Premijera u Kerempuhu

Povratak Hadžića u matično kazalište s “Političkim vjenčanjem”

Hina

Duhovita komedija situacije u režiji Borne Baletića odaje počast poznatom hrvatskom satiričaru i utemeljitelju »Kerempuha« Fadilu Hadžiću



ZAGREB » Komedija Fadila Hadžića »Političko vjenčanje«, premijerno izvedena u zagrebačkom Satiričkom kazalištu »Kerempuh« u režiji Borne Baletića, duhovita je komedija situacije u kojoj je redatelj Hadžićevu izvornu poetiku osuvremenio elementima različitih podžanrova komedije. Predstava kojom »Kerempuh« odaje počast svojem utemeljitelju i poznatom hrvatskom satiričaru na kraju godine u kojoj taj teatar obilježava pedeset godina svojeg postojanja, događa se u 60-tim godinama prošloga stoljeća, kada je i napisana.


   Njezini su protagonisti »građanska« obitelj Krajšek s Pantovčaka i obitelj partijskog »funkcionera« Janjića, čija se djeca Vera (Mia Anočić-Valentić) i Kiki (Filip Detelić) odluče vjenčati.


Mješavina žanrova


Verine roditelje Krajšeke, koji žive u staroj vili punoj naslijeđenih antikviteta, utjelovili su Nina Erak-Svrtan i Ozren Grabarić, dok Janjiće, pristigle u Zagreb odnekud iz Like, glume Željko Koenigsknecht i Elizabeta Kukić.




   Predstava je postavljena kao mješavina komičnih podžanrova, od holivudske »screwball« komedije brzog tempa i brzih dijaloga koja tematizira odnose među spolovima kroz niz farsičnih situacija, uz elemente »slapsticka« temeljenog na gegu, što je sjajno razradio Grabarić, pa čak i do fizičke komedije – padanja kroz prozor, zapinjanja, prevrtanja i slično. U to su uklopljeni brojni komični elementi na tragu poetike suvremene komedije Rika Mayalla i Rowana Atkinsona, pa čak i popularnog animiranog lika Johnnyja Brava.


Smijeh u publici


Značajke Hadžićeva teksta vide se ponajprije u »standardnom« karikiranju tadašnje jugoslavenske stvarnosti u kojoj su podobni partijski dužnosnici pristigli »iz šume« preko noći postajali gradska gospoda, a ne propušta se karikirati ni dekadentnu zagrebačku građansku obitelj koja je zbog tadašnje političke realnosti prisiljena biti »u defenzivi«.      Tematski možda razumljivija publici koja je odrastala i živjela u ondašnjem jednopartijskom sustavu, predstava je tempom radnje jasno podijeljena na dva dijela. U prvom, dinamičnijem dijelu, Vera i Kiki odlučuju se vjenčati i to priopćuju njezinim roditeljima, dok je drugi dio, u kojemu Janjići dolaze Krajšekovima na večeru, sporiji a radnja usredotočena na razlike među mentalitetima dviju obitelji.

   Kroz niz komičnih situacija, jedna od kojih je i privremeno primirje izazvano blagotvornim omamljujućim učinkom kolektivno konzumirane marihuane, priča dolazi do prividnog razrješenja, nakon čega slijedi neočekivani obrat.


   Hadžićeve arhetipske likove i njihovu relativno plošnu karakterizaciju Baletić je mješavinom podžanrova komedije osuvremenio i produbio, stvorivši povremeno urnebesno smiješnu komediju situacije. To je prepoznala i premijerna publika, koja je predstavu pratila smijehom, a glumce i autorski tim na kraju pozdravila velikim aplauzom i ovacijama.