Premijera i tribina u HKD-u

Širenje krila slobode: Kazališna radionica Malik premijerno izvela “Neobuzdanog galeba”

Kim Cuculić

Nakon premijere, u HKD-u je održana polemička tribina »Kazalište za djecu i mlade/djece i mladih u Rijeci«



RIJEKA Kazališna radionica Malik premijerno je izvela predstavu »Neobuzdani galeb«, prema djelu »Galeb Jonathan Livingston« Richarda Bacha. Riječ je o klasiku duhovne književnosti, u kojemu se isprepliću alegorija i suvremena bajka.


Napisavši priču o galebu koji se nije zadovoljavao prosječnim i ograničenjima, nego je htio postići nešto više, Richard Bach je u priču uključio vječnu temu ljudskog života i načina kako pojedinac funkcionira u zajednici. Redateljica i autorica adaptacije teksta Andrea Crnković radila je s tridesetak polaznika »Malika« u dobi od 13 do 17 godina, podijeljenih u dvije grupe.


Kombinacijom teksta i fizičkog teatra, uprizorena je priča o jatu galebova koji žive ustaljenim ritmom – rad, borba za hranu i preživljavanje, poslušnost vođi jata i slušanje zatupljujućih poruka s televizije. Iz te sive i prosječne mase izdvaja se bijeli galeb koji od života želi više i teži osobnoj slobodi. Ova razlika između sivila jata i nepripadnosti jatu vizualno je naznačena jednostavnim, a efektnim kostimima Tajči Čekade, dok autor video projekcija Gianfranco Mirizzi koristi motive iz riječke luke. Zvuk su oblikovali Josip Maršić i Zoran Medved, a asistentica redatelja je Denis Kirinčić. Uspjelo uprizorenje djela Richarda Bacha publika je ispratila pljeskom.


Rasprava na tribini




Nakon premijere, u HKD-u je održana tribina »Kazalište za djecu i mlade/djece i mladih u Rijeci«, koju je moderirala Gordana Brkić Žagar. Gosti tribine bili su pročelnik Odjela za kulturu Ivan Šarar, predsjednik HC Assiteja Leo Vukelić, kazališni redatelj Mario Kovač, v.d. intendanta riječkog HNK-a Marin Blažević te osnivačica i voditeljica »Malika« Denis Kirinčić.


Tema tribine na kraju se pretvorila u raspravu o tome zašto Kazališna radionica »Malik« više ne djeluje u sklopu HNK-a Ivana pl. Zajca. Kako je kazala Denis Kirinčić, dramski studiji za djecu u svim većim hrvatskim gradovima djeluju uz kazališta. Takva suradnja »Malika« i »Zajca« trajala je tri godine, a sad je »Malik« u takvoj situaciji da nakon 16 godina djelovanja ne zna kako će nastaviti dalje.


Neuspio pokušaj pomoći


Kako je pojasnio Ivan Šarar, 2011. godine »Maliku« se pokušalo pomoći tako da im »Zajc« daje tehničku i propagandnu podršku, no nakon nekoliko realiziranih predstava, Grad Rijeka, »Malik« i riječki HNK više nisu našli zajednički jezik. Marin Blažević dodao je da je bio problem u očekivanjima i zahtjevima koje je postavila voditeljica »Malika«. Blažević je kazao i da je samo pitanje vremena kad će pri »Zajcu« biti pokrenuti dramski, operni i baletno-plesni studiji, a riječki HNK ima zaposlenike koji se mogu baviti pedagoško-kreativnim radom.


Marin Blažević istaknuo je i da se kazalište s djecom pravi zbog kreativnog procesa, a ne s ciljem da te predstave postanu dio repertoara institucionalnog kazališta. Problem koji ostaje je taj da Rijeka od Pionirskog kazališta nema stalno, profesionalno vođeno kazalište za djecu i mlade.