Američki on-the-road

Medeni antiamerički san: U Art kinu Croatia smo gledali “American Honey”

Dragan Rubeša

Foto: Reuters

Foto: Reuters

Ono što je u njenom izvrsnom »Akvariju« bio Nas (»Life Is a Bitch«), to su sada E-40 i njihov bučni »Choices – Yup«. Iako je za sve te autoričine Medene, Slatkice, Psihotike i Idiote život doista »bitch«



RIJEKA Nakon filma »Red Road«, koji je snimila u britanskoj fazi, Andrea Arnold krenula je na američki on-the-road. Promatrati njegove granice, nepregledne prostore i mitologiju. Iako zauvijek izgubljenu beat-generaciju zamjenjuju neke nove teen-generacije bez budućnosti, koje u svom utopijskom bijegu slijede zakone kapitalističke tržišne logike fokusirane na prodaju i nagovaranje.


Riječ je o unucima djece cvijeća koje »nitko nije pitao da pričaju o svojim snovima«. Njihov kombi nije VW išaran psihodeličnim dezenima. U njemu ne trešti Frank Zappa, već repetitivni i bučni hip-hop s pečatom E-40, iako bi s obzirom na filozofiju tih hiperaktivnih prodavača magle više odgovarao 50 Cent i njegov »I Get Money«.


Dok je u »Akvariju« uzbibani eros emanirao vrući Michael Fassbender, sada je tu sociopatski Shia LaBeouf, čiji look i gluma igraju na post-Gosling mehanizme. No prava zvijezda filma je Sasha Lane i to joj je prva uloga. Zove se Star i njeno ime govori sve. Ona je dreadlock-zvijezda neke druge Amerike, kao lažna alternativa Sistemu, poetska i trashy istodobno.


Od lirizma do putopisa




Poput Dorothy koja je pobjegla iz Kansasa, i Star će u bijegu iz Oklahome otkriti svoj vlastiti Oz u grupi mladaca koji od vrata do vrata prodaju pretplate na bezvezne časopise, one koje u eri interneta više nitko ne kupuje. Oni slijede svoj antiamerički san, klateći se po vukojebinama američkog Srednjeg zapada u čijim jeftinim Wal-Mart supermarketima trešti Rihannin »We Found Love«.


Ono što je u njenom izvrsnom komadu »Fish Tank« (Akvarij) bio Nas (»Life Is a Bitch«), to su sada E-40 i njihov bučni »Choices – Yup«. Iako je za sve te autoričine Medene, Slatkice, Psihotike i Idiote život doista »bitch«. Pritom se Arnold kreće u rasponu od Mallickova lirizma do putopisa koji bazdi na estetiku portala Vice. U njenoj Nigdje-Nigdjezemskoj, snovi se podastiru uz »Dream Baby Dream« iz Springsteenove »Born In the USA« ere.


A naziv filma priziva istoimeni song Lady Antebellum uz koji bi i Trump rado poskakivao s Melanijom, dok njihova Amerika inkarnirana u divljoj Star kopa po kontejnerima kako bi u njima pronašla odbačenu kokoš kojoj je istekao rok trajanja.


Ingeniozni soundtrack


Iako se autoričini energični i intenzivni pokušaji recikliranja mehanizama amerindie-estetike, koji više igraju na koncept nego ideju, odbijaju fokusirati na emotivni centar priče. Ipak, krajnje je simptomatično da se »American Honey« rimuje s »American Money«, u kojem leži bit čitave priče. Ako prodajom časopisa nisi ostvario očekivanu zaradu, slijedi fizička kazna na livadi pretvorenoj u boksački ring. Film je to o junacima izgubljenim u šupku Amerike, koji vječno hodaju oštricom kaosa.


No ako je Arnold prava majstorica u odabiru ingenioznog filmskog soundtracka, ona se u tim američkim vukojebinama ipak ponaša poput slučajne turistkinje kojoj su se osladili Korineovi, Van Santovi i Clarkovi komadi (promatrati scenu s bogobojaznom damom u čijem vrtu njena kći razuzdano pleše s prijateljima).


Isto tako, Arnold je očito vidjela Arielle Holmes u filmu »Heaven Knows What« braće Safdie, pa joj je dodijelila cameo ulogu cure koja obožava Dartha Vadera, misleći valjda da jedini prirodni habitat narkomanki poput nje može biti LaBeouf i njegovo alkoholizirano i napušeno bijelo smeće. No kad je o takvom miljeu riječ, u njemu se bolje osjećamo u društvu morbidnijeg i radikalnijeg Larryja Clarka.