"Kosa posvuda"

Riječka književnica Tea Tulić predstavila potresno djelo o smrti majke

Nela Valerjev Ogurlić

 Moja majka je umrla od raka i to je bio okidač za pisanje, rekla je Tea Tulić



RIJEKA Uvijek sam mašatala da postanem spisateljica, a kad mi je knjiga objavljena odjednom sam se osjetila potpuno ispražnjena. Ali, naravno da sam sretna – kazala je ovogodišnja dobitnica književne nagrade »Prozak«, Riječanka Tea Tulić na predstavljanju knjige »Kosa posvuda« u knjižari »Ribook«. 


Tea Tulić je predsjednica udruge »Katapult« u kojoj organizira i vodi književne večeri. Uglavnom piše kratke priče i crtice. Neke od njih objavila je u časopisima »Ulaznica«, »Zarez« i »Slijepi putnik«, a ovo joj je prva knjiga.


Riječ je o fragmentiranom obiteljskom romanu, koji počiva na autobiografskim elementima, a središnja tema mu je bolest u obitelji i način na koji umiranje majke proživljava njena kći. 




 – Moja majka je umrla od raka i to je bio okidač za pisanje.


Do trenutka kad se ozbiljno razboljela proživljavala sam kretivni zamah u »Katapultu«, no tada mi je mašta prestala funkicionirati, ali je ostala potreba za pisanjem. Tako sam počela raditi zabilješke, na koje sam kasnije počela gledati kao na tekst i odlučila ozbiljno poraditi na njemu.


Uspjela sam se odmaknuti od svojih emocija, uplela fikciju i izgradila glas pripovjedačice koji na koncu ne pripada meni, iako u trenucima dok sam pisala bilješke nisam bila pisac nego kći – kazala je autorica.   

Kristof i Harms


Tea Tulić u knjizi prepliće motive sadašnjosti i prošlosti, pa središnju liniju zbivanja prate reminiscencije iz djetinjstva, prisjećanja na kućne ljubimce koje je pokopala i druge smrti koje je doživjela u krugu obitelji i poznatih osoba. No unatoč teškoj temi, njezna knjiga nije mračna, već prožeta s puno humora, britkih, lucidnih zapažanja i duhovitih situacija, koje su pomogle da se odmakne od patetike, čemu su poslužile i škrte rečenice. 


 – Pročitala sam sjajnu knjigu Agote Kristof »Velika bilježnica« i potpuno me zavela tim ogoljelim, suhim stilom. Ona mi je sjedila na jednom, a Harms na drugom ramenu dok sam pisala – kazala je autorica, prisjetivši se i drila što ga je u tesanju stila prošla s književnicom Dašom Drndić kroz radionicu kreativnog pisanja. 


 – Iznimno je cijenim, jer nas je onako visoka, gorda i stroga, mnogo naučila, a kao najvažnije – kako utišati ego i cenzurirati sebe.  

Prema riječima urednika Krune Lokotara, njezina je knjiga ponudila posve novu emociju na staru temu. Tea Tulić uspjela je uspostaviti distancu prema nečemu bolnom i osobnom, i izbjeći patetičnost, ne žrtvujući potresnost – kazao je Lokotar koji njezinu knjigu opisuje kao nisku biserno poentiranih crtica. 


  Uoge umjesto imena


U pripovijedanju autorica se služi dječjom perspektivom, koja je uvijek nekako prirodna kada djeca govore o roditeljima, ali kako bolest odmiče i majka onemoćava, uloge majke i djeteta se polako mijenjaju, pa kći preuzima skrbništvo za majku. Glavni likovi su ženski – nona, majka i kći – i nemaju osobnih imena. 


 – Imena im nisam htjela izmišljati jer nas u životu često definiraju upravo uloge koje imamo kao kćeri, majke, sestre, očevi… Pitanje je što smo bez njih – rekla je Tea Tulić koja je teško razdoblje majčine bolesti opisala kao iskustvo koje nas pretvara u sijede ljude, a istodobno se iznutra osjećamo poput trogodišnjeg djeteta. 


 Uz razgovor o knjizi, što ga je spretno moderirao Enver Krivac, autorica je je publici čitala fragmente, a Lokotar je prenio i poruku Olje Savičević Ivančević koja konstatirala kako je to knjiga koja neće rasplakati samo sparušenog cinika.


Upravo je ona, kao jedan od probnih čitača, a i članica žirija nagrade »Prozak«, ohrabrila autoricu da rukopis pošalje na natječaj »Algoritma« i »Zareza«.