Danas: 23° 4
Sutra: 23° 23° 4
20. listopada 2019.
Recenzija Dragana Rubeše

"Agape" Branka Schmidta: Autocesta (homo)seksualnih frustracija

Objavljeno: 13. prosinac 2017. u 13:03 2017-12-13T13:03:22+01:00

Dječaka Gorana (Denis Murić) pater Miran (Goran Bogdan) odvede u svoj budoar na porciju videoigrica i seksa, što njegova domaćica (Daria Lorenci) promatra sa šutnjom, kao da ništa nije vidjela. Doduše seks nismo vidjeli ni mi, jer Schmidt ne  igra na naglašenu erotiziranost odnosa svećenika i njegova dječaka

Poput Antonie Bird i njena »Svećenika« iz davne 1994., čiji junak (Linus Roache) nakon mise skida svećeničku halju i zamjenjuje je kožnom jaknom, odlazeći u gay klub u potrazi za seksom, konkretnije, Robertom Carlyleom, sličnu trajektoriju slijedi i Schmidtov svećenik (Goran Bogdan). Samo što je njegov predmet žudnje nešto mlađe dobi, inkarniran u domskom dječaku Goranu (sjajni Denis Murić, kojeg smo upoznali u Ršumovićevu finom filmu »Ničije dete«).

Murić je u Schmidtovu komadu opet »ničije dete«, koje postaje »nečije« nakon što ga pater Miran odvede u svoj budoar na porciju videoigrica i seksa, što njegova domaćica (Daria Lorenci) promatra sa šutnjom, kao da ništa nije vidjela. Doduše seks nismo vidjeli ni mi, jer Schmidt ne želi promatrati pulsirajuća tijela i igrati na naglašenu erotiziranost odnosa svećenika i njegova dječaka, kao što je to recimo učinio Robin Campillo u filmu »Eastern Boys«, koji se bavi sličnim vezama, doduše u svjetovnom diskursu (u Campilla domskog dječaka zamjenjuju ukrajinske i ine muške kurve na pločnicima Pariza).

Eros i agape

Poput Bird, koja promatra svoj komad kao odvažnu i sugestivnu studiju o odgovornosti i ulozi katoličkog svećenika u suvremenom društvu, tako i Schmidtov film, čiji bi se credo mogao sublimirati u rečenici »svakome treba ljubavi«, nije još jedan film o pedofiliji i homoseksualnosti u crkvenim redovima. U Bird to postaje evidentno već u uvodnoj sekvenci, u kojoj njen svećenik koristi ogromno raspelo kao ovna za razbijanje gradskih zidina, iako je dominantna tema autoričina filma emotivna hrabrost.

Kao i u Bird, tako i Schmidtov velečasni postaje frajer koji vježba u teretani i vozi motocikl velike kubikaže. No njegov odnos prema Goranu, koji prerasta u nešto više od očinske ljubavi, lišen je eksplicitnog (homo)erotizma, iako svećenikovo ukazanje jutro poslije s ručnikom omotanim oko njegova nagog tijela diskretno ukazuje na određene radnje. Kolikogod eros ovdje zamjenjuje agape (duhovna ljubav).

Plošna metafora

No odnos Gorana i Mirana biva doveden u pitanje dolaskom novog učenika na sat vjeronauka. Riječ je o slavonskom anđelu Gabrijelu (Pavle Čemerikić), koji priziva Tadzia iz Viscontijeve »Smrti u Veneciji«, čime se stvara potentni ljubavni trokut koji proizvodi ljubomoru. Taj isti trokut postavljen je u pervertirani milje bandićevskog Zagreba s njegovim korumpiranim političarima, neožbukanim periferijskim fasadama i novim crkvama (prostor Francuskog paviljona u sklopu Studentskog centra autor pretvara u božji hram) u kojima se odlasci na krizme ne razlikuju previše od odlazaka u narodnjačke klubove. Iste su to štiklice, iste opravice i isti sakoi. Ali i ista krv kojom sve završava. Sada je žrtva pijanih krizmanika velečasni kojeg će oni iscipelariti kako bi platio za svoje grijehe.

Možda »Agapeu« nedostaje odvažnosti autorovih prethodnih filmova, poput »Metastaza« i »Ljudoždera vegetarijanca«, iako je kao scenarista nanovo angažirao Ivu Balenovića. A i metafora željezničkih tračnica na kojima se susreću velečasni i Gabrijel prilično je plošna. Jer poput Larrainovih grešnika (šifra: »El Club«), tako i u Schmidtovu klubu biskup smjenjuje velečasnog, koji će egzorcirati vlastite frustracije koristeći autocestu kao suicidalnu videoigru. Jer autocesta nije videoigra. Kad bismo parafrazirali dobrog starog Fassbindera, sve se svodi na ono: homo ili hetero seks, sekularna ili profana žudnja – sve je to isto.