Naše nasilje i vaše nasilje

Teatar uoči izvedbe Frljićeve drame u Splitu; Markovina: Nakon odgledanog ne vidim razlog za “zabranu”

Mario Matana

Foto Ivo Čagalj / PIXSELL

Foto Ivo Čagalj / PIXSELL

Ispred zgrade HNK-a pojavio se u neko doba i Željko Kerum, kandidat za splitskog gradonačelnika, s golemim raspelom preko trbuha, dao izjavu i potom otišao bitnijim poslom



SPLIT – Prosvjed ispred zgrade Hrvatskog narodnog kazališta u Splitu je održan, a predstava Olivera Frljića s malo više od pola sata zakašnjenja uprizorena uz sitnu asistenciju policije, interventnih i temeljnih postrojbi.


Sve zbog autorskog projekta “Naše nasilje i vaše nasilje”, Frljićeve predstave u sklopu 27. Marulićevih dana, koja je bila na programu u 20 sati na daskama splitskog teatra. A show je započeo ispred, oko 17 sati, kada je krenuo prosvjed zbog povrijeđenih vjerskih osjećaja prizorima iz Frljićeve predstave. Dok su se govornici na improviziranoj bini kod ulaza u crkvu Gospe od zdravlja izmjenjivali, u pozadini se svašta odvijalo, no bez ozbiljnijih incidenata.


Pojavio se Željko Kerum, kandidat za splitskog gradonačelnika, s golemim raspelom preko trbuha, dao izjavu i potom otišao bitnijim poslom. Vjerojatno organizacijom proslave (nakon marende i 50 janjaca kojima je počastio svoje birače) otvaranja Zapadne obale, koju je “on sagradio”. Pojavio se i Arsen Bauk, SDP-ov kandidat za župana splitsko-dalmatinskog. Koristi i rođeni Bračanin recentna događanja u Splitu kako bi bio što “vidljiviji” zbog predstojećih izbora, jer je već godinama u potpunosti angažiran u – Zagrebu. Ipak, Bauk je ostao neko vrijeme, uz smiješak je izdržao i uvrede i dobacivanja, ni kriv ni dužan. Utoliko se primakao trenutak za predstavu.


„Sotono, odlazi…“




Onu Frljićevu, naime. Pa su posjetitelji zainteresirani za predstavu krenuli prema ulazu. Iako se činilo da bi ih dio prosvjednika mogao blokirati, na koncu su svi ušli. Uz dobacivanja i uvrede ušli su “standardni” posjetitelji, a potom i oni s figom u džepu koji nisu česti gosti u zgradi HNK. Ukupno je, naime, 18 prosvjednika uredno kupilo karte i ušlo u kazalište.


Nisu imali neku namjeru ostati (posebno zanimljivo, među prosvjednicima s transparentom “Sotono odlazi iz našeg grada” bio je i Marko Skejo, pukovnik i ratni zapovjednik IX. bojne HOS-a, prije koju godinu inače pravomoćno osuđen – nagodio se – na uvjetnu zatvorsku kaznu zbog gospodarskog kriminala), opstrukcije su odmah započeli skandiranjem, uvredama i pjevanjem, no to su nakon uzaludnih upozorenja djelatnika teatra riješili policajci i pomalo ih izveli van.


„Kritičari kazališta“


Kad smo već kod policije, evo i službenog epiloga. Protiv dvije ženske osobe podneseni su optužni prijedlozi zbog prekršaja javnog reda i mira: 34-godišnjakinja je vrijeđala posjetitelje na ulazu u HNK, a 56-godišnjakinja je pored toga i bacala jaja na zgradu kazališta. Prekršajnom sudu su privedena i trojica 19-godišnjaka, jer su narušavali javni red i mir te vrijeđali policajce na intervenciji. A policajci su privodili 69-godišnjaka koji je oko 21 sat kamenom razbio izlog na zgradi HNK u kojem je stala najava Frljićeve predstave. U pitanju je kazneno djelo oštećenja tuđe stvari, no iako su obavili svoj dio posla, policija je dalje nemoćna – to kazneno djelo mora prijaviti oštećena osoba, u ovom slučaju intendant HNK.


Nije to sve, kriminalističko istraživanje se nastavlja, doznajemo iz splitske PU, i u vezi lažne dojave (čak dvije, jedna još tijekom popodneva zbog čega su detaljno pretražili zgradu HNK, a potom i druga, oko 20,30 sati) o postavljenoj bombi, te o eventualnoj prekršajnoj ili kaznenoj odgovornosti nekoga od 18 prosvjednika – kazališnih kritičara.


Besmislena ideja cenzure


Dragan Markovina, kandidat Nove ljevice za gradonačelnika Splita, otišao je pogledati predstavu.


– Mučno je bilo prolaziti kroz koridor takvih uvreda i takvih prijetnji, međutim u istoj situaciji smo bili prije šest godina na prvom Prideu, s tim da je ovaj put zaista bilo puno manje ljudi spremnih tako prosvjedovati i na kraju su ismijani i nisu ostvarili ništa od onog što su htjeli. Predstava je klasična Frljićevskog tipa, dakle ta vrsta teatra zahtijeva da ga poštuješ i voliš ili ti baš ne leži. Pripadam ovoj prvoj skupini. Nakon svega pogledanog ne vidim nikakav razlog za “zabranu”, dapače još je smješnija ideja o cenzuri, koja je generalno besmislena – kaže Markovina, nekad profesor na splitskom Filozofskom fakultetu s kojeg su ga “potjerali” kako sam kaže, dodajući da je ipak korak nabolje što je strah od slobode ili reproduciranja umjetničkog sadržaja smanjen.


“Ubuduće, za bilo kakav cenzorski zahvat tog tipa će se promisliti tri puta jer nije naišao na odaziv. Tragično je da se ovako nešto uopće događa, ali nije to samo do Splita, već generalno stanje u društvu u Hrvatskoj. Pravi je problem što ovakvi slučajevi ne nailaze na osudu institucija i onih na vlasti“.


Redatelj problematična osoba


Organizator prosvjeda pak, pod okriljem Hrasta i koalicijskih partnera, Mihael Darko Burazin gorljivo zastupa svoje teze.


– Uzrok prosvjeda je prizemna politička provokacija bez umjetničke vrijednosti. Prikazana tzv. predstava problematične osobe Olivera Frljića nema nikakve veze s hrvatskom dramom, kulturom niti s humanistom Markom Marulićem. Ona vrijeđa ljudsko dostojanstvo, nacionalne simbole i vjerske osjećaje, u konačnici  zdrav razum, pa je kao negaciju kulture i širenja nesnošljivosti  koja dovodi do razdora i podjela u društvu ne treba izvoditi – ogorčen je Burazin, koji svoje argumente prisnažuje citirajući “jedinog hrvatskog scenskog umjetnika koji je na Marulićevim danima dobio tri nagrade u dvije različite kategorije”.


Za v.d. ravnatelja drame HNK Split Trpimir Jurkić, naime, “nije pitanje može li to nešto što nazivaju kazališna predstava biti dio programa festivala Marulićevi dani, već može li to nešto uopće biti tretirano kao kazališni čin. Naime, odavno je potpuno jasno da opus dotičnog prestaje biti relevantna kazališna predstava, već ulazi u nešto što možemo povezati jedino s nekim granama medicine“.