Zagrljaj kazališta i politike

Predstavljene knjige Darka Lukića i Snježane Banović

Kim Cuculić



RIJEKA » U sklopu Međunarodnog festivala malih scena predstavljena su dva nova teatrološka izdanja. Riječ je o knjigama »Uvod u antropologiju izvedbe – Kome treba kazalište?« Darka Lukića te »Kazalištu krize« Snježane Banović. Lukićevu knjigu objavio je »Leykam international«, a na ovo izdanje osvrnuo se Darko Gašparović. 


   – U svojoj knjizi Darko Lukić na temelju najnovijih spoznaja istražuje dokle seže izvedbena praksa čovjeka i svijest o tome da mu je potrebna izvedba. Autor daje iscrpan uvid u recentnu literaturu o tom problemu, ukazujući na iskonsku potrebu čovjeka da nešto izvodi i da gleda drugog čovjeka koji nešto izvodi. U tom smislu prethumane, humane i posthumane izvedbe dovode do teze da je homo sapiens ujedno i homo scenicus – kazao je Darko Gašparović. Knjigu Snježana Banović »Kazalište krize«, objavljenu u izdanju »Durieuxa«, predstavio je Darko Lukić. U knjizi je objedinjeno tridesetak različitih tekstova koje je autorica objavljivala od 2002. do 2013. godine u raznim medjima. Tematski raznorodne tekstove povezuje analiza nacionalne kazališne politike od 19. stoljeća do danas. 


   – Pišući o različitim temama, Snježana Banović uvijek u fokusu ima HNK Zagreb i Dubrovačke ljetne igre. Temama kojima se bavi ona pristupa nekom vrstom »kazališne forenzike«, što znači da najprije detektira truplo, zatim ga obradi i na kraju dođe do dokaza. Neki tekstovi su znanstveni i temelje se na istraživanju arhivske građe i dokumentacije, a ima i polemičkih tekstova koji su nastali kao reakcija na određena događanja u kazalištu. Ono što je konstanta vezana uz HNK je to da je on oduvijek bio u čvrstom zagrljaju s politikom. Kad autorica govori o krizi, to je u prvom redu kriza autorskih osobnosti i etike, a ne toliko kriza kazališta samog – istaknuo je Darko Lukić. 




   Snježana Banović kazala je da je počela pisati iz očaja, odnosno iz vlastitog lošeg iskustva bavljenja kazališnom režijom. 


   – Radeći na predstavama susrela sam se sa sustavom, a kao redateljica nisam sve mogla reći o hrvatskom kazalištu. Odustala sam od režije i posvetila se pisanju. Glavni generatori krize su zagrljaj politike i kazališta, samoproglašene veličine te oportunizam i posluh onih koji rade u kazalištu – zaključila je Snježana Banović. Ulomke iz knjiga čitali su glumci Edita Karađole i Damir Orlić.