14. Riječke ljetne noći

“Živi” muzej političkih moćnika: Projekt “Wrecked / Uništeno”

Kim Cuculić

Izvedba koja istražuje nasljeđe Kennedyja i Tita originalno je trebala biti na brodu »Galeb«, ali se od toga odustalo iz sigurnosnih razloga



RIJEKA U sklopu Riječkih ljetnih noći predstavljen je projekt »Wrecked/Uništeno« – work-in-progress, originalno zamišljen za brod »Galeb«. No, od te ideje moralo se odustati zbog sigurnosnih razloga, pa je umjesto na »Galebu« projekt predstavljen u raznim prostorima HNK-a Ivana pl. Zajca. Redatelj Kim Kerfoot (Južnoafrikanac iz Cape Towna) i dramaturg Edward Moore (Amerikanac iz New Yorka) koautori su ovog projekta, koji je nastao kao dio kulturne suradnje Sveučilišta Columbia iz New Yorka i riječkog HNK-a. Projektom »Wrecked/Uništeno« istražuje se mitsko naslijeđe Johna Fitzgeralda Kennedyja i Josipa Broza Tita.


Projekt je zamišljen kao spoj povijesnih činjenica i fikcije, čime se propituje relativnost povijesnog pamćenja. U ovom work-in-progressu koristi se dokumentarna građa, koja se isprepleće sa živom igrom glumaca koji gledatelje provode kroz svojevrsni »živi« muzej. U jednu od prostorija riječkog »Zajca«, u kojoj se nalazi šank, postavljen je ekran na kojem se prikazivao dokumentarni film o Titovim plovidbama »Galebom« i njegovim susretima s brojnim stranim državnicima, dok usporedno sa slikom u pozadini ide razgovor s Jacqueline Kennedy.


Atmosfera s broda »Galeb« dočarana je igrom glumaca u foajeu, hodniku i ložama HNK-a Ivana pl. Zajca. Kombinacijom glume, fizičkog teatra i scenskog pokreta izvođači grade slike u kojima se figure političkih moćnika miješaju s likovima koji predstavljaju brodsko osoblje. Ponavljanjem pokreta glumci na ironijski način oponašaju političke rituale i protokole, naglašavajući temu političke moći. U toj njihovoj suigri kao bitan dramaturški element pojavljuje se tajnovito pismo, čiji sadržaj na kraju razotkriva priču o caru i njegovu glasniku.




U izvedbi su sudjelovali glumci Mirko Soldano, Ella Bogadi, Ivna Bruck, Nikola Nedić i Giuseppe Nicodemo, a dramaturginja je Nataša Antulov. Prema riječima Kerfoota i Moorea, Kennedyja i Tita promatrali su kao dodirnu točku između kultura Amerike i Hrvatske. 


– Tijekom rada »iskrsnule« su brojne slučajne podudarnosti, pa je tako, primjerice, ove godine stoljeće od rođenja Johnna Fitzgeralda Kennedyja. Projekt je bio zamišljen kao site-specific art na brodu »Galeb«, kojeg bismo na neki način vratili u život i oživjeli sjećanja. Željeli smo da publika zaista doživi »Galeb«, da istražuje, ulazi u sobe, bude dio svega, a sada kada ipak ne možemo biti tamo, očekivanja su posve drugačija – kažu koautori projekta.