UZ 80. IZVEDBU RIJEČKE KAZALIŠNE USPJEŠNICE

Ovacije za rasprodani »Turbofolk«

Kim Cuculić

Turbofolk je sve što ste od Stjepana Miletića oduvijek priželjkivali doživjeti u hrvatskom narodnom kazalištu, a niste se usudili tražiti. Turbofolk je predstava iz naroda i predstava za narod – Turbofolk je hrvatsko narodno kazalište 21. stoljeća. Turbofolk je predstava iz života i život sam



RIJEKA  I šest godina nakon premijere riječka kazališna uspješnica »Turbofolk« i dalje izaziva veliki interes publike. To dokazuju i četiri rasprodane izvedbe tijekom rujna, a predstava prikazana 16. rujna bila je ukupno 80. izvedba »Turbofolka«.


Ovaj autorski projekt Olivera Frljića jedna je od najnagrađivanjih predstava u povijesti riječkog HNK Ivana pl. Zajca. Predstava je originalno zamišljena za izvođenje na pozornici riječkog HNK-a, gdje najbolje dolazi do izražaja Frljićeva ideja sučeljavanja koncepta narodnog kazališta i fenomena turbofolka koji se ne svodi samo na glazbeni pravac. Ili kako kaže redatelj Oliver Frljić:


   – Turbofolk nije predstava o turbofolku. Turbofolk je turbofolk. Turbofolk je doslovan i nema problem s tim. Turbofolk je sve što ste od Stjepana Miletića oduvijek priželjkivali doživjeti u hrvatskom narodnom kazalištu, a niste se usudili tražiti. Turbofolk je predstava iz naroda i predstava za narod u hrvatskom narodnom kazalištu. Turbofolk je hrvatsko narodno kazalište 21. stoljeća. Turbofolk prosvjećuje. Turbofolk je istina. Turbofolk je predstava iz života i život sam.




   Predstava je premijerno izvedena 2008. godine, no na aktualnosti nije izgubila ni šest godina kasnije. Dapače, u otvorenu strukturu predstave uvijek se mogu ubacivati i nove aktualnosti i dopisivati nova značenja.


Tako se 80. izvedba referirala na samu sebe, ali s opaskom da je zapravo riječ o 78. izvedbi. To se dogodilo u prizoru »pobune« glumaca protiv redatelja Olivera Frljića, koji je sjedio u gledalištu i koji je u međuvremenu postao intendant HNK Ivana pl. Zajca.


Ovu činjenicu glumci su, uz bujicu psovki, prokomentirali u stilu: »Sad kad si postao intendant, odmah si postavio svoj »Turbofolk«!« Riječ je o fingiranoj sceni, koja je glumcima makar i fiktivno pružila mogućnost oslobađanja i pobune. U građenju predstave između fikcije i zbilje i glumačke osobne ispovijedi tek su poluautobiografske.


   U novim izvedbama glumački ansambl čine Olivera Baljak, Rosanna Bubola, Alen Liverić, Jelena Lopatić, Jasmin Mekić, Dražen Mikulić, Nika Mišković, Damir Orlić i Tanja Smoje. Nove u ansamblu su Nika Mišković, glumica Hrvatske drame, te Rosanna Bubola – glumica Talijanske drame, koja je rečenicama na talijanskom jeziku predstavi dala i dodatno značenje, otvarajući i manjinsko pitanje.


U svojoj poluizmišljenoj autobiografiji Nika Mišković pozvala se na »rođačke veze« s Damirom Miškovićem, predsjednikom nogometnog kluba Rijeka, te vezano uz to spomenula mogućnost simbioze HNK Rijeka i HNK Ivana pl. Zajca koji bi postali HNK Kantrida.


   I jubilarna 80. izvedba »Turbofolka« pokazala je da je riječ o još uvijek svježoj i aktualnoj predstavi, koja, nažalost, potvrđuje da je turbofolk sveprisutan i mutirajući fenomen. Publika je i ovoga puta dobro uigran glumački ansambl ispratila dugotrajnim pljeskom i ovacijama, s time da u ovoj predstavi nema uobičajenog poklona. Na kraju predstave, naime, glumci sjedaju u gledalište HNK Ivana pl. Zajca, dok gledatelji ostaju u montažnom gledalištu na pozornici.


   Dodajmo da uz režiju Oliver Frljić potpisuje i izbor glazbe te scenografiju zajedno s Borutom Šeparovićem, dramaturgom predstave. Za kostimografiju je zaslužan Modni studio Artiđana, a za oblikovanje svjetla Boris Blidar.