Foto S. Drechsler
Iznenadna smrt Tomaža Pandura tijekom probe za predstavu »Kralj Lear« šokirala je kazališni svijet – otišao je umjetnik sa svjetskom pričom, redatelj koji je za sobom ostavio velike predstave i ne mali trag u hrvatskom glumištu, od Brijuna do Dubrovnika
RIJEKA Kazališni svijet je u šoku: tijekom probe za »Kralja Leara« u Makedonskom narodnom teatru u Skopju iznenada je preminuo slovenski redatelj svjetskog glasa, Tomaž Pandur (Maribor, 1963).
Najmlađi direktor Drame mariborskog SNG-a, koji je prvi otvorio stranice kulturnog turizma u Sloveniji privlačeći svojim predstavama kazališne gledatelje iz Europe i pretvarajući ih u pretplatnike programa mariborskog teatra, skrenuo je pažnju na sebe već prvom profesionalnom režijom – predstavom »Šeherezada« 1989. godine. Kada je s dvadeset i šest godina postao direktor Drame u Mariboru profilirao je svoj redateljski program kao spektakularnu kazališnu obradu klasika. Sedam godina za redom postavljao je svake sezone u Mariboru po jedan naslov, a premijere su se očekivale s nestrpljenjem i uzbuđenjem – od Goetheova »Fausta« i Shakespeareova »Hamleta« do trilogije »Božanstvena komedija«.
Kao i mnogi iznimno nadareni ljudi prije njega, i Tomaž Pandur je koračao brže, većim koracima od svoje sredine. S trideset i tri godine već je napustio Sloveniju, u kojoj su njegov teatar i način rada smatrali megalomanskim. Novi život započeo je u New Yorku, gdje je pisao scenarije i radio na filmskim projektima, a u Hamburgu režirao u Thalia Theateru.
Gost svjetskih festivala
Utemeljio je i vlastito kazalište – Pandur.Theatres – prve predstave koje je ostavario bile su »Hazarski rječnik« po romanu Milorada Pavića i »Sto minuta« po prozi Dostojevskoga. Njegov je interes s klasične literature prelazio na velike ljude, pa je tako režirao »Tesla Electric Company« i »Kaligula« u suradnji s Teatrom Ulysses, »Michelangelo« kao koprodukciju s MittelFestom, »Rat i mir« s Dramom zagrebačkog HNK-a, a s tim je ansamblom na Dubrovačkim ljetnim igrama postavio i »Medeju«.
Za većinu autorskih predstava Tomaža Pandura dramaturgiju potpisuje njegova sestra Livia Pandur, a jedan od najbližih Pandurovih suradnika posljednjih petnaestak godina bio je njegov dugogodišnji prijatelj, dramaturg i pisac Darko Lukić iz Zagreba, na predstavama »Tesla«, »Rat i mir«, »Barok« i »Medeja«.
Tomaž Pandur bio je čest gost svjetskih kazališnih festivala – njegove su predstave igrale na pozornicama od Argentine, Kolumbije, Venezuele i Meksika do Koreje, Rusije, Italije, Španjolske, Belgije i Danske. Upravo ovih dana društvene mreže bile su preplavljene hvalospjevima koje je njegov teatar, s predstavom »Faust«, doživio na gostovanju na festivalu u Bogoti!
Tomaž Pandur je imao poseban odnos prema Južnoj Americi, uvijek je govorio da magični realizam nije slučajno nastao upravo na tim prostorima, a bio je potpuno zatečen kad sam ga – nakon premijere »Tesle« u Udinama – pitala razmišlja li o uprizorenju Markesova romana »Sto godina samoće«. S oduševljenjem i stvaralačkom iskrom pričao mi je kako prema tom romanu ima poseban respekt, ali i veliku želju da se suoči s njegovim izazovima. Gostovanje »Fausta« u Kolumbiji bio je posljednji susret Tomaža Pandura s južnoameričkom publikom i kontinentom uz koji je bio tako vezan. A Markes je ostao samo želja…
Posljednjih godina Tomaž Pandur živio je u Madridu, režirao u Centro dramático nacional i Companía nacional de danza. Iako su ga Europa i svijet bolje razumjeli, Tomaž Pandur se često vraćao u Sloveniju i Hrvatsku, radeći na projektima koji su tematikom bili od njegova interesa, ili su njihovi nositelji bili umjetnici koji su dijelili Tomažovu neukrotivu energiju.
Nevjerica i šok
– Potresen sam i u šoku, kao i svi koji smo poznavali Tomaža Pandura. Njegova je smrt nepravedna i apsurdna. Napustio je život u najboljim, najkreativnijim godinama. A bio je jedan od najboljih… Sreli smo se nedavno u Španjolskoj i planirali novu predstavu s Teatrom Ulysses na Brijunu…
Tomaž Pandur je bio umjetnik sa svjetskom pričom, ništa provincijalnog nije bilo u njemu, što mu je priskrbilo poštovanje i rad daleko izvan granica zemlje iz koje je potekao. Ali da je bio rođen u Londonu, bio bi definitivno najveći redatelj na svijetu! A uz taj golemi, nesporan talent koji je imao, moram reći još nešto, ne manje važno: mi koji smo radili s njim, poznavali smo ga kao dobrog, nježnog, posebnog čovjeka i zaista ga istinski voljeli.
Dr. Darko Gašparović tri puta je provjeravao vijest o smrti Tomaža Pandura, dok nije morao priznati neumitnu istinu:
– Što reći nakon tako veličanstvenog teatarskog života kakav je bio život Tomaža Pandura, osim da je umro – pravom teatarskom smrću. Ovdje povlačim paralelu s Moliereom, koji je život praktički okončao na pozornici, a Tomaža Pandura smrt je zatekla na pokusu… Čini mi se znakovito da je to bilo upravo za »Kralja Leara«, predstavu koju do sada nije radio i tekst koji je uz »Kralja Edipa« najveća ljudska tragedija…