Art kino

“3D svijet” Danijele Stanojević: Kako je nastajala priča o potencijalnom riječkom suveniru

Davor Mandić

Dvadesetominutni dokumentarac progovara o inicijativi dvoje Riječana za oblikovanjem autentičnog riječkog suvenira, listića iz 3. stoljeća



RIJEKA Dokumentarni film »3D svijet« redateljice Danijele Stanojević premijerno je prikazan u Ljetnom Art-kinu Croatia, gdje je nakon projekcije održan i razgovor s autoricom te protagonistima filma.


Dvadesetominutni dokumentarac progovara o inicijativi dvoje Riječana – ravnateljice Direkcije za zaštitu i očuvanje kulturnih dobara Nikoline Radić Štivić i hrvatskog pionira 3D printa, znanstvenika Svena Maričića – koji su upogonili priču o autentičnom riječkom suveniru. Riječ je o listiću iz 3. stoljeća, pronađenom tijekom istraživanja lokacije rimskog vojnog zapovjedništa – tarsatičkog Principija u riječkom Starom gradu – i njegovom postajanju potencijalnim suvenirom.


Stanojević je u fokus priče stavila riječki dvojac u borbi protiv trome birokracije, no u prosedeu se više ističu afirmativni momenti i emotivni angažman protagonista. Kadar je često vrlo krupan te ne dopušta gledatelju da mu promakne ni najmanji detalj o motivima aktera, no najuspješniji dio filma svojevrsni je rezime dvojca, njihov razgovor na Trsatskoj gradini, vizualno smješten u drugi plan, dok su u prvom planu posjetitelji Gradine.




U filmu tako saznajemo da je najemotivniji moment za Maričića bio kad je primio neprocjenjivi brončani listić u ruke, nakon što je potpisao tonu papira koji nalažu tip postupanja u slučaju »Što ako…«, a najstrašniji trenutak bio je kad mu je učinio CT, ne znajući hoće li listić to uopće preživjeti. Listić je preživio te je prema CT-u učinjen njegov 3D-model, a ostalo je povijest.


Kakva? Pa u filmu saznajemo da je prva serija suvenira podijeljena, a da je projekt potom predan Riječkoj razvojnoj agenciji Porin. No ne saznajemo, s obzirom na to da je film sniman 2016. godine, da Porin od tada zapravo nije napravio ništa.


Možda bi autorica mogla snimiti i drugi film, s većim fokusom na birokratski aparat, potencijalno slijepo crijevo mnogih zanimljivih projekata.