"Kamen mudrosti - kamen ludosti"

Školski list koji bi trebali čitati i odrasli

Davor Mandić

Ovogodišnja smotra literarnog, novinarskog i dramsko-scenskog stvaralaštva učenika Lidrano, u potkategoriji novinarskih školskih listova na razini Primorsko-goranske županije, iznjedrila je list koji se izdvojio i konceptualno i izvedbeno



RIJEKA Bit će da je normalno kad stariji tvrde da ti mladi danas, koje god to danas bilo, ništa ne rade, da su lijeni, da ih je pojela tehnologija, da su oni nekad stalno nešto smišljali, a da bi ovi sada najradije samo ležali. Tako se govorilo u prošlosti, tako se govori sada, pa nema razloga ne vjerovati da će tako biti i u budućnosti. No tu i tamo stari se ipak iznenade nekim mladenačkim akcijama i inicijativama, onako kako se zimske službe iznenade kad padne snijeg.


Ovogodišnja smotra literarnog, novinarskog i dramsko-scenskog stvaralaštva učenika Lidrano, u potkategoriji novinarskih školskih listova na razini Primorsko-goranske županije, iznjedrila je jedan projekt koji se izdvojio kako konceptualno tako i izvedbeno. Školski list »Kamen mudrosti – kamen ludosti« Prirodoslovne i grafičke škole Rijeka očekivano je protutnjio županijskom razinom i sada ga očekuje borba na državnoj razini. A na njoj će biti ozbiljna konkurencija svim natjecateljima.


Obzirom da se radi (i) o grafičkoj školi, dizajn lista očekivano je na visokoj razini, no ono što ga izdvaja iz ponude ostalih školskih listova njegova je pregledna i kreativna organizacija. Predstavljena su dva broja: »regularni« broj školske godine 2012/2013. i tematski broj »Različitost« školske godine 2013/2014.  

Urednički koncept


»Regularni« broj nazvan je »21. stoljeće« i rubrično je organiziran kao Stoljeće znanosti, Stoljeće tehnologije i grafike, Stoljeće umjetnosti, Stoljeće jezika, Stoljeće mladosti, Stoljeće novih vrijednosti, Stoljeće humanosti i Stoljeće sporta. Početak svake rubrike krasi fotografija poznate osobe i citat koji je reprezentira. Fotografije su doduše zaslužnika 20. stoljeća, čime se sugerira ili da je stoljeće još mlado pa da tek traži svoje zaslužnike, ili je poruka još pesimističnija : da takve ni ne treba očekivati. Kako bilo, iza naslovnih fotografija nalazi se spektar učeničkih i profesorskih radova koji variraju od vijesti, eseja, komentara, osvrta, reportaža pa do intervjua.





Broj »21. stoljeće« uključuje širok spektar tema i formi. Tu su intervjui s bivšim, uspješnim učenicima škole, dio o jezicima napisan na engleskom, njemačkom i talijanskom jeziku ili umjetnički dio u kojem su, neuobičajeno, bajke. Tinejdžeri raspravljaju o mladosti, (a)tipičnostima, ratu i poraću, nasilju među mladima, zdravstvenom odgoju…


Tematski broj o različitosti donosi teme života s astmom ili disleksijom, suprotstavlja bogate i siromašne, vjeru i ateizam, različitost i uniformiranost ljudi…



Ono što posebno veseli jest činenica da je glavni urednik lista učenik -Mateo Novoselac iz trećeg razreda – koji je autorom više tekstova, ali i nadahnutog uvodnika u kojem poziva na skidanje maski, krik i pobunu, apoteozu različitosti. Vidi se to i u uredničkom konceptu. Naime, ima priloga koji su grupirani po načelima svjetonazorskih i inih suprotnosti, što posebno dolazi do izražaja u tematskom broju »Različitost«, koji također urednički supotpisuje Novoselac, a gdje se u jednom dijelu suprotstavljaju stajališta vjernika i ateista. Kako nam je autor šapnuo, broj koji je u pripremi mogao bi biti još žešći.


 Ipak, do pune operativnosti projekta školskog lista put nije tekao lako. Trebalo je strpljenja i mnogo nagovaranja određenih struktura u školi. Rezultat je, kako kaže Novoselac, činjenica da je tematski broj »Različitost« ostavio značajan trag, ali i to da bi se mogla promijeniti ustaljena praksa izlaženja lista samo jednom godišnje.  

Nije sve tako crno


– Časopis je na taj način pratio rad jedne školske godine, no puno se toga promijenilo u posljednje dvije godine pa se možda i to promijeni – kaže Novoselac, koji je uredio dva posljednja broja, ali i novi, čiji je izlazak planiran do kraja ove školske godine.


Škola je otvorena prema projektu, ali moglo bi i bolje…


– Na početku je bilo puno teže, trebalo je probiti nekakve barijere, bilo je tu puno rasprava, tvrdoglavosti sa svih strana, brojnih nesuglasica, puno potrošenih živaca, neprospavanih noći… Profesori nam svakako pomažu, no osobno bih volio da su pojedinci malo otvoreniji. To što sam učenik ne znači da se manje razumijem u pojedine stvari – kaže Mateo, ističući da je on zasad jedini učenik koji aktivno i stalno sudjeluje u radu na školskom listu, uz svesrdnu pomoć razrednice te profesorice i profesora iz grafike.


Uspjeh i kakvoća konačnog produkta još je i impresivnija kad se uzme u obzir da u školi ne djeluje novinarska grupa, u kojoj bi učenici mogli steći znanja o novinarskim vrstama, pisanju i uređivanju, etici… što bi im zasigurno pomoglo u stvaranju još boljeg sadržaja. No i ovakav zaslužuje širu pozornost od one koju će dobiti, pritisnut zakonima distribucije i općenito nakladničkim prilikama koje su u posljednja dva desetljeća sustavno smanjivale doseg časopisne produkcije.


Činjenica da »Kamena ludosti…« nema u nekom elektroničkom obliku na internetu sigurno mu neće pomoći da za njega dozna netko više od rodbine i prijatelja, što entuzijazam učenika i dijela profesora oko njega svakako zaslužuje. Kao što u isto vrijeme govori i da nije baš sve tako crno s našom mladeži.