Zlatni globus

Analiza nominacija: Sramotni izostanak Todda Haynesa i braće Safdie

Dragan Rubeša

Uz »Dunkirk«, najveće šanse među nominiranim naslovima u utrci za Zlatni globus ima »The Post« Stevena Spielberga s provjerenim Meryl Streep i Tomom Hanksom



Iako bi se tajming nominacija za Zlatni globus, koji dodjeljulju strani kritičari u Hollywoodu, mogao povezati s inventurom onog najboljeg što smo vidjeli u mraku kinodvorana tijekom protekle godine, one prvenstveno funkcioniraju kao barometar/najava onih oskarovskih.


No za razliku od Oscara, Zlatni globus nepotrebno igra na žanrovske odrednice, iako nominirani (igrani) filmovi ukazuju na prilično tanku liniju koja odvaja kategoriju »najbolje drame« od »najbolje komedije«. Jer izvrsni »Get Out« Jordana Peelea nominiran u kategoriji »najbolje komedije« nije ništa manje drama od izvrsnog Guadagninova filma »Skrivena ljubav«, nominiranog u dramskoj kategoriji (uz napomenu da su selektori ZFF-a na kojem se dogodila njegova hrvatska premijera trebali doslovno prevesti njegov originalni naziv »Call Me By Your Name« kao »Nazovi me svojim imenom«, što bi bilo puno efektnije).


Uz briljantnog Guadagnina, naši osobni favoriti u kategoriji najbolje igrane drame ostaju sumanuti Del Torov »The Shape of Water« (koji je trijumfirao na ovogodišnjoj venecijanskoj Mostri, a ovdje dobio najviše, sedam nominacija), i McDonaghov »Three Billboards Outside Ebbing, Missouri«, s neponovljivom Frances McDormand, koja zaslužuje Zlatni globus za dramsku (žensku) ulogu. Veliko je iznenađenje mladi Timothee Chalamet (»Skrivena ljubav«), nominiran za najbolju mušku dramsku ulogu, jer je riječ o relativno nepoznatom glumcu kojeg tek pamtimo po epizodnoj ulozi Toma u Nolanovu »Interstellaru«, ali i finom komadu »Lady Bird« Grete Gerwig, koji je ujedno i njen autorski debi (prethodni komad »Nights and Weekends« snimila je u tandemu s »mumljavcem« Joeom Swanbergom).


»Bježi!« u kino




Uz »Dunkirk«, najveće šanse među nominiranim naslovima u utrci za Zlatni globus ima »The Post« Stevena Spielberga s provjerenim Meryl Streep i Tomom Hanksom, koji će se zasigurno ukazati i na oskarovskoj listi. A u kategoriji najbolje komedije valja izdvojiti Peeleov »Get Out« (Bježi!), iako je žanrovski bliži hororu. Riječ je o komadu koji je na listi najboljih filmova 2017. u glasanju kritičara prestižnog francuskog časopisa Cahiers du Cinema te njegova američkog pandana poznatijeg kao Film Comment zauzeo zavidno četvrto mjesto, dok ga je britanski časopis Sight & Sound proglasio najboljim, opisavši ga kao »jedinstveni kulturalni fenomen«.


Da bi paradoks bio veći, škvadra iz Blitza, koja stoji iza njegove hrvatske distribucije, odnosila se prema tom filmu krajnje maćehinski. Film je ugledao mrak Cinestara u travnju bez ikakve pompe i relevantne promocije. Zato bi ta nominacija, ali i njegova visoka pozicija na listama trenutno najrelevantnijih filmskih časopisa mogla poslužiti Blitzu da ga nanovo prikaže s dignitetom kakav zaslužuje.U kategoriji »najbolje komedije« valja izdvojiti portrete jednog treš sineasta (»The Disaster Artist«), jedne cirkuske legende (»The Greatest Showman«) i one klizačke (»I Tonya«). Svaki od tih filmova bavi se stvarnim ličnostima iz svijeta showbiza i sporta kao showbiza (Tommy Wiseau, P.T. Barnum, Tonya Harding). Za »The Disaster Artist« James Franco je nominiran za najbolju mušku ulogu u mjuziklu/komediji, što je u genezi Zlatnih globusa još jedna prilično nespretno sklepana kategorija. Iako su naše simpatije na strani tamnoputog Britanca Daniela Kaluuye (šifra: »Get out«) kojeg se sjećamo iz Villeneuveova »Sicaria«.

Bez Lyncha


Što se tiče nominacija u kategoriji stranog filma, tu baš i nema velikih iznenađenja. Naš je favorit briljantni Sebastian Lelio (»Jedna čudesna žena«), koji je ovih dana mogla vidjeti i publika riječkog Art-kina u sklopu gostovanja zagrebačkog Festivala filmova o ljudskim pravima. Iako najveće šanse ima precijenjeni canneski laureat Ruben Ostlund (»The Square«), koji je nedavno nepravedno trijumfirao i na berlinskoj dodjeli Europskih filmskih nagrada.


Naravno, ta kategorija nije mogla proći bez barem jednog politički angažiranog filma koji se bavi terorom Crvenih Kmera, iako je Rithy Panh u svom opusu o tome već rekao sve. Zato u toj kategoriji nedostaju neki prevažni komadi koji su obilježili ovu godinu, poput »Zame« Lucrecie Martel, »Jeanette« Bruna Dumonta i »Dana poslije« Hong Sangsooa.


No najveća sramota je potpuni izostanak veličanstvenog Todda Haynesa (»Wonderstruck«) i braće Safdie (šifra: »Good Time« aka »Paklena noć«) među nominiranim dramskim naslovima, ali i nekih drugih amerindie dragulja poput Bakerova »Projekta Florida« i McKayeva »Sedmog dana«. A ignorirati genijalnog Roberta Pattinsona u kategoriji najbolje dramske muške uloge (šifra: »Paklena noć«) praktički je neoprostivo.


I u kategoriji najbolje TV serije, strani novinari nisu igrali na radikalniji pristup pa je tako nepravedno izostalo Lynchevo antidetektivsko remek-djelo »Twin Peaks: The Return«, iako je nekakav kompromis postignut zaslužnom nominacijom Kylea McLachlana u kategoriji najbolje muške uloge u miniseriji.


I briljantne »Kronike Times Squarea« (The Deuce) ostale su kratkih rukava, ne računajući na zasluženu nominaciju Maggie Gyllenhaal u kategoriji najbolje glumice u dramskoj TV seriji. Zato su tu ziheraške nominacije poput »Sluškinjine priče« i sjajne »Stranger Things«, što dakako ne umanjuje njihovu privlačnost. No dati čak tri nominacije Ridleyju Scottu (»All the Money in the World«), koji se pozabavio otmicom 16-godišnjeg Johna Paula Gettyja III, to je ipak malo previše.