Foto: Reuters
Za mene film nije intelektualno, već emotivno putovanje. Ja uživam igrati golf, ali ne moram ga igrati ako ne želim. Isto je i s filmom; stalno mu se vraćam, jer uživam u tom stvaralačkom procesu
CANNES »Živimo u vremenima političke korektnosti i to nas ubija, kao društvo izgubili smo smisao za humor« – izjavio je slavni Clint Eastwood u Cannesu, u krcatoj dvorani u koju su uspjeli ući oni najsretniji i najspretniji, jer je zanimanje za njegov masterclass bilo ogromno.
– Ta opsesija političke korektnosti svoje korijene ima u »Prljavom Harryju«, koji sam snimio davne 1971. godine. U ono vrijeme taj je film bio poprilično nekonvencionalan, gotovo avangardan u akcijskom žanru, hrabar i provokativan, pa smo se redatelj Don Siegel i ja sa zadovoljstvom prihvatili tog projekta – prisjeća se Eastwood filma o nasilnom policajcu iz San Francisca koji ne bira sredstva u borbi za pravdu, a označio je, između ostalih filmova, njegovu glumačku karijeru.
Legenda holivudske i svjetske kinematografije koja je dubok trag ostavila ispred i iza kamere, u Cannes je došla u povodu 25. godišnjice njegova remek-djela »Nepomirljivi« (Unforgiven) koji se prikazuje u programu klasika ovogodišnjeg festivala. Eastwood je 1994. bio i predsjednik kanskog žirija.
Vitalnost i energija
– Još kao klinac jako sam volio vesterne, moji su idoli bili John Wayne, Gary Cooper i John Stewart – izjavio je Eastwood koji je svoje prve glumačke korake prema svjetskoj slavi započeo vestern trilogijom Sergija Leonea 1960-tih (»Za šaku dolara«, »Za dolar više«, »Dobar, loš zao«). Jedan od vrhunaca njegove velike redateljske karijere je i vestern »Nepomirljivi«, nagrađen četirima oscarima, uključujući i dva najvažnija – za najbolji film i najboljeg redatelja.
– Bilo je zanimljivo pogledati »Nepomirljive« na velikom ekranu u Cannesu nakon toliko godina. Mislio sam da ću iz kurtoazije ostati prvih pet minuta, ali onda sam shvatio da to uopće nije loše (smijeh), pa sam ostao i uživao u projekciji, prisjećajući se nekih stvari u filmu koje sam već bio zaboravio – otkrio je Eastwood, dodavši da je od slavnog talijanskog redatelja Sergija Leonea naučio mnogo o režiji i tajnama redateljskog zanata.
Iako za tri godine zaokružuje punih devedeset godina života, holivudska ikona i u Cannesu je pokazala zavidnu vitalnost, energiju, mentalno zdravlje i stvaralački duh. Odlazak u mirovinu nije u planu pa tako priprema svoj novi redateljski uradak »The 15:17 to Paris«, inspiriran istinitom pričom o trojici Amerikanaca koji su spriječili teroristički napad u vlaku iz Bruxellesa za Pariz 2015. godine.
Emotivno putovanje
– Ponekad mi nedostaje gluma, ali u ovoj fazi života više me ispunjava režija. Jedno vrijeme sam snimao ulogu za ulogom, pa iako mi gluma danas nije prioritet, planiram jednoga dana ponovno stati i ispred kamere – odgovorio je na jedno od pitanja.