''U agoniji'' za kraj

Mađarski glumci zatvorili Festival Miroslav Krleža

Svjetlana Hribar

U neuobičajenom terminu od 5 do 7 sati, dakle jučer u rano nedjeljno jutro na sam dan i u vrijeme Krležina rođenja, izveden je program »Krležine adrese«, koji je završio nadrealističkim »Doručkom kod Krleže« na Gvozdu



ZAGREB » Premijerom mađarske izvedbe drame »U agoniji«, sinoć je u Histrionskom domu, zatvoren festival Miroslav Krleža. Predstavu koja je zbog lošeg vremena iz Klovićevih dvora preseljena u Histrionski dom, izveo je Kulturni centar Veszprém, Kazališta Petőfi, u režiji Jánosa Dömölkyja, prijevod na mađarski potpisuje Kálmán Dudás, a u glavnim su ulogama igrali su Tibor Gáspár (Barun Lenbach), Kitty Kéridr(Laura Lenbachova), Pál Oberfrank (Ivan plemeniti Križovec), Eszter Terescsik (grofica Madeleine Petrovna).


   »U agoniji« ili anatomija poniženja, druga drama iz glembajevskoga ciklusa i pritom najizvođenija Krležina drama, vremenski je određena 1922. godinom, i to razmakom od svega nekoliko noćnih sati. Dakle, riječ je o razdoblju tranzicije iz austrougarskoga »hrvatskoga Alžira« u eshaezijsko doba koje je, među ostalim, određeno propadanjem glembajevske, austrougarske građanske klase. Drama je prvi put objavljena u varijanti s dvama činovima (1928.), a preradba završetka drugog čina kao i dodatak trećega čina prvi se puta pojavljuje u izdanju Glembajevi – Drame (Zagreb, 1962.).    Ovogodišnji Festival Miroslav Krleža posljednjeg je dana ponudio publici još neka zanimljiva i prigodna događanja.

   U neuobičajenom terminu od 5 do 7 sati, dakle u rano nedjeljno jutro na sam dan Krležina rođenja, u Radićevoj (nekadašnja Duga ulica) na broju 7 gdje se rodio Krleža, započeo je glazbeno-scenski program »Krležine adrese«, a domaćin je bio Goran Matović.


   Zamišljeno kao procesija koja kreće od Krležine rodne kuće, program se održao ispred hotela Palace i staroga Leksa (Trg J. J. Strossmayera 4), kod Meštrovićeva Zdenca života i završno ispred Krležina spomenika (rad kiparice Marije Ujević-Galetović), odnosno na Krležinu Gvozdu gastronomsko-nadrealističkim Doručkom kod Krleže, u 7 sati ujutro, u vrijeme Krležina rođenja.Poslužen je doručak u formi slatke zakuske – kakvu je Krleža naročito volio – kafe-kremšnite uz čaj, kavu i/ili jutarnju rakiju – osoban odabir.




   U sklopu gastronomsko-nadrealističkoga susreta, u neformalnom razgovoru, svoja sjećanja na susrete s Krležomevocirali su Silvana Čengić Voljevica, Latica Ivanišević, Jolán Mann, a glumci su izvodili fragmente iz Krležina opusa.