Apel saborskim zastupnicima

Muzealci: Novi zakon zanemaruje osnovnu ulogu muzeja

Nela Valerjev Ogurlić

Foto M. Gracin

Foto M. Gracin

Dugoročno ovaj bi zakon mogao naštetiti muzejskoj djelatnosti jer zanemaruje osnovnu ulogu muzeja i usmjerava ga na tržišne aspekte nauštrb društvene koristi. Muzeji se percipiraju kao zabavišta čiji predmeti služe za dekoraciju izložbi koje podilaze masama da bi se publika dobro zabavila



Nacrt novog zakona o muzejima koji je krajem prošlog tjedna dostavljen na prvo čitanje saborskim zastupnicima pokrenuo je val nezadovoljstva u dijelu muzejske zajednice. Ravnatelji vodećih zagrebačkih muzeja apelirali su na zastupnike da ne podrže zakon jer bi dugoročno mogao naštetiti muzejskoj djelatnosti, a predsjednik Društva povjesničara umjetnosti Hrvatske Zvonko Maković, kao predvodnik inicijative, u više je javnih nastupa istaknuo da ga smatra opasnim jer zanemaruje osnovnu ulogu muzeja i usmjerava ga na tržišne aspekte nauštrb društvene koristi.


  Muzealci negoduju jer smatraju da javna rasprava o novom zakonu nije korektno provedena, budući da finalna verzija zakona nije data na uvid struci i javnosti, a predložena rješenja su neprecizna, nedorečena, otvaraju brojne nedoumice, a time i mogućnost zloupotreba. Najviše prijepora izazvale su zakonske odredbe koje muzejske ustanove usmjeravaju prema tržištu i profitu. Pravne i fizičke osobe ubuduće bi mogle birati hoće li muzeje osnivati kao ustanove ili kao trgovačka društva, a osnivanje trgovačkih društava omogućeno je i javnim ustanovama da bi kroz bavljenje ugostiteljstvom, turizmom i trgovinom osigurale dio vlastitih prihoda i smanjile proračunska potraživanja.


  Dio muzealaca problematičnim smatra i to što se stručnim muzejskim zvanjima pribrajaju marketinški i stručnjaci za odnose s javnošću koji bi po novome zakonu napredovali jednako kao i kustosi. Na taj se način, smatraju, degradira temeljna muzejska struka, a kao dodatni problem ističe se i to što u sastav stručnih vijeća muzeja ulaze i muzejski tehničari.


Dobrodošla konkurencija?




No, u stručnoj se javnosti mogu čuti i drukčija mišljenja. Struja koja podržava promjene ne vidi ništa loše u tome što se muzeji potiču na otvaranje tržištu i pružanje komercijalnih usluga. Dapače, smatraju korisnim što im se pruža prilika za ostvarenja dodatne zarade koju bi – po slovu zakona – mogli koristiti isključivo za unaprijeđenje osnovne djelatnosti. Također, ne vide nikakvu ugrozu javnog interesa zbog toga što će neki muzeji djelovati kao trgovačka društva, već ih smatraju dobrodošlom konkurencijom na tržištu davatelja kulturnih usluga.



U petak 27. veljače, na 16. sjednici Hrvatskoga sabora održana je rasprava o Nacrtu prijedloga Zakona o muzejima (prvo čitanje). Među brojnim govornicima bio je i zamjenik ministrice kulture Berislav Šipuš koji je nastojao braniti stajališta predlagatelja zakona. U neprimjerenom obrušavanju na dio struke koji je izrazio neslaganje s Nacrtom, Šipuš je prozivao i ravnatelje zagrebačkih muzeja koji su na sastanku 19. veljače donijeli primjedbe i stavove o Nacrtu Zakona upozorivši da on nije u interesu Republike Hrvatske te ih poslali zastupnicima Hrvatskoga sabora. Zamjenik ministrice je na uvredljiv način spominjao taj sastanak kao tajni skup opasnih namjera, omalovažavajući stajališta najistaknutijih hrvatskih muzejskih stručnjaka.  Ugledni muzealci i muzejska struka ne boje se istupa u javnosti, a zastupnicima Hrvatskoga sabora žele ukazati na probleme koje će ovaj Nacrt zakona stvoriti. Mnogi povjesničari umjetnosti zaposleni su u muzejima, pa Društvo povjesničara umjetnosti Hrvatske, aktivno prati njihov rad i angažira se na prijedlogu izrade boljeg nacrta Zakona o muzejima. Upravo stoga namjeravamo organizirati tribine tijekom narednih tjedana na kojima će se raspravljati o najvažnijim pitanjima vezanim uz muzejsku legislativu.  Prva od tih tribina održat će se u utorak 10. ožujka 2015. u 12 sati u prostorijama Društva povjesničara umjetnosti Hrvatske u Zagrebu. Tema je Nacrt prijedloga Zakona o muzejima, koji je u proceduri, pa nam je želja kroz dijalog pojasniti probleme o kojima su raspravljali i ravnatelji muzeja na spomenutom sastanku 19. veljače ove godine, u Muzeju za umjetnost i obrt.  Na tribini će sudjelovati muzejska savjetnica Višnja Zgaga, ravnateljica Muzejskog dokumentacijskog centra, zatim muzejska savjetnica Goranka Horjan, članica Izvršnog odbora svjetske muzejske organizacije ICOM i predsjednica Europskog muzejskog foruma te muzejski savjetnik Vinko Ivić, ravnatelj Muzeja grada Zagreba. Moderirat će dr. sc. Zvonko Maković, predsjednik DPUH-a.


  Otprilike u tom rasponu kreću se i razmišljanja riječkih muzealaca s kojima smo razgovarali o predloženim zakonskim rješenjima.


  Po mišljenju ravnateljice Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja Tee Perinčić o prijedlogu novog zakona trebalo je mnogo više raspravljati i nije se smjelo dogoditi da neka od temeljnih pitanja ostanu nerazjašnjena.


  – Muzeji su javne neprofitne ustanove koje rade za dobrobit društva, a ne radi stjecanja vlastite dobiti kao trgovačka društva. No, ako će ubuduće moći i na taj način djelovati, postavlja se pitanje koja je njihova prava uloga. Na žalost, nisam sigurna da netko sutra neće zaključiti da mu ne trebamo kao javna ustanova. Zakon je neprecizan i nedorečen, a iza nas je dovoljno loših iskustava da bismo naivno vjerovali kako to neće biti iskorišteno za razne zloupotrebe – kaže ravnateljica. Njezino je mišljenje da novi zakon o muzejima predstavlja realan odraz slike današnjeg društva u kojemu je izgubljen svaki osjećaj za istinske vrijednosti.


Komercijalni sadržaj u prvom planu


Ne protivim se ideji da muzeji otvaraju suvenirnice, restorane i kafiće, igraonice… Dapače, i sami uvodimo i planiramo i dalje razvijati takve sadržaje. Međutim, nikako mi se ne sviđa što taj dodatni komercijalni sadržaj izbija u prvi plan, a obezvrjeđuje se osnovna muzejska djelatnost zaštite baštine.


  Glavni posao kustosa je obrada građe i tome je posvećen većinu svog radnog vremena, ali u novom poimanju muzeja to postaje sekundarno, a kulturnoj baštini koja je temelj našeg identiteta sve više se pridaje dekorativna uloga. Muzeji se percipiraju kao zabavišta čiji predmeti služe za dekoraciju izložbi koje podilaze masama da bi se publika dobro zabavila. Spektakl i zabava su postali imperativ.


  Tea Perinčić ne vidi nikakav problem u tome što se marketninški i PR djelatnici promoviraju u stručno muzejsko osoblje, ali nedopustivim smatra to što se polaganje stručnog ispita za stjecanje stručnih muzejskih zvanja omogućuje i samostalnim stručnjacima bez iskustva rada u javnim muzejima. Napredovati bi, po zakonskom prijedlogu, mogli i oni koji su sudjelovali u realizaciji muzejsko-izložbenih projekata te muzejskih inovativnih i konceptualnih umjetničkih praksi.


  – Netko s malo šlifa za izložbu tko nikad nije radio na obradi i zaštiti muzejske građe bit će izjednačen s muzejskim stručnjakom kojemu je to osnovni posao. To smatram potpunom devalvacijom struke i kustoskog zvanja, kaže ravnateljica koja velikim propustom smatra i to što se u nacrtu zakona nepotrebno poklanja pažnja virtualnim muzejima, čija uloga nije potpuno jasna, dok se posve zaobišlo eko muzeje koji interpretiraju tradicijske oblike života pojedinih područja i izviru iz stvarnih potreba lokalnih zajednica.


  Ravnatelj Muzeja grada Rijeke Ervin Dubrović prijedlog novog zakona ocjenjuje suvremenim u želji da prati virtualne muzejske potrebe, ali ipak bi radije da je u zakon naglašenije ugrađena važnost baštine i stvarnog predmeta kao temelja muzejskih zbirki i muzeja. Smatra da bi zakon trebao jače naglasiti i obavezu moralnosti u obavljanju muzejske struke, a pogotovo u okolnostima kad se otvara tržištu.


Kulturni proizvod samo dio paketa


Jedna od stvari koje mu se ne sviđaju je uvođenje muzejskih zvanja za osobe koje vode marketing i odnose s javnošću. Iako ih smatra veoma važnima, misli da je riječ o djelatnostima koje trebaju funkcionirati odvojeno, a stimulirati ih se može na druge načine, pa čak i primanjima većim od onih koji imaju stručna muzejska zvanja.     Ravnatelj Muzeja moderne i suvremene umjetnosti Slaven Tolj otvaranje muzeja tržištu smatra nužnošću, jer se postojeći sustav pokazao neučinkovitim i neodrživim.

  – Promjena je bez sumnje potrebna, ali treba biti oprezan, jer se ne bi smjelo dogoditi da samostalno ostvarivanje prihoda ugrozi javno financiranje muzejske djelatnosti i da se sve prepusti tržištu. Treba nam hibridni model funkcioniranja, ali treba uzeti obzir da nemamo svi iste uvjete ni za samofinanciranje. Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu ima dovoljno prostora da otvori robnu kuću, a mi kao podstanari u tuđoj zgradi nemamo niti minimalne uvjete za posjetitelje, a kamoli mogućnost da razvijamo dodatne komercijalne sadržaje. O tome ćemo moći razmišljati tek nakon preseljenja u »Benčić« – kaže Tolj koji bi zapravo bio sretan da je u prilici gospodarstveno upogoniti neki od prostora.


  Muzeji su danas u situaciji da se natječu sa šoping molovima u zadovoljavanju potreba publike i ono što nude kao kulturni proizvod samo je dio paketa koji uključuje čitav niz jednako bitnih popratnih usluga. Ne možemo glumiti viša bića koja egzistiraju na javnom proračunu da bi čuvali muzejske zbirke i funkcionirali izvan svakodnevnog života. Ono što možemo, to je da pazimo da kvaliteta komercijalnih usluga bude na razini dostojnoj naše temeljne djelatnosti – kaže Tolj.


  Prema njegovu mišljenju, prijedlog novog zakona olakšat će život i malim muzejima poput »Peek & Pokea« koji nemaju formalno pravno regulirane statuse, jer će lakše ispuniti kriterije da se formiraju kao muzeji, a to bi moglo potaknuti i novo zapošljavanje.


Povreda procedure


Slično tvrdi i Milvana Arko Pijevac, muzejska savjetnica u Prirodoslovnom muzeju, a ujedno predsjednica Hrvatskog muzejskog društva i Hrvatskog muzejskog vijeća, koja je bila članica povjerenstva za izradu zakona. Prema njezinu uvjerenju halabuka koja se podigla oko zakona inspirirana je i drugim, a ne samo stručnim razlozima. No, priznaje i da se Ministarstvo kulture u obrazlaganju zakona muzejskoj zajednici nije iskazalo naročitim komunikacijskim vještinama.


  Istina je da se prijedlog zakona o muzejima koji je upućen Saboru razlikuje od onog koji je prošao javnu rasprava upravo u dijelu koji otvara mogućnost osnivanja muzeja kao trgovačkog društva. No, konačna verzija nije predočena ni Hrvatskom muzejskom vijeću i Povjerenstvu za zakon. Procedura je takva da nakon što struka dostavi komentare, prijedlog zakona prolazi kroz upravne sektore i pravne službe više ministarstava zbog usklađivanja. U ovom slučaju radi se o usklađivanju hrvatskog zakonodavstva s EU direktivama o uslugama na unutarnjem tržištu.


  – Ako EU poznaje mogućnost osnivanja takvih muzeja onda to mora omogućiti i Republika Hrvatska. Da je Ministarstvo upoznalo struku što su obaveze RH prema EU i ponudilo više argumentiranih obrazloženja vjerojatno bi danas bilo i manje kritika. Nažalost, ta je prilika propuštena, ali argumente ne čujemo ni od članova muzejske zajednice koji sada kritiziraju zakon – kaže Milvana Arko Pijevac.


Privatna muzejska inicijativa


– Možda u zakonu nije sasvim jasno da se osnivanje trgovačkih društava odnosi samo na privatne inicijative ili kombinacije udjela osnivača kod osnivanja institucija sa svrhom pružanja dodatnih usluga. Da ne bi dolazilo do zabune, u zakonu se moglo pojasniti da osnivači muzeja koji imaju kulturno dobro od značenja za RH mogu biti samo javne ustanove u kulturi, a da se privatni muzeji mogu osnovati kao trgovačka društva, odnosno kako kome odgovara. Osobno, ne vidim da osnivanje muzeja kao trgovačkih društava može štetiti muzejskoj djelatnosti s obzirom da postoje mehanizmi zaštite kulturnih dobara kroz Zakon o kulturnim dobrima, a ono što je pozitivno u zakonu je da se otvara prema široj sceni koja danas obavlja muzejsku djelatnost i otvara mogućnost novih radnih mjesta i stručnog usavršavanja.


  Osim klasičnih muzejskih ustanova, u našoj muzejskoj zajednici egzistiraju i mnogi drugi oblici ustanova koji se bave baštinom, a nisu nigdje registrirani. Imaju građu, obavljaju muzejsku djelatnost u svim segmentima, no nemaju dovoljno sredstava, niti zadovoljavaju osnovne uvjete za razvoj muzejske djelatnosti što se tiče stručnog muzejskog osoblja i mogućnosti da im se omogući usavršavanje. Takve ustanove danas djeluju kao udruge, obrti, centri za kulturu, organizacijske podjedinice trgovačkih društava. O njima se ne vodi nikakva evidencija, niti se zna s kakvom građom raspolažu. Novi prijedlog zakona omogućuje i tim ustanovama da putem svojih osnivača definiraju djelatnost, otvara im se mogućnost usavršavanja i registracije, mogućnost apliciranja na natječaje financiranja u kulturi i jednostavno kvalitetnije obavljanje djelatnosti – kaže Milvana Arko Pijevac.


Komercijalna djelatnost i sloboda


Po njezinu mišljenju nema ničeg spornog ni u poticanju muzeja da se bave gospodarskom djelatnošću, koju pojedine ustanove poput Arheološkog muzeja u Puli, već sada pametno koriste da bi povećale prihode, proširile djelatnost i unaprijedile turističku ponudu.


  Ravnateljica Prirodoslovnog muzeja u Rijeci Željka Modrić Surina ističe da Prirodoslovni muzej programsku djelatnost već sada ne financira isključivo sredstvima osnivača.


  Više od tri četvrtine sredstava za svoje programske potrebe osiguravamo sami – prodajom ulaznica i suvenira, pružanjem usluga poput izrade različitih stručnih studija, istraživanja, vještačenja i slično, te prijavljivanjem projekata na različite natječaje jedinica lokalne i regionalne samouprave, ministarstava i Europske unije. Komercijalna djelatnost koju novi zakon omogućava, muzejima zapravo pruža slobodu da svoju temeljnu muzejsku djelatnost financiraju i na načine na koje do sada to nisu mogli – kaže ravnateljica koja u potpunosti podržava i uvođenje novih muzejskih stručnih zvanja.


  – Muzeji su danas otvorene ustanove, koje uz temeljnu muzejsku djelatnost čuvanja, prikupljanja i proučavanja građe osjećaju veliku odgovornost prema društvu, zajednici i svojoj publici. Prirodoslovni muzej Rijeka izložbama i stalnim postavima, ali i ostalim programima, poput predavanja, radionica, rasprava, virtualnim i multimedijalnim sadržajima nastoji publici dati što više i rasti zajedno s publikom. U razvoju takvih sadržaja, osim kustosa, veliku ulogu imaju muzejski pedagozi, dokumentaristi, informatičari, ali i stručnjaci za promidžbu i odnose s javnošću. Jedino suradnjom kojoj pridonose svi ovi stručnjaci danas je moguće realizirati dobre i velike multidisciplinarne muzejske projekte, osigurati sredstva za njihovu provedbu i na pravi ih način prenijeti javnosti – kaže Željka Modrić Surina.