Izložba

“Lajk end šer” Željka Badurine: Zid galerije zamijenjen galerijom na Facebooku

Kim Cuculić

Iako izrazito duhovite i zabavne, šaljive dosjetke o društvenoj, političkoj, umjetničkoj i estradnoj sceni zapravo su vrlo ozbiljna kritika svakodnevnih izljeva gluposti i malograđanštine, društva spektakla i masovnih medija, potrošačkog društva, lošeg ukusa i kiča



Izložba »Lajk end šer« Željka Badurine otvorena je u Galeriji Filodrammatica, u organizaciji »Drugog mora«. Badurina se predstavlja u Rijeci nakon zagrebačke Galerije Forum, splitskog Salona »Galić« i krčke Galerije Decumanus. U galerijskom prostoru Filodrammatice izloženo je stotinjak radova, a riječ je o reprezentativnom dijelu opusa ovog zagrebačkog vizualnog umjetnika koji donosi pregled njegove aktivnosti u mediju Facebooka, na kojem posljednjih pet godina svakodnevno objavljuje komentare na dnevna zbivanja – kombinirajući satiru i ironiju s tehnikom digitalnog kolaža, fotomontaže i stripovskog načina tekstualnog zapisa.


Od 2012. godine Badurina je aktivan na društvenim mrežama gdje je u prilici još neposrednije i znatno masovnije komunicirati, kako sa stručnom publikom, tako i s najrazličitijim korisnicima suvremenih sredstava komunikacija. I u tom mediju Badurina nastavlja s tematiziranjem brojnih pojava iz suvremenog života, potrošačkog društva i masmedija te manifestacija kiča na različitim društvenim razinama (politika, crkva, masovna kultura i drugo).


Ludistički duh


– Svim dosadašnjim projektima Željka Badurine zajednički je izrazito ludistički duh, heretični, farsični pristup, kako prema temi koju obrađuje tako i prema instituciji umjetnosti same. Služi se humornim parafrazama, simulacijama i montažama, često koristi ready-made, ikonografiju pop-arta, popularne kulture uopće. Područje njegova interesa kreće se od intimnog života (nerijetko koristi i vlastiti lik, kao i one kolega i prijatelja), od najrazličitijih sitnih opservacija i trivijalnih detalja iz pejzaža svakodnevice do globalnih, za čovječanstvo sudbonosnih tema. Svoju nemilosrdnu kritičnost prema neposrednom i širem okolišu Badurina amortizira rakursom infantilnog pogleda i »dječjih usta«, nerijetko se izražavajući i doslovno dječjim rukopisom i načinom govora.




U svojim uratcima koji, kako svojim dijapazonom tako i kvantitetom, svjedoče neugaslu nadahnutost, autor ne bježi od prvoloptaškog gega i karikaturalnosti, štoviše, on kao da nastupa s imanentnim prezirom prema ideji visokoparnosti umjetničke vokacije. No iako, uz ostalo, njegova prividna neobaveznost i svog recipijenta – u susretu s grotesknim umjetničkim uobličenjem – oslobađa imperativa smrknute ukočenosti, ustrajnost i dosljednost djelovanja sugerirat će, zapravo, utemeljenost i konačnu ozbiljnost njegova opusa – napisano je u povodu izložbe u Galeriji Forum.


Kontakt s publikom


Stvaralaštvo Željka Badurine temelji se na ideji živog, svakodnevnog kontakta s publikom, pa dosljedno tome autor odabire i svoj medij. Tako je, uz različite izložbene nastupe i osebujne akcije, u razdoblju od 2005. do 2012. radio na projektu post-arta, terminološki dvosmislene mail-art inačice. Sistematski je kreirao i na brojne adrese razaslao čak 208 izdanja svojih razglednica koje su oblikovane kao različiti spojevi slike i teksta, kao fotomontaže koje su komentirale pojedina aktualna zbivanja unutar širokog područja društvenog života prožeta elementima iz sfere lokalne i međunarodne, suvremene i klasične umjetnosti. Sve razglednice bile su svojevrsni komentar, najčešće vezan za aktualna zbivanja iz raznovrsnih područja, kao što su dnevno-politička zbivanja i kultura – s posebnim naglaskom na suvremenu umjetničku scenu, šou-biz, estradu i treš u najširem smislu te riječi.


Za potrebe izložbe na kojoj se radovi iz virtualnog svijeta interneta premještaju u fizički svijet galerije, autor je selektirao samo mali dio od nekoliko tisuća objava na Facebooku te ih »tehnikom« digitalnog ispisa prenio na kapafix ploče. Pritom je iz nepregledne količine materijala odabrao postove koji su mu osobno najomiljeniji, kao i one koji su na Facebooku dobili najveći broj oznaka »sviđa mi se« i bili najviše puta dijeljeni. Pojedinim dvodimenzionalnim ‘screenshotovima’ također su pridruženi prigodni ready-made objekti i kratki video uradci. Ili kako kaže sâm umjetnik: »Zid galerije zamijenio sam zidom na Facebooku«, a može se reći i obratno.


Željko Badurina rođen je 1966. godine u Zagrebu. Godine 1996. diplomirao je na grafičkom odjelu ALU-a u Zagrebu, u klasi prof. Miroslava Šuteja. Dosad je nastupio na dvadesetakak samostalnih izložbi i akcija te na brojnim skupnim izložbama. Dobitnik je Nagrade Gradskog ureda za kulturu na 3. hrvatskom trijenalu grafike 2003., te Nagrade HDLU-a za najbolju izložbu 2013. godine. Radovi mu se nalaze u zbirkama suvremene umjetnosti Filip Tradea i HYPO banke. Član je HDLU-a i HZSU-a. Živi i radi u Zagrebu. Izložba se može razgledati do 29. rujna, radnim danima od 16 do 20 sati.