Međunarodni festival

Jazz konoba: Divan ambijent, oduševljeni glazbenici i – zahvalna publika

Davor Hrvoj

Foto: Davor Hrvoj

Foto: Davor Hrvoj

Na gradskom trgu Tomaso Bembo, koji je kao i svake godine, svaku večer bio prepun, nastupilo je osam stilski različitih sastava s glazbenicima iz Hrvatske, Makedonije, SAD-a, Španjolske, Slovenije, Rusije, Švicarske, Srbije, Njemačke i Velike Britanije, a glazbena uzbuđenja nastavljena su na jam sessionima u Jazz konobi »Kamene priče«, gdje su se poslije programa okupljali ljubitelji umjetnosti



BALE U organizaciji Jazz konobe »Kamene priče« i Akademije svega istarski gradić Bale i ove je godine početkom kolovoza privukao mnoge ljubitelje jazza iz cijeloga svijeta, ali i namjernike, znatiželjnike, ljubitelje umjetnosti, koji su se u njemu zatekli tijekom održavanja Last Minute Open Jazz Festivala, i ostali kao obuzeti nekom čarobnom silom. Na gradskom trgu Tomaso Bembo, koji je kao i svake godine, svaku večer bio prepun, nastupilo je osam stilski različitih sastava s glazbenicima iz Hrvatske, Makedonije, SAD-a, Španjolske, Slovenije, Rusije, Švicarske, Srbije, Njemačke i Velike Britanije.


Festival je svojim nastupom otvorio međunarodni kvartet Astrid Kuljanić, riječke pjevačice i skladateljice koja živi i djeluje u New Yorku. Predstavila se uglavnom skladbama s albuma »Riva«, autorskim, ali i standardima u njezinim osebujnim obradama. U izvedbama različitih stilova, začinjenima improvizacijama, partneri su joj bili gitarist Ivan Kapec, kontrabasist Mat Muntz i bubnjar Borko Rupena.


Iste večeri nastupio je i međunarodni kvartet gitarista Ratka Zjače, jedog od utemeljitelja Festivala na kojem često nastupa. Uz stalnog suradnika, makedonskog kontrabasista Martina Gjakonovskog, pridružili su mu se španjolski vibrafonist Ton Risco i slovenski bubnjar Jože Zadravec. Publiku su oduševili izvedbama uglavnom Zjačinih skladbi, a posebice je bila dojmljiva njegova suradnja s Riscom, koji je donio novi zvuk i svježinu u sastav.Novi zvuk je najvažnija karaktristika rusko-švicarskog Ethnic Trans Dua. Naime klarinetist i bas klarinetist Simon Wyrsch zvuk svojih glazbala spojio je s egzotičnim zvukom gusli, drevnog slavenskog žičanog glazbala, i drombulje, koje svira Maxim Anukhin. Anukhin je oduševio raznim tehnikama sviranja gusli koje je elektrificirao, ali i vokalizama, što se primjereno uklopilo u njihov spoj ruske, indijske, klasične i jazz glazbe.

Maštovitost i otvorenost


Drukčiji zvuk ponudio je pijanist Aleksandar Dujin. Prvi dio nastupa, u izvedbama Dujinovih skladbi s kvartetom, pripao je mainstream jazzu i fusionu, a drugi, s gošćama: pjevačicom Nevenom Reljin i flautisticom Milenom Jancurić, latino i brazilskoj glazbi, što je izazvalo ovacije publike.Suvremenim jazzom predstavio se međunaroni trio Space Tigers iz Berlina. Predvođen hrvatskim alt saksofonistom Grgurom Savićem, trio je svirao tvrdo i beskompromisno, u skladu s novim stremljenjima jazz glazbenika koji djeluju na europskoj sceni – s puno intenziteta, slobodno, miješajući tradiciju afroameričke s raznim idiomima urbane glazbe. Posebice je dojmljiv bio Savić, koji je izgarao u neobuzdanim solima.

Publiku je svojim nastupom raspametio kvartet Alba & Leo’s The Elsewhere. Poznati riječki duo, pjevačica Alba Nacinovich i gitarist Leo Škec dvogodišnji su boravak u Londonu iskoristili za razne suradnje, što je donijelo iskorak u njihovom stvaralaštvu. Rezultat je novi zvuk koji ostvaruju kroz suradnju s britanskim glazbenicima: violončelisticom Natalie Rozario i udaraljkašem Sassom Hooryjem, s kojima putuju glazbenim globusom. No bez obzira kojim sastojcima začinjaju svoju glazbu, ona je osebujna i prepoznatljiva, obilježena pečatom koji je njihov zaštitni znak od očetka djelovanja. Pritom važan je Albin autorski doprinos, gotovo kantautorski pristup, muzikalnost te maštovitost i otvorenost prema svakojakim utjecajima.


Jam sessioni




Zaključna večer također je ponudila stilski različite nastupe, iako je za oba zajedničko to – osim što je u obama sastavima svirao svestrani i pouzdani bubnjar Ratko Divjak, »inventar« Festivala – što su na programima bili zastupljeni jazz standardi. Pjevačica Lela Kaplowitz, koju svojataju Zagrepčani, Siščani, Rijačani i Lovranci, napravila je dva iskoraka: svoj je vokalni istup učinila još jednostavnijim, opuštenijim i prirodnijim te je uključila tap dance, danas već gotovo zaboravljenu disciplinu. Za publiku nije bilo dvojbe – to je prava stvar, a kad joj se na pozornici pridružila kći Lucija, također u tap danceu, ovacijama nije bilo kraja.


Ovacije je izmamio i tenor saksofonist Domagoj Ralašić, naš glazbenik koji je ostvario međunarodnu karijeru. Osjeća se to u njegovom moćnom, zaokruženom tonu, kao i uvjerljivim izvedbama u kojima je podsjetio na velikane koji su stvarali povijest jazza. Bio je to jam session prije jam sessiona. Naime osim Divjaka partneri su mu bili glazbenici s kojima do tada nije svirao: klavijaturist Zvjezdan Ružić i kontrabasist Marko Korošec.Glazbena uzbuđenja nastavljena su na jam sessionima u Jazz konobi »Kamene priče«, gdje su se poslije festivalskog programa, već po navici, okupljali ljubitelji umjetnosti. Taj spoj divnog ambijenta, oduševljenih glazbenika i publike željne uzbuđenja postao je zaštitni znak i važan dio Last Minute Open Jazz Festivala.