Nastavak trakavice

Stupidni transgenetski organizam: Filmskoj trakavici “xXx” očito se ne nazire kraj

Dragan Rubeša

foto: web

foto: web

Uz nezaobilaznog Vina Diesela više nije dovoljno samo pojačanje u tijelu Donnieja Yena, već njegov krucijalni lik postaje Tony Jaa



Naziv prvog nastavka trakavice »xXx«, kojoj se očito ne nazire kraj, zvučao je poput nekog žestokog pornića. Autorova namjera bila je otkriti nove multinacionalne agente među fanaticima ekstremnih sportova i ilegalnim kaskaderima. No svaki njen novi nastavak širio je fanovska multietnička područja, kako to već biva s globaliziranim blockbusterom, koji sve više postaje nalik nekom transgenetskom organizmu.


Citati


Jer uz nezaobilaznog Vina Diesela više nije dovoljno samo pojačanje u tijelu Donnieja Yena, već njegov krucijalni lik postaje tajlandska zvijezda Tony Jaa, kad postaje evidentno da je fenomen poznatiji kao »Ong-bak« pogodio ravno u metu. Toga je svjestan i John Stockwell, koji u novom nastavku »Kickboxera« brutalno reciklira estetiku Panne Rittikraija.


Zato prototip D.J. Carusa postaju mehanizmi novog tajlandskog akcića (promatrati sekvencu jurnjave motociklom po oceanskim valovima blizu filipinskog rejverskog otoka). Jer Vin Diesel, koji se ujedno potpisuje i kao producent Carusova komada, dobro zna da njegov spektakl može preživjeti samo ako se ulaguje adolescentima globaliziranog Imperija. Zato pokušava u svom utopijskom loncu za taljenje zadovoljiti i publiku Hong Konga, i Tajlanda, i Indije, s bolivudskom megazvijezdom i supermodelom Deepikom Padukone.




No Caruso isto tako dobro zna da njegova ciljana publika obožava fudbal. Zato Carusu treba Neymar koji u kineskom restoranu raspravlja sa Samuelom L. Jacksonom o globalnom terorizmu, kao očita aluzija na Jacksonove bla-bla seanse u »Paklenom šundu«, na što mu potonji odgovara: »Ja nisam heroj. Ja sam nogometaš«. No zato je tu Xander kao istinski proleterski akcijski heroj, jer je njegov cilj osigurati direktni satelitski prijenos nogometne utakmice svim stanovnicima sluma u Santo Domingu.


Ako je superiorniji Antonin Peretjatko u sumanutoj komediji »La loi de la jungle« poslao jednog vladinog stažista da nadgleda izgradnju umjetnog skijališta u gvajanskoj džungli, onda će Caruso dati Dieselu skije i skejt da njima izvodi vratolomije po vijugavim ulicama i džunglama Dominikanske Republike. Jer »Povratak Xandera Cagea« još je veći hazard od »Brzih i žestokih«, koji se odabirom glumaca prvenstveno ulaguju američkoj publici, bez obzira kojoj etničkoj zajednici pripadala.


»Red Bull Freakshow«


Ali to nije sve. Imamo tu ledenu šeficu Državne sigurnosne agencije (Toni Colette), jednu lezbijsku snajperisticu (Ruby Rose), jednu grlatu agenticu (Nina Dobrev) i tri hakerice u bikinijima koje Xander pokušava odvesti u svoj budoar. Zato Carusov komad nije ništa drugo nego sumanuti »Red Bull Freakshow«, kako to jedan od njegovih junaka opisuje Diesela.


Naravno, nedovoljno iskorišteni Donnie Yen treba u filmu nastaviti slavnu tradiciju akcića Made In Hong Kong, iako je njegov skok s krova jedne zgrade na prozor one suprotne tek reciklaža gotovo identične sekvence iz »Velike gužve u Bronxu« s Jackiejem Chanom. Samo što je Caruso udaljen tisuće svjetlosnih godina od Stanleya Tonga. No ako je autor u stanju natjerati globalne adolescente da se dive Dieselovim egzibicijama, onda će njegova stupidna franšiza, započeta na početku Clintonove ere, očito dočekati i kraj one Trumpove.