Drugi dan festivala

“Razbijeni krčag”: Farsa o korumpiranosti sudstva i vlasti

Kim Cuculić

Foto M. Gracin

Foto M. Gracin

Predstava »Razbijeni krčag« u režijskom smislu ne predstavlja radikalno novo čitanje klasičnog teksta, što se obično očekuje od Festivala malih scena. Stoga su ono najbolje u ovoj predstavi upravo glumci, koji su ostvarili nekoliko zanimljivih kreacija



Drugog dana Međunarodnog festivala malih scena prikazana je predstava »Razbijeni krčag« Jugoslovenskog dramskog pozorišta iz Beograda. Riječ je o komediji njemačkog književnika Heinricha von Kleista (1777-1811), u kojoj je ismijao sudski postupak u nizozemskom selu u blizini Utrechta. Na premijeri je ovaj komad doživio fijasko, a dotučen neuspjehom predstave, kao i paktom Pruske i Francuske, Kleist je počinio samoubojstvo.


   Središnji lik »Razbijenog krčaga« je seoski sudac Adam, koji se na početku komada navodno ozlijedio dok je ustajao iz kreveta te pritom oštetio drvenu nogu i izgubio vlasulju. U selo dolazi sudski savjetnik Walter, koji kao revizor obilazi sudske urede. Počinje suđenje, a stranke su gospođa Marthe, njezina kći Eve, mladić Ruprecht i njegov otac. Parnica se vodi oko razbijenog dragocjenog vrča, odnosno oko pitanja koji ga je muškarac razbio u noći kad je bio kod djevojke Eve.


Razvučeno na dva sata


Svi prikupljeni dokazi vode u smjeru ureda suca Adama, no unatoč očiglednim činjenicama da je upravo on krivac, prepredeni i pokvareni sudac uspjet će umaći ruci pravde. U sudskoj farsi istjerivanje pravice zbog razbijenog krčaga nastavit će se na višoj sudbenoj instanci.




   Ovo je ukratko prepričan sadržaj Kleistova predloška, čiji su jednostavan zaplet redatelj Igor Vuk Torbica i dramaturginja Tamara Bijelić razvukli na dvosatnu predstavu. Uz neka kraćenja »Razbijeni krčag« bio bi dinamičniji i brži, što žanr komedije traži. Međutim, u pitanju i nije žanrovski čista komedija, već u ovoj interpretaciji ima i elemenata farse, teatra apsurda, pa u konačnici i drame i tragedije. Ipak, u pojedinim dijelovima moglo se kratiti i glumačku suigru još više razigrati.


   U svom pristupu Igor Vuk Torbica izbjegava vremenski situirati radnju, čime se postiže dojam bezvremenske priče o načinu funkcioniranja birokratskog mehanizma i teško dostižnoj pravdi. U predstavu su ipak ubačeni i neki suvremeni elementi na planu scenografije Branka Hojnika, kostima Jelisavete Tatić Čuturilo (jedan od likova nosi majicu s natpisom »Metallica«), odabira glazbe Marka Marića (Queen – »I Want To Break Free« i ABBA – »Chiquitita«) te koreografije i scenskog pokreta Staše Zurovca. Neke od aluzija na suvremenost ipak djeluju kao dosjetke »na prvu loptu«, dok je primjerice lik feminiziranog sudskog službenika Lichta prikazan stereotipno.


Glumačke kreacije


Predstava »Razbijeni krčag« u režijskom smislu ne predstavlja radikalno novo čitanje klasičnog teksta, što se obično očekuje od Festivala malih scena. Stoga su ono najbolje u ovoj predstavi upravo glumci, koji su ostvarili nekoliko zanimljivih kreacija. To se prije svega odnosi na Nebojšu Glogovca u ulozi suca Adama, koji je u svojoj glumački iznijansiranoj interpretaciji utjelovio nemoral, korumpiranost i pokvarenost sudstva, ali i državne vlasti koja prikuplja poreze i nadgleda regrutaciju. Odličnog scenskog partnera Glogovac je imao u Svetozaru Cvetkoviću, koji glumi sudskog savjetnika Waltera koji tijekom istrage postaje svjestan da je pravi krivac onaj koji bi trebao biti simbol pravednosti, ali u svojoj želji da spasi čast suda i sam postaje dio moralno iskvarenog sudstva.


   Ljubomir Bandović kao Licht izvukao je komičke potencijale svoje uloge, a u ovoj predstavi i ostali glumci dobili su priliku za kreaciju – Vladica Milosavljević u ulozi Marthe, Marko Janketić kao naivni Ruprecht i Jovana Gavrilović kao Eve. Veita Tümpela igra Marko Baćović, a Margrita Lazar Đukić.