Ex Libris

‘Divljaci’ Danijela Žeželja: Osvojiti slobodu, kao prostor između divljaka i pripitomljenih

Davor Mandić

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

U večeri označenoj šutnjom riječke publike, svjetski se poznati strip-crtač predstavio svojim novim projektom, knjigom portreta dragih mu umjetnika riječi, koju knjigu prati i izložba potpisanih printova Uz autora je na pozornici bio Boris Greiner, u ime izdavača Petikata



RIJEKA Likovni umjetnici uglavnom nisu rječiti. Od njih se to zapravo i ne očekuje. Pogotovo ako ustrajno i moćno govore svojim, likovnim jezikom. Svjetski poznati strip-crtač, ali i animator, ilustrator i grafički dizajner Danijel Žeželj zasigurno je jedan od njih, no njemu su riječi izuzetno važne. Dapače, kako nam je to u nedavnom intervjuu za Novi list rekao: »Sama riječ kao takva je fascinantna, ali me pomalo i plaši i uvijek osjećam neku nemoć pred njom. Jedino u spoju sa slikom ili crtežem mislim da donekle uspijem iskoristiti riječi.«


Bio je to razgovor u povodu njegova novog projekta: knjige pod naslovom »Divljaci / Savages«, u izdanju Petikata, zbirke autorovih portreta umjetnika riječi koji mu znače (uz njihove kratke citate), a koju knjigu prati i izložba tih istih portreta.


Cijeli taj projekt, »u paketu«, predstavljen je sinoć Riječanima u antikvarijatu Ex libris, kojom je prigodom, i opet, neizgovorena riječ imala glavnu ulogu.


»Škrti« Žeželj




Uz Žeželja je na pozornici, zapravo povišenoj galeriji Ex librisa koja ponekad služi kao »dučeovska« govornica pri predstavljanjima projekata u ovom antikvarijatu, bio Boris Greiner. Greiner je u principu moderirao predstavljanje, a govorio je i u ime izdavača, Petikata, projekta nekolicine umjetnika, među kojima je i Žeželj, osnovanog s ciljem da objavljuje djela osnivača. Pročitavši tekst o Žeželjevim »Divljacima«, Greiner je istaknuo da ponuđeni izbor Žeželjevih autora nije top lista, već koncept, i to osvajanja slobode kao onog prostora između divljaka i pripitomljenih. U tom kontekstu nema pomaka, a svatko od tih autora ima pravo tek na jednu izjavu kojom se prezentira. I Žeželjevim crtežem, dakako. No te izjave, kaže Greiner, uglavnom i mi poznajemo.


– Žeželj je škrt i na bojama. Sve je uglavnom monokromatsko, s tek kojim zaostalim potezom boje u pozadini. Škrt je i na potezima: tu su kist, valjak i crni tuš. Mat u tri poteza – rekao je Greiner, dodavši da je on time svoje rekao i neka Žeželj preuzme.


Rekao svoje


Žeželj je, pak, nadometnuo da je on svoje rekao kroz knjigu i da ne bi puno objašnjavao te je palica time, očekivano, predana publici. Ali publika se onda postavila kao da je baš sve rekla slikom. Tek je stiglo jedno stidljivo pitanje o načinu na koji su slike nastale, što je Žeželj objasnio kao i nama u intervjuu, da su crteži nastajali u njegovoj bilježnici za skice, dnevnički, pa je onda i knjiga nastala kao svojevrsni dnevnik.


Još nekoliko trenutaka neugodne tišine i večer je u Ex librisu mogla završiti.


S obzirom da je izložba bila prodajna, i da su se potpisani radovi mogli kupiti za 2.000 kuna, pitali smo koliko je radova prodano. Svakako više nego pitanja, ukupno tri, među kojima i nama najdraži Samuel Beckett.