Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 23° 4
Sutra: 23° 23° 4
19. studenoga 2019.
Art kino

Riječko izdanje HRFF-a donosi pregršt filmova po kojima ćemo pamtiti godinu

Riječko izdanje HRFF-a donosi pregršt filmova po kojima ćemo pamtiti godinu
Riječko izdanje HRFF-a donosi pregršt filmova po kojima ćemo pamtiti godinu
Autor:
Objavljeno: 5. prosinac 2018. u 11:01 2018-12-05T11:01:45+01:00

Ovogodišnje, 16. po redu izdanje HRFF-a donosi pregršt filmova koji su dobar dio onog po ćemu čemo pamtiti filmsku 2018. godinu. I ove godine festival tradicionalno gostuje u riječkom Art-kinu, i to od  6. prosinca

RIJEKA Iako su njegov tematski okvir organizatori opisali sintagmom »Pobunjene želje«, zagrebački Festival filmova o ljudskim pravima ispunio je »pobunjene« želje filmofilije, ponudiviši joj dobar dio onog po čemu ćemo pamtiti filmsku 2018. I ove godine festival tradicionalno gostuje u riječkom Art-kinu. Riječko izdanje HRFF-a započinje 6. prosinca programskim vrhuncem: iznimnim četverosatnim komadom Hua Boa »An Elephant Sitting Still« (»Slon u sobi«), koji je nakon svjetske premijere u sklopu berlinskog Foruma, gdje se prometnuo u festivalsko otkriće, postao najtraženija akvizicija bjelosvjetskih programera. Gotovo da nije bilo festivala na kojem taj komad nije bio dočekan euforično. Nažalost autor je lani skončao život samoubojstvom u 29. godini nakon što je sam montirao svoj prvi dugometražni film.

Vrhunac »amerindieja«

Zato je u filmu, sudbini i artističkoj gesti Hua Boa sublimiran kompletni autorski narcizam 21. stoljeća. U filmu autora koji ne koristi riječi da bi urlao, već da bi šaptom kamere u seriji dugih i sporih kadrova prenio vlastiti očaj na igubljene provincijske živote svojih junaka.

Ovogodišnje, 16. po redu izdanje HRFF-a donosi i dugoočekivani prvi engleski film Claire Denis »High Life«, koji su naši distributeri pomalo nezgrapno preveli kao »Misija – Duboki svemir«. Program obuhvaća i vrhunac ovogodišnje »amerindie« produkcije – iznimni »Madeline's Madeline« u režiji Josephine Decker – fokusiran na djevojku netom izašlu iz psihijatrijske ustanove koju majka upisuje na tečaj glume.

Tu je i neuništivi Godard čiji »Kaleidoskop« (»Le Livre d'image«) kao da izvire iz tmine, s tisućama fragmenata jednog beskonačnog arhiva. Onog crnog platna koje ostaje nakon što im je autor uz pomoć svoje vjerne montažerke Nicole Brenez koja je posjetila riječko Art-kino 2015. u sklopu seminara o tom istom ludom Godardu, izmijenio format u totalnom hardcoreu slike, zvuka i teksta koji mobilizira cunami filmskih i TV isječaka i bliskoistočnog propagandnog videa. Onog istog brutalnog videa s potpisom ISIL-a i sličnih »naprikladnih sadržaja« za čije će brisanje vlasnici društvenih mreža angažirati »Čistače« kojima se bavi istoimeni sugestivni doks Moritza Riesewiecka & Hansa Blocka.

Lokalne snage

Lokalne dokumentarističke snage predvode uvijek izvrsni Goran Dević (»Na vodi«), Ivan Salatić (»Ti imaš noć«) i novi Želimir Žilnik (»Najljepša zemlja na svijetu«), koji se nakon »Destinacije Serbistan« nanovo vraća migrantskoj problematici. A uz miljenicu zagrebačkog Festivala eksperimentalnog filma 25fps Jodie Mack (»Velika bizarnost«), koja koketira s etikom apstraktnog filmskog kolaža, jedan posve drukčiji kolaž podastire Tsai Ming-liang (»Your Face«), čija lica izranjaju iz tame u krupnom planu.

Jer ako je Tsaijev »Visage« bio autorov susret s Truffautovim sablastima u licu Jean-Pierrea Leauda, koji dopire iz nekog drugog filmskog vremena, ovdje je riječ o konkretnim licima, uključujući i »ne više tako mladog« autorova ljubavnika i glumački fetiš Leeja Kang-shenga. Iako će riječka publika ostati zakinuta za Jodie Mack i Tsaija, tu je fini sudski doks Marie Auguste Ramos (»Proces«), koji nakon trijumfa ultradesnog Bolsonara na brazilskim predsjedničkim izborima ne može biti aktualniji, baveći se »impeachmentom« bivše »lijeve« predsjednice Dilme Rousseff.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.