Bilo bi dobro da smo svi aktivisti kad su u pitanju stvari u koje vjerujemo. Umjetnici u kazalištu, operi, glazbi i vizualnim umjetnostima često su ispred svojeg vremena i mogu biti pioniri u pronalaženju novih puteva u zrcaljenju društvenih problema kao što su predrasude, korupcija i nasilje
Gail Kriegel jedna je od autorica drame »Sedam« koja će, nakon stečene svjetske popularnosti, doživjeti i hrvatsku premijeru 23. studenoga u Muzeju suvremene umjetnosti Zagrebu. Riječ je o dokumentarnoj drami koja opisuje živote sedam žena iz različitih dijelova svijeta, a režijski je osmišljena tako da se u svakoj državi oformi »glumački« ansambl sastavljen od utjecajnih javnih ličnosti koje čitaju tekst.
Kriegel je poznata američka spisateljica, dramaturginja i skladateljica, dobitnica brojnih nagrada od čega najviše za dramu »On the Home Front«. U projekt »Sedam« uključila se preko udruge »Vital voices«, koju su osnovale Hillary Clinton i Madeleine Albright, s ciljem pomaganja ženama čitavog svijeta da iskoriste svoje potencijale i postanu liderice u svojim okolinama. »Sedam« je revolucionarna dokumentarna drama koja je bazirana na intervjuima sa sedam aktivistica za prava žena, iz različitih dijelova svijeta, a čije teške životne priče i borba predstavljaju nevjerojatan izvor inspiracije: Ferida Azizi (Afganistan), Inez McCormack (Sjeverna Irska), Marina Pisklakova-Parker (Rusija), Annabella de Leon (Gvatemala), Mukhtar Mai (Pakistan), Mu Sochua (Kambodža) i Hafsat Abiola (Nigerija). Žene predstavljene u drami s uspjehom su prošle brojne prepreke kako bi promijenile živote u svojim zemljama.
Scenska čitanja
Drama je režijski osmišljena tako da glavne uloge preuzimaju utjecajni pojedinci iz javnog života države u kojoj se izvodi, pa svako čitanje izvodi potpuno jedinstveni ansambl. Tekst je dosad čitalo više od 300 političara, aktivista i glumaca diljem svijeta. Među njima i oskarovka Meryl Streep te članovi Europskog parlamenta. Dramu je napisalo sedam nagrađivanih dramskih autorica: Paula Cizmar, Catherine Filloux, Gail Kriegel, Carol K. Mack, Ruth Margraff, Anna Deveare-Smith i Susan Yankowitz.
Turneju scenskih čitanja dramskog teksta »Sedam« inicirala je i producirala nagrađivana dramska spisateljica, glumica i producentica Hedda Krausz Sjögren u Švedskoj 2008. godine. Drama je dosad izvedena u 13 zemalja i okupila je oko 20 tisuća ljudi, od Švedske do Afganistana.
Gail Kriegel nedavno je boravila u Hrvatskoj, čime počinjemo razgovor s njom:
– Posjetila sam Hrvatsku jer je moj suprug, kao predstavnik Centra za međunarodno pravo, pozvan da održi predavanje o američkom pravu na Sveučilištu u Rijeci. Onda sam od Hedde Krausz Sjögren, koja je »Sedam« producirala diljem svijeta, saznala da će ta drama biti dijelom konferencije o traffickingu u Zagrebu. Premda sam znala da neću moći vidjeti aktualnu predstavu, željela sam se susresti s ljudima koji sudjeluju u projektu i pomoći im u promoviranju projekta.
Broj 7
Zašto je izvođenje drame »Sedam« bitno za Hrvatsku?
– Važno je da ova dokudrama bude prikazana u svakoj zemlji, zato jer posvuda, uključujući i moju zemlju, moramo raditi na tome da promijenimo živote žena. Kroz osobne priče žena »Sedam« pokazuje kako zlostavljanje, trafficking, nasilje u obitelji, opresija i korupcija truju društva. Budući da je Hrvatska upravo u trenutku promjene, to je uzbudljivo vrijeme za žene i muškarce da krenu naprijed, zajedno s rastom svoje zemlje. Ovo je pravi trenutak da ljudi progovore i pridonesu promjenama. »Sedam« bi im trebao pomoći u smislu motivacije i inspiracije u borbi za ženska prava.
Zašto broj 7 u naslovu?
– Ta je brojka uzeta iz praktičnih razloga. Procijenjeno je da bi 7 monologa, od kojih svaki ima otprilike 15 minuta, trebalo uz pauzu trajati oko dva sata u kazalištu. Međutim, »Sedam« se ne prikazuje samo u kazalištima, nego i u raznim drugim prostorima koji zahtijevaju kraće vrijeme prezentacije. Postoje različite verzije predstave, ovisno o tome radi li se o specijalnom događanju ili konferenciji, predstavljanju na sveučilištima, u gradskim ili komercijalnim teatrima. Objavljena verzija sadrži sve te mogućnosti.
Što kazalište može učiniti protiv nasilja nad ženama diljem svijeta?
– Mislim da je kazalište vrlo učinkovit način da se ukaže na problem opresije nad ženama posvuda u svijetu. Članica sam odbora Lige profesionalnog kazališta žena i želim vidjeti što više komada koje naši dramatičari, redatelji i producenti postavljaju. Prema mojim uvidima, dobar postotak drama koje pišu žene govori o temama kao što je nasilje u spavaćoj sobi. Vjerujem da će ove uznemirujuće pojave doživjeti bitne promjene. Svaki put kad se u živoj izvedbi, sa živom publikom, ukaže na ove probleme, postoji šansa da će barem jedan ili dva gledatelja promijeniti svoj način razmišljanja.
Kakav je vaš stav o aktivizmu u teatru?
– Mislim da je aktivizam važan u svakoj umjetnosti i u svakom aspektu društva. Bilo bi dobro da smo svi aktivisti kad su u pitanju stvari u koje vjerujemo. Umjetnici u kazalištu, operi, glazbi i vizualnim umjetnostima često su ispred svojeg vremena i mogu biti pioniri u pronalaženju novih puteva u zrcaljenju društvenih problema kao što su predrasude, korupcija i nasilje. Oni se mogu suočiti s društvenim problemima tako da osobno utječu na ljude.
Živo kazalište
Zašto je o problemima u društvu potrebno progovarati s pozornice?
Vaša drama »On the Home Front« govori o ratu i rasizmu. Na koji način tretirate ove teme?
Što nam možete reći o mjuziklu »Sweetie«?