KNJIŽEVNO-ZNANSTVENI SKUP

Andriana Škunca – pjesnikinja karizmatskih tišina

Maja Hrgović

Kroz niz izlaganja u kojima su sudjelovali pjesnici, teoretičari, kritičari i povjesničari književnosti, rasvijetljeni su pojedini aspekti rada Andriane Škunce, no najviše se govorilo o njezinome začudnom i dojmljivom sljubljivanju poezije i fotografije

ZAGREB » Iako je ciklusom poetskih fotomonografija posvećenih otoku Pagu (čine ga knjige »Novaljski svjetlopis«, »Biblijski vrt – sveta zemlja lunjskih maslina« i netom objavljeni »Hodopis rubovima otoka«) pjesnikinja i fotografkinja Andriana Škunca stekla neslužbenu titulu poetske kroničarke surove prirodne ljepote otoka, njezin se opus proteže dalje u mnogim smjerovima. Na širinu raspona njezinih umjetničkih nagnuća podsjetili su sudionici jučerašnjeg književno-znanstvenog skupa koji je o 70. obljetnici autoričina rođenja priredilo Hrvatsko društvo pisaca u gornjogradskoj Vili Arko. Kroz maratonski niz izlaganja, u kojima su sudjelovali pjesnici, teoretičari, kritičari i povjesničari književnosti, rasvijetljeni su pojedini aspekti njezina rada – no najviše se govorilo o njezinome začudnom i dojmljivom sljubljivanju poezije i fotografije.   

Simbioza fotografije i poezije




– Pjesnički rukopis Andriane Škunce uvijek pretpostavlja postojanje »svjetlopisa«. Iznenađeni smo kad spoznamo kako njezine fotografije prate i toliko snažno nadopunjuju njezinu poeziju. Način na koji stvara u oba medija istovjetan je: u njezinoj poeziji nema pozivanja na prošlost, ona je sva u sadašnjem trenutku – baš kao i fotografija, istaknuo je Zvonimir Mrkonjić koji je nadahnuto govorio o motivima kojima se pjesnikinja stalno vraća: svakodnevnom suncu (dakle onom koje pomaže težacima u radu, a ne onom koje pomaže turistima), bunarima (u kojima prepoznaje kanale za silazak u donji svijet, svijet mrtvih). 


   – Stvarnost svijeta nikad nije dovoljno stvarna ako se ne susretne sa svojom onostranošću, poantirao je u svome izlaganju Mrkonjić.


   Simbiozom fotografije i poezije u Škuncinim radovima bavila se i Željka Čorak, koja smatra da su njezine fotografije bliže slikarstvu nego što se može očekivati. 




   – Na fotografijama Andriane Škunce stvarnost i točnost kadriranja podređuje se nevjerojatnom. Ona se kroz fotografiju bavi kontrastima i paradoksima, igra se ljudskim odsustvima, istaknula je Željka Čorak. 


   Branislav Oblučar fokusirao se na Škuncine pjesme u prozi, koje u njezinom opusu zauzimaju važno mjesto. Uz Mrkonjića i Hrvoja Pejakovića, uredila je antologiju hrvatske pjesme u prozi »Naša ljubavnica tlapnja«. Oblučar u njezinim pjesmama u prozi prepoznaje prah kao središnji motiv, a primjećuje i da u toj formi pjesnikinja pribjegava sažetosti, dok joj pisanje služi kao »zaliha bliskosti«. 


   Cvjetko Milanja je u Škuncinom opusu pratio »tragove cjeline koja je danas u stanu habanja«. I njemu je, kao i Željki Čorak, zanimljiv način na koji se pjesnikinja bavi odsustvima, prazninama, tišinom.


  


Tiho nestajanje


– Tiho nestajanje prožima njezine pjesme. Pišući o ljudima kojih više nema, budi neku mutnu melankoliju koja preplavljuje poeziju, rekao je Milanja.


   Nikica Petrak pak uspoređuje Škuncine praznine s onima kakve imaju budistički svećenici ili kršćanski mistici.


   – Njezin poetski glas probija tminu i tišinu, zaključio je Petrak, koji Škuncu uvrštava u najvažnije hrvatske pjesnikinje.


   Andriana Škunca je rođena u Bjelovaru 1944., a djetinjstvo je provela u Novalji. Na Filozofskom fakultetu u Zagrebu studirala je jugoslavenske jezike i komparativnu književnost. Uvrštena je u brojne antologije, a među nagradama koje je primila za svoj pjesnički rad ističu se nagrade »Tin Ujević« (1999), »Vladimir Nazor« (2003), Nagrada HAZU (2003) te »Goranov vijenac« za cjelokupni pjesnički opus (2006)