Dossier

Poznatoj dirigentici nakon dva intendantska mandata otkaz: Nada Matošević Orešković, od miljenice do prognanice

Kim Cuculić

Snimio Sergej DRECHSLER

Snimio Sergej DRECHSLER

Bivša intendantica riječkog kazališta Nada Matošević Orešković dobila je otkaz u ustanovi koju je vodila tijekom dva mandata, odnosno sedam godina, i to se čini vrhuncem zbivanja u riječkom Kazalištu posljednjih mjeseci. No i njena intendantska karijera bila je obilježena brojnim kontroverzama – i otkazima, i odlascima, i nezadovoljstvom, i zastrašivanjem, i autoritarnim odlukama... 



Otkaz bivšoj intendantici i dirigentici Nadi Matošević Orešković, koji je obrazložen vrlo teškom povredom obveza iz radnog odnosa prihvaćanjem rada izvan Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca bez prethodne suglasnosti intendanta i Kazališnog vijeća, vrhunac je zbivanja u riječkom Kazalištu posljednjih mjeseci. 


No, slučaj Nade Matošević Orešković datira još i mnogo ranije od dolaska nove uprave HNK Ivana pl. Zajca u rujnu 2014. godine. Na dužnost intendantice stupila je 2007. godine, naslijedivši na tom mjestu Mani Gotovac, a u dva mandata obnašala je intendantsku funkciju do 2014. 



Optužbe za nepotizam


Bilo je još problematičnih poteza bivše riječke intendantice, pa i optužbi za nepotizam – na mjesto ravnatelja Riječke filharmonije postavljen je njen suprug Marijan Orešković, a prema podatku objavljenom na Blokadama.hr u izmjeni od 30. travnja ove godine kao ravnateljica je navedena Nataša Matošević, sestra Nade Matošević. 




Godine 2011. pisali smo i o tome da od 17. listopada te godine intendantica riječkog kazališta ima novu tajnicu – Natašu Beljan. To ne bi bila nimalo neuobičajena informacija da Nataša Beljan nije kći ravnateljice Hotelijersko-turističke škole u Opatiji Ksenije Beljan, koja je samo nekoliko tjedana ranije zaposlila sestru intendantice Matošević Orešković na mjesto profesorice francuskog jezika. Pročitajte i članke U Hotelijersko-turističkoj školi zaposlena sestra intendantice, u riječkom HNK-u posao dobila kćer ravnateljice iste škole te Ravnateljica Hotelijersko-turističke škole u Opatiji zaposlila profesoricu u visokom stupnju trudnoće.



Premda se činilo da je primopredaja između Mani Gotovac i Nade Matošević Orešković protekla u ljubavi i mirno, a Gotovac očekivala da će u nekoj funkciji i dalje ostati bliska riječkom HNK-u, to se nije ostvarilo. U svojim autobiografskim zapisima Gotovac je neugodno razotkrila svoju nasljednicu za koju je ustvrdila da ju je »iskoristila i izdala«:


– Ljudski je i izdati. Time se i inače bavim u svojim knjigama. Tako su me izdali ona i Ozren Prohić. Ali to je manji problem. Neusporedivo veći problem je što iskorištavaju svoje funkcije u Rijeci i urušavaju nekadašnju razinu tog kazališta. Oni, naime, njeguju činovnički, a potpuno zanemaruju stvaralački pojam teatra. Nije važno samo da su računi u redu, važno je što s programom, s idejama, s publikom, s upisom u kazališnu kartu Europe… Teatar se ne može voditi činovnički, štreberski, autoritarno – osvrnula se tada Gotovac, posvećujući Nadi Matošević Orešković prilično kritički obojene rečenice u svojoj knjizi.


Kad pukne ljubav


O tome što se događa u »Zajcu« mediji su doznavali tek »na kapaljku«, a iz usputnih razgovora s djelatnicima riječkog HNK-a mogao se steći dojam da ih je strah javno progovoriti o stanju u kazalištu. Na adresu »Novog lista« nerijetko su znala doći anonimna pisma, navodno  djelatnika HNK-a Ivana pl. Zajca, koji se tuže na mobing i neprimjereno ponašanje intendantice i dirigentice Matošević Orešković. No, pod punim imenom i prezimenom nitko nije bio spreman istupiti, tim više što je intendantica imala neupitnu podršku gradonačelnika i gradske uprave. 


Da u HNK-u Ivana pl. Zajca nije sve u najboljem redu dalo se zaključiti iz anonimne poruke koja je, primjerice, uredništvu »Novog lista« upućena 2009. tijekom rada na predstavi »Med+pepeo/iznad ponora«. U poruci koju smo tada primili izraženo je veliko nezadovoljstvo prilikama u kazalištu, uz tvrdnju da se u njemu od dolaska Nade Matošević na mjesto intendantice »događa tragedija, u repertoarnom i svakom drugom smislu«, što je uzrokovalo ogromno nezadovoljstvo u teatru. Takve nepotpisane poruka bile su i jedini opipljivi trag nezadovoljstva situacijom u HNK Ivana pl. Zajca, jer su se ljudi koji u njemu rade bojali javnih istupa i strahovali od moguće kazne. Uskoro su problemi nastali i s redateljem Damirom Zlatarom Freyem, koji je neko vrijeme bio protežiran od strane Nade Matošević Orešković, kojoj je i vjenčani kum. Budući da je u to vrijeme Frey dosta režirao u riječkom HNK-u, a i jedne Riječke ljetne noći bile su doslovno u njegovom znaku, u kazališnim kuloarima to je prokomentirano kao »kumovo ljeto«. No, ubrzo je »puklo« i s Freyem. U siječnju 2011. planirano je ponovno izvođenje opere »Lucia di Lammermoor« u režiji Damira Zlatara Freya. U povodu obnove predstave redatelj nije kontaktiran, pa nije dopustio daljnje izvođenje te opere zbog navodnih povreda autorskih prava te se odlučio za javnu reakciju. U razgovoru za Dayline.info Frey je izrazio ogorčenje zbivanjima u Rijeci:



Glazbena karijera


Nada Matošević (Rijeka, 1971.) nakon srednje muzičke škole u Rijeci (glasovir, flauta i teoretski odjel), 1989. upisuje studij dirigiranja na Akademiji za glasbo u Ljubljani u klasi profesora Antona Nanuta kod kojeg 1993. diplomira, a 1996. završava i poslijedipolomski studij. Već kao studentica i kasnije kao diplomirana dirigentica, nastupa sa Simfonijskim orkestrom Akademije za glasbo, Simfoničarima RTV Slovenije i Orkestrom Slovenske filharmonije, s komornim orkestrom Camerata Iabacensis, s orkestrom mladih Alpe – Adria, sa Simfonijskim orkestrom države Meksiko (Orquesta Sinfonica del Estado de Mexico), s komornim orkestrom iz Catanije, orkestrom riječke Opere, orkestrom ljubljanske Opere, komornim orkestrom Padove i Veneta (Orchestra da Camera di Padova e del Veneto), s Udinskom filharmonijom (Orchestra filarmonica di Udine), Orkestrom gradskog teatra iz Giessena, orkestrom Sinfonica Siciliana iz Palerma, orkestrom državnog Univerziteta Meksika (Orquesta filarmonica de la UNAM), Dubrovačkim simfonijskim orkestrom, Milano Classica itd. 


Za interpretaciju Četvrte simfonije P. I. Čajkovskog sa simfoničarima RTV Slovenije 1992. godine nagrađena je Univerziteteskom Prešernovom nagradom. Dobitnica je Nagrade Grada Rijeke za 2001. godinu.


Godine 1991. osniva Komorni orkestar Pro arte gdje i danas djeluje kao umjetnički vođa i dirigent s kojim nastupa po Sloveniji, Austriji i Italiji (Milano, Torino, Trst, Imperia, Grado itd.).


Nastupa na mnogim međunarodnim festivalima: Mittelfest – Cividale, Ljubljanski festival, Kogojevi dani, Slovenski dani i Vivat Gallus. Od 1995. do 1997. djeluje kao asistentica profesora Antona Nanuta na Akademiji za glasbo u Ljubljani, od 1997. Nanutova je asistentica u umjetničkom vodstvu Slovenskog okteta. Godine 1997. ulazi u angažman riječke Opere kao dirigentica i zborovođa, 1998. postaje v.d. ravnateljice riječke Opere, ujedno honorarno predaje na Područnom odjelu zagrebačke Muzičke akademije u Rijeci. Od 1998. stalni je gost dirigent orkestra Filarmonica di Udine, a od 1999. je dirigentica HNK-a Ivana pl. Zajca u Rijeci, da bi 2001. bila jedna od inicijatora i osnivača Riječke filharmonije. Od 2007. intendantica je HNK-a Ivana pl. Zajca.



– Kad sam dolazio u Rijeku, rad u riječkom HNK-u predstavljao mi je veliko umjetničko zadovoljstvo. Čast mi je bila raditi u Rijeci. Stekao sam mnoge prijatelje s kojima sam i danas u vezi. U posljednje četiri godine Nada Matošević Orešković provodi torturu i mobing u kazalištu tako da se ljudi boje izaći van s činjenicama… Nakon izvjesnog vremena provedenog u kazalištu pod njenim ravnanjem mogu slobodno ustvrditi da uz navedeni presing i neprestrani mobing, umjetnike drži u stalnom strahu. Oni se boje javno istupati po tom pitanju… – kazao je Frey. 


Otkaz šefu Baleta


Zatim je 2012. uslijedio otkaz Staši Zurovcu, tadašnjem ravnatelju Baleta, koji je kao umjetnik i koreograf s ansamblom riječkog Baleta ostvario neka od iznimnih umjetničkih dostignuća, radi kojih ga je intendantica Nada Matošević predlagala i za nagrade. U obrazloženju otkaza navedeno je da je Staša Zurovac 24. veljače 2012. podnio zahtjev kojim je od Kazališnog vijeća zatražio odobrenje umjetničkog djelovanja izvan matičnog kazališta od 24. veljače do 20. ožujka, te od 1. do 29. travnja 2012. godine. No, Kazališno vijeće nije odobrilo njegovu zamolbu. Unatoč tome, Zurovac nije dolazio na posao od 24. do 29. veljače te od 1. do 16. ožujka 2012. godine, zbog čega mu je izrečeno upozorenje o obvezama iz radnog odnosa. Iako upoznat s odlukom Kazališnog vijeća da mu je uskraćena suglasnost, Zurovac je ponovno 30. ožujka 2012. godine podnio zahtjev za odobrenje rada izvan matične ustanove tijekom travnja 2012. godine. 


Kazališno vijeće opet mu je uskratilo suglasnost. Međutim, kako je stajalo u obrazloženju, Staša Zurovac je i unatoč službenom upozorenju i najavi mogućih nužnih mjera, ponovio neopravdan izostanak s posla i time zapravo doveo do nužnosti otkazivanja ugovora o radu. Na ovakvu drastičnu mjeru Zurovac je dao samo kratku izjavu, iz koje se moglo razabrati da su problemi trajali već duže vrijeme. U povodu otkaza, Zurovac je ukazao na »onemogućavanje u poslu i užasno maltretiranje od strane Nade Matošević Orešković, i to putem infrastrukture kazališta«. Već i prije otkaza Zurovac je poslodavcu putem odvjetnika uputio tužbu za uznemiravanje i diskriminaciju.


Smjena u Drami, ostavka u Operi


Početkom travnja 2011. godine Nada Matošević Orešković smijenila je glumca Žarka Radića s mjesta ravnatelja Hrvatske drame, ali je on i dalje mogao nastaviti raditi kao glumac u riječkom kazalištu. Tada se u kazališnim kuloarima govorilo o njegovim napetim odnosima s intendanticom. Na kraju, Radić je prihvatio ponudu splitskog HNK-a i otišao u Split, a tim povodom izjavio je za naš list: 


– Ne mogu reći da sam u svakom pogledu zadovoljan učinjenim u Hrvatskoj drami, ali nisam ni nezadovoljan. Pokušao sam najbolje što sam mogao. Činjenica je da ravnatelj umjetničke grane prema normativnim aktima kazališta nijednu odluku ne donosi sam, nego je intendant taj koji na to ima pravo. Moja je dužnost bila predlaganje programa, ali nisam mogao sam donositi odluke. Ponekad me to zasmetalo… – kazao je Radić. 


U veljači 2014. ostavku na mjestu ravnateljice Opere dala je i Saša Broz, uz obrazloženje: »S obzirom da se program radi kojeg sam prihvatila mjesto ravnateljice i koji sam planirala, neće realizirati do kraja mog mandata, ostanak na toj poziciji u teatru više nema svrhu«… 


Saša Broz imenovana je ravnateljicom riječke Opere na prijedlog intendantice Nade Matošević Orešković, a do toga je došlo nakon što je Ozren Prohić prestao obnašati dužnost umjetničkog ravnatelja riječke Opere. Niti godinu dana kasnije, Saša Broz dala je ostavku i otišla iz riječkog kazališta. Njena ostavka, za one upućenije u riječka kazališna zbivanja, i nije bila tako neočekivana. U kazališnim krugovima, naime, već se neko vrijeme govorilo o neslaganjima između intendantice i Saše Broz. 


Neki su u vrijeme mandata Nade Matošević Orešković otišli samoinicijativno. Operni pjevač Robert Kolar, nezadovoljan svojim statusom, sam je podnio otkaz, a kazalište su napustili i korepetitor Opere i zborovođa Roberto Haller te operna pjevačica Ingrid Haller. Njima dodajmo i Barbaru Grabušić, svojedobno zaduženu za odnose s javnošću HNK-a Ivana pl. Zajca, koja je zatražila sporazumni raskid ugovora o radu s riječkim kazalištem. 


Zastrašivanja  i sankcije


Zato što su 2011. u Opatiji sudjelovale u performansu »Neraskidive niti – radnice u kulturi za tekstilne radnice« Lenke Udovički i Nataše Govedić, posvećenom slučaju »Kamensko«, tri glumice iz ansambla riječkog HNK-a Ivana pl. Zajca dobile su opomenu od intendantice Nade Matošević. Jelenu Lopatić, Andreju Blagojević i Tanju Smoje opomena je dočekala na porti, jutro nakon izvedbe. Bez obzira na to što su u ovome umjetničko-aktivističkom projektu – kojim su se umjetnice solidarizirale s izrabljivanim i nezaposlenim bivšim radnicama tvornice »Kamensko« – glumice sudjelovale u svoje slobodno vrijeme, i to volonterski, i bez obzira na to što taj jednokratno upriličen kulturni događaj nije kolidirao s njihovim obvezama u matičnome kazalištu, sankcije ih nisu zaobišle.


Godine 2013. objavili smo i otvoreno pismo Darka Gašparovića, uglednog hrvatskog teatrologa i bivšeg intendanta HNK-a Ivana pl. Zajca, koji je tada upozorio na poguban trend propadanja umjetničke kvalitete u riječkom HNK-u. Između ostalog Gašparović je napisao: 


– Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca pod vodstvom sadašnje intendantice trajno daje povoda mišljenju šutljive većine gradskoga kazališnog javnog mnijenja da se u njemu već dugo ne događa ništa umjetnički kvalitetno niti društveno relevantno, već da se činovnički odrađuje »proizvodnja« predstava, kao da je riječ o kobasicama ili cipelama. U ovome trenutku ne kanim se upuštati u druge problematične poteze Uprave koji se tiču kadrovske politike, odnosa prema zaposlenicima, metoda zastrašivanja koje ne priliče jednoj umjetničkoj ustanovi itd. Želim samo upozoriti na dvojbene kriterije u umjetničkome profiliranju repertoara HNK-a Ivana pl. Zajca, koji nažalost nisu na djelu od jučer, a u ovoj su sezoni kulminirali. S obzirom da Kazališno vijeće u svojoj kompetenciji i odgovornosti ima i razmatranje i ocjenjivanje programa HNK-a Ivana pl. Zajca, apeliram na članove toga uvaženog tijela da poduzmu sve što je u njihovoj moći da se takav poguban trend zaustavi i preokrene u 2013. godini – istaknuo je Gašparović, koji se nedavno kritički osvrnuo i na sadašnje vodstvo »Zajca«.


Kosturi iz ormara


Stupanjem na dužnost novog intendanta Olivera Frljića, u početku se činilo da u odnosu na bivšu intendanticu nema problema, no već sredinom rujna 2014. dirigentica Nada Matošević Orešković maknuta je s projekta »Jevgenij Onjegin«, a i mađarski redatelj Róbert Alföldi napustio je projekt. Riječ je o koprodukciji riječkog i zagrebačkog HNK-a, a ovaj projekt dogovoren je još u mandatu bivše intendantice. Nova uprava objasnila je svoj potez time da je njena primarna briga odgovorno poslovanje i ugled kazališta. 


Dolaskom nove uprave u »Zajc« na vidjelo su počele isplivavati i druge brojne nepravilnosti u radu bivše uprave. U prosincu 2014. Ured za unutarnju reviziju Grada Rijeke podnio je izvještaj o izvršenom uvidu u poslovnu dokumentaciju HNK-a Ivana pl. Zajca, iz kojeg je vidljivo da se u razdoblju od 2011. do 2014. iz godine u godinu povećavao gubitak. Prema podacima, riječki HNK na dan 31. kolovoza 2014. evidentirao je ukupni gubitak od 4.247.956 kuna. Tada se i doznalo da je odlukom Kazališnog vijeća od 25. ožujka 2011. Ozren Prohić imenovan za ravnatelja riječke Opere za mandat od 1. travnja 2011. do 31. ožujka 2015. Međutim, ispostavilo se da Kazalište s Prohićem nije zaključilo ugovor o radu za obavljanje posla »ravnatelja Opere«. S njim su zaključivani ugovori o autorskom radu za izvršenje poslova »umjetničkog vođenja ansambla Opere«, čime su prekršeni i Zakon o kazalištima i Statut HNK-a Ivana pl. Zajca. Prema odredbama ZOK-a i Statuta, naime, poslovi ravnatelja ustrojstvenih cjelina kazališta izvršavaju se u radnom odnosu zaključivanjem ugovora o radu na određeno ili neodređeno vrijeme sukladno statutu, kolektivnom ugovoru i drugim općim aktima kazališta.


Najava otkaza


Na tvrdnje nove uprave Kazališta, Nada Matošević Orešković poslala je očitovanje, objasnivši da je dug »Zajca« kumulativan i potpuno transparentan, a bivša intendantica tada je javno upozorila da joj novi intendant Oliver Frljić prijeti otkazom. Matošević Orešković dobila je »Upozorenje o kršenju obveza iz radnog odnosa i poziv na iznošenje pismene obrane«, te »Očitovanje na upozorenje o kršenju obveza iz radnog odnosa«. U prvom dokumentu koji je datiran 23. prosinca 2014. godine, a potpisuje ga intendant Oliver Frljić, pisalo je sljedeće: 



Šutnja


Nadu Matošević Orešković pokušali smo kontaktirati, ali na naše pozive i mejlove nije odgovorila i tako je uskratila našim čitateljima svoj komentar aktualnih zbivanja, iako se – istina, selektivno – odazvala upitima nekih drugih medija. Pretpostavljamo da je razlog tome naše višekratno i opširno pisanje o zbivanjima u kazalištu proteklih  mjeseci kojim smo nastojali objektivno prenijeti i stavove nove uprave, i gradskih službi i bivše intendantice, uzdržavajući se od vlastita komentara. No, mnogi od tih tekstova i stavova iznijetih u njima nisu išli na ruku bivše intendantice.



– Upozoravamo Vas da je intendant poslodavca utvrdio da ste dana 19. prosinca 2014. godine u radnim prostorima Kazališta neovlašteno od strane Kazališta i neprimjereno vremenu i prigodi (neposredno nakon dodjele nagrada nagrađenim predstavama) medijskim djelatnicima podijelili pismo koje je na adresu Kazališta poslao Krešimir Dolenčić, a u kojem se pismu uvredljivo i s nipodaštavanjem govori o HNK-u Ivan pl. Zajca. Navedenim postupanjima izvršili ste nedvojbenu povredu radnih obaveza i prava vezana uz prekoračenje ovlasti Vašeg sadašnjeg radnog mjesta, a time i potencijalno nanijeli štetu ugledu Kazališta, budući da isključivo ovlaštenje za ovakvo istupanje i postupanje imaju intendant i propagandna služba Kazališta. 


Slijedom navedenoga pozivamo Vas da u roku od 3 dana od dana slanja ovog upozorenja poslodavcu iznesete i dostavite pisano očitovanje vezano uz navedeni čin nakon čega će uslijediti također pisana odluka poslodavca o daljnjem važenju ili mogućem otkazivanju Ugovora o radu. Ujedno Vas upozoravamo da će svako daljnje kršenje obveza iz radnog odnosa, ovakvo ili slično, za sobom povući mogući otkaz ugovora o radu. 


A onda je u travnju ove godine stiglo nepovoljno mišljenje Državnog ureda za reviziju za 2013. godinu, kad je intendantica bila Nada Matošević Orešković. Državni ured za reviziju obavio je financijsku reviziju 64 ustanove u kulturi, o poslovanju ustanova izraženo je 31 bezuvjetno, 32 uvjetna i jedno nepovoljno mišljenje – samo za HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci! Revizija obavljena u riječkom kazalištu otkrila je čitav niz nepravilnosti, o kojima smo tada opširno pisali.


Nada Matošević Orešković nedavno je dobila izvanredan otkaz, a otkazan joj je Ugovor o radu na neodređeno vrijeme sklopljen dana 12. ožujka 2007. godine za obavljanje poslova šef-dirigent, kao i svi aneksi navedenom ugovoru. Razlog donošenja odluke o izvanrednom otkazu je taj što je unatoč odluci intendanta HNK-a Ivana pl. Zajca i Kazališnog vijeća, kojom su uskraćene prethodne suglasnosti za umjetničkim djelovanjem u Teatro Carlo Felice u Genovi, Nada Matošević Orešković dana 10. lipnja ove godine nastupila i dirigirala izvedbom u navedenom kazalištu. 


Za komentar otkaza pokušali smo u više navrata kontaktirati Nadu Matošević Orešković, ali na naše pozive i mejlove nije htjela odgovoriti, iako se odazvala upitima nekih drugih medija. Iz HNK-a Ivana pl. Zajca doznali smo da je ustala tužbom protiv Kazališta tražeći zaštitu od uznemiravanja i diskriminacije. U izjavi za »Jutarnji list« Matošević Orešković najavila je i drugu tužbu protiv HNK-a Ivana pl. Zajca jer otkaz smatra nezakonitim. Kako je navela, nakon tužbe za uznemiravanje na temelju članka 134. Zakona o radu – prekinula je rad. 


– Taj članak kaže da radnik ne mora raditi dok mu se ne osiguraju uvjeti rada bez uznemiravanja. Prema tome, HNK mi nije mogao dati otkaz, budući da u tom trenu nisam ni radila – izjavila je Nada Matošević Orešković za taj list.