30. Tjedan suvremenog plesa

Mora li ples biti »manjinska« umjetnost?

Nataša Govedić

Uz predstave Matije Ferlina »Istovremeno drugi«, »Ima li života na sceni« skupine BADCo, »Priručnik za prazne prostore« Marjane Krajač, »Iz dječjeg crteža« Stošije Zrinski, »Random House: Two« Andreje Široki, »La Femme« Liberdancea i »In Between, Tracing Reflection« Melite Spahić



Sve je tegobniji i dublji jaz između domaćih plesnih predstava koje još uvijek inzistiraju na visokoj razini profesionalne izbrušenosti i predstava koje sa sve većim oklijevanjem potpisuju rad u minimalnim, jedva održivim i često na jedvite jade sklepanim uvjetima.


Tako će rad Matije Ferlina s predstavom »Istovremeno drugi« i rad skupine BADCo s predstavom »Ima li života na sceni« drastično odudarati od ostatka domaće plesne produkcije, prvenstveno zahvaljujući tome što je i sam radni proces i rezultat tog rada daleko ozbiljniji od skica, nacrta i nagovještaja na kojima uglavnom ostaje ostatak izvedbene zajednice. 


   Vizualnost koju u predstavama koreografa Matije Ferlina potpisuje njegov brat Mauricio Ferlin nikada nije skupa, ali u pravilu je toliko »luksuznija«, preciznije dizajnirana i ekspresivno zamamnija od ostatka domaće izvođačke scene da plijeni pozornost na način koji se duboko usijeca u svijest gledatelja.   

»Nove civilizacije«


Primjerice, pozornica uredno prekrivena bijelim kvadratima od najobičnijeg papira, čiji geometrijski oblici postepeno ustupaju mjesta kaosu razletjelih listova u predstavi »Samice« ili ogromna reprodukcija slike Henryja Rousseaua u predstavi »Istovremeno drugi« ili meke površine tepiha u predstavi »Nastup« – sve su to autorski okviri Mauricija Ferlina, scenografa i promišljatelja scenskog ambijenta daleko veće vizualne upečatljivosti no što je nudi ostatak naših produkcija. 




   Redatelj i performer Matija Ferlin u predstavi »Istovremeno drugi« prema tekstu Jasne Žmak doduše još tematizira i destrukciju knjige kao kulturalnog medija, pozivajući se na Truffaultov film i Bradburyjev roman »Fahrenheit 451«, ali fokus je mnogo više na homogenoj izvođačkoj grupi koja traži »sigurno mjesto« boravka, nego na problemu progona knjiga danas i ovdje.


Priču o traganju za mirnim mjestom izvođači prepuštaju jednoličnom glasu pripovjedača u offu, markirajući svoje uloge prvo podizanjem ruke pa komplesknim pokretima kad je na redu njihova uloga.


Na ovaj je način u žarištu izvedbe »Istovremeno drugi« pojačana razlijepljenost zvuka i lika, kao i likovni kontekst izvedbe, a ne pripovjedna marica. 


   S druge strane, BADCo autora, dramaturga i redatelja Gorana Sergeja Pristaša također plijeni pozornost tematskom, filozofskom i političkom razradom svojih tema, uglavnom usmjerenih na slamanje zavodljive vladavine oka kakvu nudi postojeća medijska civilizacija, o čemu smo već pisali.


Bez obzira što stvaraju vrlo različite izvedbene i posebno političke kontekste, Goran Sergej Pristaš i Matija Ferlin svakako su iznimne figure domaćeg plesnog konteksta jer inzistiraju na tome da plesna predstava mora uključivati eksperiment sa što više scenskih jezika. Indikativno je i da obje predstave tematiziraju neki novi ili barem alternativni model civilizacije.


   Na drugačiji način za njime tragaju i koreografkinja Marjane Krajač i dramaturg Marko Kostanić s predstavom »Priručnik za prazne prostore«, također uvrštenom na Tjedan plesa, s time da je ovdje naglašeno do koje je mjere svaki teritorij izvedbe uvijek nužno projekcija našeg sjećanja na sve one prostore u kojima pripremamo susret sa sobom i sa publikom, kao i duboke autorske potrebe da svaki put, sa svakom izvedbom, iskoračimo na teritorij novih značenja i novih mogućnosti izraza.   

Asociranje ženstvenosti na prvu


Premda je bilo nadasve informativno u sklopu Tjedna suvremenog plesa pogledati predstave poput »Iz dječjeg crteža« autorice i izvođačice Stošije Zrinski, u kojoj se vidi do koje je mjere svijet crteža i kompjutorske animacije glinenih figurica zanimljivo i vrijedno suočavati s ponešto naivnim, ali zato pobođeno dječjim plesnim jezikom životinjskog kretanja, baš kao što je selektorski opravdano na raspored festivala uvrstiti predstavu »Random House: Two« koreografkinje Andreje Široki, za koju za vezano istraživanje istrzanih, neurotskih pokreta te višestrukog manjka komunikacije između dviju »rivalskih« plesačica (Maje Marjančić i Ivane Pavlović), kompletna oprema i razrada spomenutih predstave jedva da se može usporediti sa studioznošću Pristaševe ili vizualnom spektakularnošću Ferlinove ekipe. 


   Predstava »La Femme«, koju je s ansamblom Liberdancea potpisao francuski koreograf Rhino Saint Loui, primjer je brzinski sklepane produkcije čiji problem postaje asociranje ženstvenosti na prvu, nadasve komercijalnu loptu, kao i drastični nedostatak dramaturškog promišljanja ženskosti koja nije samo dekorativna.


Iako je »La Famme« izrijekom zaokupljena ženskom snagom i ženskim samopouzdanjem, ta je tema objavljena samo na razini teksta izgovorenog u offu.


Što se tiče plesnog pokreta izvođačica i uopće jednostavnosti same dramaturgije izvedbe, prije bismo mogli reći da je riječ o adolescenskoj produkciji na temu »volim li nositi štikle i uske haljinice«, negoli zreloj umjetničkoj produkciji. 


   U predstavi, pak, »In Between, Tracing Reflection« autorice i performerice Melite Spahić vidljiva je veoma fina plesna senzibilnost za razorena mjesta, diskretnu primaknutost publici i za isprepletanje različitih medijskih razina pamćenja i prisjećanja, ali čitav niz slobodnih scenskih asocijacija ostaje previše zatvoren, premalo spreman na puni rizik autorske ispovijedi.