Iz stranog tiska

Deutsche Welle: Hoće li Amazon uništiti nakladnike?

Portal Novilist.hr

U SAD-u Amazon dominira nad 60 posto tržišta elektroničkih knjiga, a ako se tome dodaju i tiskana izdanja, ispada da svaku treću knjigu proda ovaj trgovački portal.



S američkog Amazona stižu sve čudnije ideje. Sad su se dosjetili ponuditi flat rate za elektroničke knjige: svi američki korisnici koji mjesečno plate 9,99 dolara (oko 7,40 eura) mogu uzimati koliko hoće knjiga iz kataloga koji obuhvaća preko 600 000 naslova.


Na prvi pogled, svima knjigoljupcima se to može činiti odlična ponuda jer inače toliko košta tek jedna jedina knjiga. Ali za ostale trgovce knjigama je ovo ponuda koja bi mogla imati upravo katastrofalne posljedice. Ova paušalna ponuda nazvana Kindle unlimited za sada vrijedi samo za američko tržište, ali prije ili kasnije će ona doći i u Njemačku. Jer ovo tržište knjiga je, odmah nakon Amerike, drugo po važnosti na čitavom svijetu. 


U Njemačkoj je tržište knjigama regulirano posebnim zakonom koji onemogućuje velikim knjižarama da knjige nude povoljnije od malih, ali makar su neki mislili drugačije, u udruzi njemačkih knjižara su morali prihvatiti činjenicu da takva flat rate ponuda ne krši zakon. Jer on se odnosi samo na tiskana izdanja. 




Ali Amazonu bi moglo biti teško njemačkim čitateljima predstaviti atraktivni katalog knjiga koje bi mogli odabirati. O tome odlučuju i izdavači pa tako Amazon ovisi o njemačkim nakladnicima, a njihov odnos nije bez trzavica. Mišljenje šefa Amazona Jeffa Bezosa o nakladnicima veoma jasno je sadržano u izjavi kako će Amazon ganjati izdavače »kao što i gepardi love gazele«. On želi radikalno promijeniti tržište knjiga i tu uvijek pokušava s reformama u kojima, kako se čini, ne preza ni od čega. 


U SAD-u dominira nad 60 posto tržišta elektroničkih knjiga, a ako se tome dodaju i tiskana izdanja, ispada da svaku treću knjigu proda ovaj trgovački portal. U Njemačkoj još uvijek postoji raširena mreža knjižara, ali i tu Amazon proda svaku petu knjigu i svaku drugu u elektroničkom izdanju. U ovoj zemlji se Amazon obrušio na izdavače kao što su Ullstein, Piper ili Carlsten, a u SAD vodi bitku s jednim od pet najvećih izdavača, Hachette Book. Prije svega je tu riječ pokazati drugima, što im se može dogoditi. 


Po mišljenju šefa Amazona, nakladnici se samo guraju između čitatelja i autora i najradije bi ih ukinuo. U njegovom savršenom svijetu bi bili kreativni autori koji će pisati, a s druge strane čitatelji koji kupuju knjige. Naravno, od Amazona koji je jedini između te dvije kategorije. Zato Amazon se već odavno iskušava i u nakladničkim poslovima. 


Ali do sad to nije bilo osobito uspješno. Prilično je oskudno ono što je Amazon »izdao« na takav način. A niti pisci se ne guraju kod Amazona, makar ih privlači odličnim ponudama. Sasvim suprotno od toga: više od 1.000 autora, među kojima su i poznati pisci poput Paula Austera, Donne Tartt, Johna Grishama i Stephena Kinga su potpisali prosvjedno pismo protiv politike kakvu vodi Amazon. 


Tim veću pozornost budi glasina kako Amazon želi kupiti američkog izdavača Simon & Schuster, također jednog od najvećih u SAD. Šef Amazona je nedavno preuzeo i »Washington Post« što je objasnio »eksperimentom na nepoznatom terenu«. 


Takav eksperiment bi mogla biti i akvizicija nakladničke kuće Simon & Schuster, ali bi on Jeffa Bezosa uvelike približilo cilju. A to je da Amazon više ne bude samo najveća knjižara i trgovac knjigama koji odlično poslužuje svoje mušterije, nego da se etablira i kao uspješan nakladnik. A tako bi onda možda mogao postati i ozbiljna adresa za autore.