Male scene

Uz predstavu “Galeb” Vilnius City Theatrea: Suvremeni Čehov približen životu

Kim Cuculić

Prizor iz predstave "Galeb"

Prizor iz predstave "Galeb"

Litavski »Galeb« oslobođen je bilo kakve dekoracije i povijesnog okvira, a pritom Koršunovas u velikoj mjeri poštuje Čehovljev tekst. Način na koji glumci izgovaraju rečenice ovog ruskog dramskog klasika vrlo je prirodan, lišen deklamiranja i suvišnih gesti



Predzadnjeg dana Međunarodnog festivala malih scena u Rijeci prikazana je jedna prava festivalska predstava – »Galeb« u izvođenju kazališta Vilnius City Theatre iz Litve, koji je jedan od vrhunaca ovogodišnjeg Festivala.


Prema drami Antona Pavloviča Čehova predstavu je režirao riječkoj publici dobro poznat Oskaras Koršunovas, zvijezda suvremenog europskog teatra. Na MFMS-u već su prikazane njegove predstave »Hamlet« i »Na dnu«, a »Galeb« je treći dio te njegove trilogije. Na riječkom Festivalu prikazane su i Koršunovasove predstave »Krappova posljednja vrpca« i »Miranda«.


Dramu »Galeb« Čehov piše 1895. godine, a ona govori o kazalištu, književnosti, nepremostivim razlikama između stare i mlade generacije, ljubavi prema umjetnosti. Glavni lik »Galeba« je poznata glumica Irina Arkadina koja s ljubavnikom, književnikom Borisom Trigorinom dolazi na imanje svoga bolesnoga brata Sorina.




Na imanju Irinin sin Konstantin Trepljov želi postaviti predstavu, pokušavajući pronaći novi kazališni oblik, no majka nema razumijevanja za sinovljeve pokušaje. Glavna glumica te predstave je Nina Zarečna, mlada djevojka kojoj se Trepljov želi svidjeti pa joj daruje mrtvog galeba kojega je sam ubio. Nina je zgrožena tim postupkom, a istovremeno je opčinjena Trigorinom koji je zavodi povlačeći paralele između njenoga života i mrtvoga galeba kojega je dobila na poklon.


Svakodnevna odjeća


Depresivni Trepljov, kojeg je Nina odbila, pokušava samoubojstvo, no metak mu je samo okrznuo glavu. Irina  Arkadina želi natrag u Moskvu, dok Trigorin želi ostati na imanju, no ipak popušta željama ljubavnice. Nina i Trigorin se posljednji put vide prije njegova odlaska, ona mu obećaje da će postati glumica i da će se vidjeti u Moskvi. Posljedni čin događa se dvije godine kasnije. Nina je te dvije godine provela putujući uokolo s glumačkom družinom i sada sve to priča Trepljovu, koji se na kraju drame ustrijeli.


»Galeba« je obilježio neuspjeh na premijeri, no već druga izvedba pokazala je da mu je publika ipak sklona.


Ovom dramskom klasiku Koršunovas prilazi neopterećen ranijim uprizorenjima, postavljajući Čehova u dvorani za kazališne probe. Glumci su odjeveni svakodnevno, a njima su prepušteni i oblikovanje scenskog prostora, kreiranje dizajna svjetla i tona.


U nekoj vrsti »predstave u predstavi« oni su istodobno glumci i Čehovljevi likovi, sudionici dramske radnje i gledatelji, dok se obraćanjem publici ruši barijera između izvođača i onih u gledalištu. Litavski »Galeb« oslobođen je bilo kakve dekoracije i povijesnog okvira, a pritom Koršunovas u velikoj mjeri poštuje Čehovljev tekst.


Način na koji glumci izgovaraju rečenice ovog ruskog dramskog klasika vrlo je prirodan, lišen deklamiranja i suvišnih gesti. U vrlo decentnoj izvedbi Koršunovas jasno naglašava mjesta dramskih sukoba i unutarnjih psiholoških previranja likova. Ovakav pristup učinio je Čehova našim suvremenikom, a ne muzejskim piscem.


Humorni elementi


U  »Galeba« Koršunovas unosi i autoreferencijalne momente, referirajući se ironijski u jednom trenutku na postdramsko kazalište. No ovo je prije svega glumačka predstava. U ulozi Trepljova, mladog slavnog pisca, izvrstan je Martynas Nedzinskas, koji je ovaj lik utjelovio kao desperatnog buntovnika čije razočaranje životom dovodi do tragičnog kraja. Premda se afirmirala kao kazališna glumica, nesretna je i Nina koju igra Agnieska Ravdo.


U ulozi slavne glumice Irine Arkadine sjajna je Nele Savičenko, koja je utjelovila glumačku narcisoidnost, sebičnost i taštinu. Književnika Trigorina tumači Darius Gumauskas, a Sorina glumi Darius Meškauskas. Bivšeg poručnika Šamrajeva igra Vytautas Anužis, u ulozi Poline je Airda Gintautaite, a odlična je i Rasa Samuolyte kao Maša. Ulogu liječnika Jevgenija Dorna tumači Dainius Gavenonis, a u ulozi učitelja Medvedenka su Kirilas Glušajevas/Giedrius Savickas.


U svoju interpretaciju »Galeba« Koršunovas je unio i humor, a budući da je komad insceniran kao kazališna proba njegovi glumci vježbaju jogu, dok je »ubijeni« galeb papirnat. Glazbu Gintarasa Sodeika, koja priziva tamni joydivisionski zvuk, Trepljov pušta iz laptopa, a u predstavi se koristi i mobitel. U Čehovljevoj drami, koja između ostalog problematizira prirodu umjetničkog stvaranja, ključna je rečenica koju Nina upućuje Trepljovu: »… I sada znam, razumijem, Kostja, da u našem poslu – bilo da igramo na pozornici ili pišemo – nije glavna slava, sjaj, sve ono o čemu sam sanjala; glavno je da čovjek umije podnositi patnje. Da umije nositi svoj križ i vjerovati. Ja vjerujem i nije mi tako teško; kad mislim o svom pozivu, ja se ne bojim života…«


U ovim rečenicama sažeta je bit Čehovljeva »Galeba«, koji je u suvremenom scenskom čitanju Oskarasa Koršunovasa još više približen životu.