Zlatni lav

Post festum 74. izdanja Mostre: Trijumf kreature Guillerma del Tora

Dragan Rubeša

Zlatni lav dogodio se filmu kojeg ne krasi epitet tipičnog »festivalskog komada« – hororu »Oblik vode«. Coppu Volpi za najbolju žensku ulogu osvojila je Charlotte Rampling



Ljepšu završnicu Mostre od Takeshija Kitana i njegova lucidnog i definitivnog komada »Outrage Coda« nismo mogli zamisliti. Film počinje tišinom na moru, a završava »sonatinom« koju nismo očekivali ili možda jesmo. Film je to koji kondenzira kompletni Kitanov imaginarij. U rigidnom katalogu kodeksa i pravila, Kitanovo lice igra na anakronističku sentimentalnost s »apsurdnim« planovima i kontraplanovima. Lice »demodiranog gangstera«.


Što ostaje? Ostaje kabuki maska, koja nas vječno proganja u paradoksalnoj iskrenosti pogleda. Ostaju dva stara prijatelja, koji se smiju i ribare. U tišini mora.


Komentar nagrada


Svečana dodjela nagrada, koja se dogodila uoči projekcije Kitanova filma, tek je donekle zacementirala reakcije kritičara i njihove zvjezdice na stranicama dnevnog izdanja talijanskog filmskog časopisa »Ciak«. Dobra je vijest da je u odnosu na ovogodišnji Cannes, venecijanska Mostra bila daleko superiornija, iako ne toliko radikalna poput iznimne selekcije Locarna.




Filmovi koji se u Locarnu ukazuju u glavnom programu, Mostra gura na njene margine. Iako je itekako ugodno iznenađenje bila odluka žirija »Orizzonti«, kojim je predsjedavao talijanski sineast Gianni Amelio, da Posebnu nagradu dodijele sumanutom doksu »Caniba« u režiji Verene Paravel i Luciena Castaing-Taylora. To vrijedi i za genijalni »Nico, 1988« u režiji Susanne Nicchiarelli, koji je proglašen najboljim filmom u tom paralelnom programu.


U Nicchiarellinom filmu, u kojem ćemo u jednom od ključnih kadrova ugledati žuti poster KUD-a Idijoti i njihova EP-ja »Hoćemo cenzuru«, nadvio se duh Boba Dylana koji je odigrao ključnu ulogu u transferu autoričine heroine u New York.


Dylanov song »I Want You« ujedno je rezerviran za najljepšu scenu Mostre, onu iz Guediguianova velikog filma »La Villa« u kojem on koristi stari ‘footage’ sa svojim glumcima fetišima Arianne Ascaride, Gerardom Maylanom i Jean-Pierre Darroussinom, koje je snimao kako skaču s mulića onog istog portića u kojem je ambijentirana njegova emotivna priča.


Nažalost, Guediguianov film ostao je »kratkih rukava«, kao i favorizirani »Three Billboards Outside Ebbinbg, Missouri«, čiji se autor Martin McDonaugh tek morao zadovoljiti nagradom za najbolji scenarij.


Kao što smo prognozirali, Coppu Volpi za najbolju žensku ulogu osvojila je Charlotte Rampling (»Hannah«), iako ju je trebala osvojiti iznimna McDonaughova heroina Frances McDormand. Coppu Volpi u kategoriji najboljeg glumca osvojio je izvrsni Libanonac Kamel El Basha (»Uvreda«).


A nagradu Mastroianni za najboljeg glumačkog debitanta dobio je mladi Charlie Plummer za ulogu dječaka koji je pričao konjima u McDonaghovu filmu »Lean On Pete«, a kojem se nakon ovog filma smiješi zavidna holivudska karijera, iako iza sebe ima već nekoliko filmova u kojima je doduše dobivao cameo uloge (»All the Money in the World«).



Film »Oblik vode« meksičkog redatelja Guillerma del Tora, mračna bajka u kojoj se nijema čistačica zaljubljuje u vodeno stvorenje, osvojio je Zlatnog lava, nagradu za najbolji film na filmskom festivalu u Veneciji. »Ukoliko ostanete čisti i odani svojoj vjeri, u ono što vjerujete – u mom slučaju, u čudovišta – možete postići svašta«, poručio je Del Toro primajući nagradu koju je posvetio mladim latinoameričkim filmskim stvarateljima.


Drugu nagradu osvojila je obiteljska tragedija »Foxtrot« izraelskog redatelja Samuela Maoza, a najboljim redateljem proglašen je Francuz Xavier Legrand za svoju dramu o razvodu »Jusqu’a la garde«, za koju je i napisao scenarij i u kojoj glumi. Za taj film Legrand je na ovogodišnjoj Mostri primio i nagradu za najbolje debitantsko ostvarenje. Nagradu za najbolju glumicu dobila je Charlotte Rampling za film »Hannah«, a najboljim glumcem proglašen je Palestinac Kamel El Basha za ulogu u filmu »The Insult/Uvreda«.

Dodjelom priznanja završen je desetodnevni filmski maraton na kojem se za glavnu nagradu borio 21 film u međunarodnoj konkurenciji. (Hina)



Iznenađenja i suze


Pomalo je iznenadila odluka žirija da prevažni Srebrni lav za režiju ode autoru dardenneovske socijalne drame »Jusqu’à la garde« Xavieru Legrandu koji je proglašen i najboljim debitantom, reagiravši na nagradu krajnje emotivno i u suzama. To vrijedi i za hladni i tezični »Foxtrot« Samuela Maoza, kojem je otišla Velika nagrada žirija, iako su mu kadrovi rezervirani za interijere sjajni (autorov prethodni precijenjeni »Lebanon« osvojio je 2009. Zlatnog lava).


Zanimljivo, Zlatni lav ovogodišnje 74. Mostre dogodio se filmu kojeg ne krasi epitet tipičnog »festivalskog komada« – hororu »The Shape of Water/Oblik vode« Guillerma del Tora. Trijumf Del Torova filma i njegovo čudovište iz tko zna koje lagune, nisu nam mogli bolje sjesti nakon što smo tog istog popodneva uoči dodjele festivalskih nagrada pogledali fenomenalnu i usudili bismo se reći epohalnu izložbu Damiena Hirsta »Treasures from the Wreck of the Unbelievable«. Da, Del Torov trijumf na Mostri doista je »unbelievable«. Kao što bi se i njegova kreatura sjajno uklopila među Hirstova »blaga« izložena u Palazzo Grassi.