Miran Kurspahić

Zašto je predstava “Fury” izgnana iz Teatra &TD? ‘Preostaje nam još samo bunt’

Kim Cuculić

Miran Kurspahić

Miran Kurspahić

Prvotna verzija »Fury Revolution Revival Tour« igrala je samo prošle sezone, jer su je ove sezone – zbog mojih javnih istupa u kojima sam upozoravao na nepravednu i nepravomoćnu smjenu Nataše Rajković – odlučili ne staviti na repertoar



ZAGREB Nakon što je dobila izgon iz Teatra &TD, predstava »Fury Revolution Revival Tour« redatelja Mirana Kurspahića i dramaturginje Rone Žulj, sada se po prvi put postavlja u zagrebačkoj Tvornici kulture. Bit će izvedena 14. i 15. siječnja u 20 sati u Malom pogonu, u potpuno drugačijem konceptu. Slaveći 50 godina od revolucionarne 1968. godine, predstava »Fury Revolution Revival Tour« vodi na pseudodokumentarno putovanje u New York šezdesetih i sedamdesetih, kroz društvenu i glazbenu scenu klubova Max’s Kanzas City i CBGB uz žestoku svirku uživo.


U predstavi kao glumci i glazbenici nastupaju Nikša Marinović, Miran Kurspahić, Domagoj Janković, Karlo Mrkša i Sven Jakir. Autorsku glazbu potpisuju sami izvođači, a video Vanja Vascarac. Predstava je u potpunosti na engleskom jeziku, bez titlova. Ovim povodom razgovaramo s Miranom Kurspahićem.


»Kažnjenička bojna«


U studenom prošle godine prekinuli ste izvedbu predstave »Potop« u Teatru &TD, protestirajući tako zbog smjene Nataše Rajković i stanja u toj kući. Što se nakon toga događalo i kako je došlo do toga da će se »Fury…« sada igrati u Tvornici kulture?




– U kontekstu samoga SC-a, kao i bilo kakve reakcije šire kulturne javnosti, nije se dogodilo gotovo ništa, izuzev povremenog, sporadičnog tapšanja po ramenu – malo riječi i apsolutno nikakva djela! Jedino se ova »kažnjenička bojna« iz sanacijske uprave uzjogunila zbog mojeg istupa, pa su aktivno osmišljavali načine kako da me kazne. No njihov ultimativni doseg bilo je birokratsko stopiranje povrata mojih privatnih stvari iz fundusa &TD-a. Prvotna verzija »Fury Revolution Revival Tour«, koja je imala premijeru sredinom travnja, igrala je samo prošle sezone, jer su je ove sezone – zbog mojih javnih istupa u kojima sam upozoravao na nepravednu i nepravomoćnu smjenu Nataše Rajković, kao i na nepravilnosti u samom sanacijskom postupku – odlučili ne staviti na repertoar i ne igrati.


S obzirom da smatram da se radi o kvalitetnom komadu vrijednom igranja, odlučio sam se s Ronom ponovno baciti na posao i napraviti novu verziju »Furyja«, ovaj put u vlastitoj produkciji Rebel teatra. U skromnijim uvjetima, naravno, no s jednakim, ako ne i žešćim žarom nego prvi put. Preko prijatelja sam se povezao s Draženom iz Tvornice kulture, koja mi se učinila kao idealno mjesto za uprizorenje ovakvog projekta, koji je spoj punokrvne drame i glazbenog r’n’r koncerta; prirodno stanište za »Fury« rekao bih, i on je prepoznao taj potencijal te nam izišao u susret.


Korak dalje


Znate li što se u ovom trenutku zbiva sa SC-om? Kako gledate na čitavu tu situaciju?


– Iskreno, osnivanjem vlastitog Rebel teatra s Ronom Žulj, pisanjem novih scenarija, kazališnih komada, novih projekata te ponovnim postavljanjem »Fury«, bio sam odveć zauzet da pomno pratim zbivanja tamo, malo se isključih. No glasine koje dopiru do mene o onome što se tamo zbiva, samo potvrđuju moje najcrnje slutnje o ishodu ovoljetnih turbulentnih događaja. Evidentno nepravedne i primitivne metode sanacijske uprave izvršene nad Kulturom promjene, koje unatoč brojnim apelima, nisu sankcionirane ni na koji način, štoviše, skrenuo se pogled i dopustilo im se da bezbrižno divljaju i devastiraju nešto što je mukotrpno građeno dulje od desetljeća, ne pružaju lijepu sliku i ne nude nikakvu perspektivu za razvoj nezavisne kulture u nas. Ali to je ionako samo sinegdoha za cijelu državu. Nije ni čudo da je povjerenje u pravni sustav posve deficitarno. Čini mi se da preostaje samo individualni čin bunta, što i činim.


Predstava »Fury Revolution Revival Tour« sada će imati posve drugačiji koncept. Čujem da će to biti nešto dosad neviđeno u Hrvatskoj. Po čemu se novi koncept razlikuje u odnosu na prvobitni?


– Za početak, ova predstava odlazi korak dalje u odnosu na iole slične glazbene predstave u nas, posebno na nivou same izvedbe, njezine žestine, energije i zabavnosti. Eto, silom prilika postadosmo pravi outcasti. Pojačali smo autoironiju. S novim prostorom dolazi i novi pristup tekstu, no bitna razlika će biti i u samoj atmosferi, koja je sad više klupska, a manje kazališna, opuštenija, uz čašu pića i uz cigaretu svakako autentičnija u kontekstu same radnje.


I zvuk »Furyja« bi trebao biti bolji, jer ipak se radi o koncertnom prostoru u Malom pogonu Tvornice. Želim našim primjerom pokazati kako se beskompromisno, vlastitim radom, trudom i upornošću može napraviti nešto kvalitetno i nadam se da će publika željna dobrog kazališta, dobre glazbe i dobre atmosfere prepoznati to, kao i našu autentičnu poruku, te da će podržati opstanak i ostanak nezavisne scene.