Mladi pisci

Mira Petrović pobjednica Nagrade “Sedmica i Kritična masa”

Davor Mandić

Četvrto izdanje nagrade pokazuje barem dvije stvari: da je nagrada relevantan pokazatelj kretanja na mladoj domaćoj proznoj sceni, kao i to da je sve više spisateljica, a sve manje spisatelja



ZAGREB – Četvrto izdanje nagrade za mlade pisce, koju organizira elektronički književni časopis »Kritična masa« uz potporu zagrebačkog caffe bara Sedmica, pokazuje barem dvije stvari: da je nagrada, prema kakvoći priča u užem izboru, relevantan pokazatelj kretanja na mladoj domaćoj proznoj sceni, kao i to da je sve više spisateljica, a sve manje spisatelja. Ovogodišnja pobjednica je Splićanka Mira Petrović (1989.), koja je nagradu, 5.000 kuna bruto i plaketu, zaslužila »za priče koje umnogome tematiziraju ekscesno ponašanje mladih likova u prepoznatljivom mediteranskom miljeu.«


Tako je, naime, odlučio relevantan žiri, u sastavu: Viktorija Božina, Branko Maleš i Damir Karakaš. Inače su u užem izboru Nagrade za 2019. bili još i Leonarda Bosilj, Iva Hlavač, Toni Juričić, Maja Klarić, Dinko Kreho i Iva Sopka.


Poticaj novim proznim glasovima


Kako kažu organizatori, svrha Nagrade »Sedmica i Kritična masa« za pisce do 35 godina jest istražiti mladu proznu scenu, dati poticaj novim proznim glasovima, te dati pregled (širi i uži) aktualne scene u sjeni, kako za publiku tako i za izdavače u potrazi za novim imenima.




– Budući da se svrha ove nagrade ne iscrpljuje u kompetitivnosti, treba reći da hrvatska mlađa književna scena vibrira od perspektivnih glasova koji bi u nekoj drugoj književno-izdavačkoj situaciji, ili u nekoj bolje zamišljenoj kulturi, bili mamac za urednike i nakladnike s vizijom koja seže dalje od brzog komercijalnog uspjeha. Kako je takav uspjeh u nas više-manje nemoguća misija, posebno za nepoznate mlade autore, tako je podupiranje mlađe književne scene mimo startnih komercijalnih kriterija, nužan uvjet za njezin razvoj i profiliranje – kažu organizatori.


Prevlast spisateljica


U dosadašnjoj povijesti Nagradu su osvajale: Ana Rajković, Jelena Zlatar i Marina Gudelj, što uz dvije ovogodišnje superfinalistice u užem izboru – uz Miru Petrović bila je to još i Iva Sopka – pokazuje prevlast dobrog pisma spisateljica u odnosu na spisatelje. Organizatori primjećuj tu promjenu, ističući da su u ne tako dalekim prethodnim generacijama muškarci bili u većini.


– Sad je situacija drukčija. Ako bismo uzeli u obzir samo ovaj natječaj, rekli bismo – obratna. Bit će, u svakom slučaju, zanimljivo pratiti daljnje etabliranje novih proznih generacija. Govorimo u množini, jer iako je ovaj natječaj do 35 godina, i unutar njega se već pojavljuje više od jedne »generacije«: od onih rođenih sredinom osamdesetih, preko devedesetih, i dalje. Drago nam je, u tom kontekstu, da je u uži izbor Nagrade ove godine prvi put ušao i netko rođen nakon devedesetih – Leonarda Bosilj, rođena 2000. – premda ne postoji nikakav »popust« žirija za najmlađe autore. Ovo najmlađe uvrštenje u uži izbor može se smatrati posebnim priznanjem unutar ovogodišnjeg natječaja. Stoga će Leonarda Bosilj dobiti posebnu plaketu, kao i Iva Sopka kojoj je ovo bilo treće biranje u uži izbor – kažu organizatori, uz napomenu da nijedna od spomenutih autorica, uključujući i prvonagrađenu Miru Petrović, još uvijek nema objavljenu knjigu, apelirajući na izdavače da »požure«.


Idući natječaj Nagrade »Sedmica i Kritična masa« bit će raspisan početkom 2020. godine.


Obrazloženje žirija


»Mogli bismo reći da su priče Mire Petrović u dobrom dijelu i psihološke studije rubnog ponašanja unutar socijalnog konteksta koji ne nudi uvjerljive orijentire – posebno mladenačkih miljea u kojima nastaju, naoko nagli, procjepi prema devijantnom. Primjetno je da je Petrović u nekim pričama unosila fikcionalne odjeke stvarnih događaja koji su potresali javnost«, kaže se u obrazloženju Nagrade.