Gradsko kazalište lutaka

Prava lutkarska poslastica: Donosimo dojmove s premijere “Pipi duge čarape”

Kim Cuculić

Lutkarska Pipi ostala je vjerna predlošku – nije naravno, bilo moguće uprizoriti čitav roman, no redateljica i autorica dramatizacije Ivana Djilas obuhvatila je sve bitne epizode priče



Gradsko kazalište lutaka Rijeka otvorilo je novu kazališnu sezonu premijerom predstave »Pipi Duga Čarapa«. Poznati lik neobične djevojčice Pipi, švedske književnice Astrid Lindgren, u lutkarski je medij uspješno transponirala redateljica i autorica dramatizacije Ivana Djilas. Budući da je ova sezona riječkog GKL-a u znaku drugih i drugačijih, Pipi Duga Čarapa je gotovo idealan izbor.


Glavna junakinja ove fantastične priče mala je nestašna djevojčica koja se kreće na realnom terenu uobičajenog dječjeg života, dok su joj irealnošću postupaka fantastične priče dodane neke općedječje želje.


Ova riđokosa djevojčica, sa šarenim čarapama i golemim cipelama, oličenje je potpune slobode: ona živi u kući sama, brine se sama za sebe, ne ide u školu dok sama ne osjeti potrebu da ode, obračunava se s policajcima i lopovima, hrabra je i jaka, a društvo joj prave konj i majmunčić Nilson. Pipi je utjelovljenje nekonvencionalnosti i nepokoravanja društvenim normama.


Vješti lutkari




Astrid Lindgren je za knjigu s ovakvim dječjim likom teško našla izdavača i trebalo je vremena da se svlada otpor pedagoga. S druge strane, djeca su izvrsno primila »Pipi Dugu Čarapu« i Lindgren je ubrzo stekla veliku popularnost u domovini i svijetu.


U adaptaciji odobrenoj od Zaklade Lindgren, Ivana Djilas dosta se vjerno pridržava predloška. Naravno, nije bilo moguće uprizoriti čitav roman, no sve bitne epizode su u predstavi: Pipina igra »lovice« s policajcima koji smatraju da joj je mjesto u dječjem domu; zatim epizoda s odlaskom u školu, pa prizor u cirkusu, susret s lopovima, dolazak Pipina oca Efraima, Pipin odlazak na brod i povratak u »Pipinovac«.


Posebnost je riječke predstave što je uprizorena u tehnici malih stolnih drvenih lutaka. Likovno-vizualni pečat uprizorenju je dala kreatorica lutaka, scenografije, kostima i lutkarska tehnologinja Barbara Stupica, koja je kuću u kojoj živi Pipi, nalik na kućice za lutke, osmislila do najsitnijih detalja. Jednako tako Stupica je kreirala i školsku učionicu, kao i cirkuski ambijent.


U kreaciji lutaka Barbara Stupica svakom je od brojnih likova pridala prepoznatljive karakterne crte. Njene predivne male lutke »oživjele« su u rukama vještih riječkih lutkara, koji se ponekad u animaciji služe i sa šest ruku. Odjeveni u crno, oni su ostali u pozadini, prepuštajući glavnu riječ lutkama.


Za malu i veliku publiku


Lutku djevojčice Pipi, s prepoznatljivim narančastim pletenicama, izvrsno glasovno i glumački animira Andrea Špindel. Lutke Pipinih prijatelja Tomija i Anike animiraju David Petrović i Petra Šarac, a u ulogama Učiteljice i Ravnatelja cirkusa odlična je Almira Štifanić.


Lutke Konja, Malog policajca, Malog lopova i Tigra animira Zlatko Vicić, a Alex Đaković pokazao je lutkarsko umijeće u animaciji živahnog majmunčića Nilsona, Snažnog Adolfa i Pipinog tate. U ulogama Velikog policajca i Velikog lopova je Goran Zelić.


Cjelovitosti uprizorenja pridonijeli su i glazba Boštjana Gombača, oblikovanje svjetla Alana Vukelića te suradnik na animaciji Brane Vižintin.


U ovoj pravoj lutkarskoj poslastici, kojom je Magdalena Lupi Alvir počela svoj ravnateljski mandat u riječkom GKL-u, podjednako je uživala i mala i velika publika, isprativši izvođače i autorsku ekipu pljeskom i povicima odobravanja. Prije premijere u atriju Gradskog kazališta lutaka otvorena je izložba nagrađenih dječjih radova »Mali Mandrać u GKL-u«.