Komemoracija

Oproštaj od Relje Bašića u HNK-u: Odlazak Fulira koji nikad nije “fulirao”

Tihomir Ponoš

Foto: Daniel Kasap/PIXSELL

Foto: Daniel Kasap/PIXSELL

U, na žalost, za velikana preskromno ispunjenom HNK-u, govorili su ravnatelj Drame HNK-a Ivica Buljan, filmski kritičar Tomislav Kurelec, akademik i dramaturg Boris Senker, intendantica HNK-a Dubravka Vrgoč i glumica Mirjana Bohanec



ZAGREB Nema Rima bez Marcella Mastroiannija, New Yorka bez Woodyja Allena, Pariza bez Belmonda, a ni Zagreb ne bi bio isti bez Relje, on ga je oplemenio i pokazao kakvom se kulturom pripada gradu, kazao je ravnatelj Drame HNK-a Ivica Buljan na komemoraciji Relji Bašiću, velikom glumcu koji je karijeru započeo 1955. godine upravo na pozornici tog nacionalnog teatra.


U, na žalost, za velikana preskromno ispunjenom HNK-u, Buljan je kazao da je Bašićev život na neki način bio imperatorski, jer »što bi bio grad bez Relje Bašića«. HNK će sljedeće sezone postaviti predstavu »Tko pjeva zlo ne misli« i to će biti hommage kazališta i Bašiću i filmu koji se »izdigao iznad filma i ima istaknutu ulogu u našoj emotivnoj mapi«, najavio je ravnatelj Drame HNK-a. Buljan je zaključio da nam je Bašić ostavio mnogo radosti i naglasio da su kod njega etika i estetika bili nerazdvojni. O Bašićevoj najpoznatijoj ulozi, onoj Ernesta Fulira, govorio je i filmski kritičar Tomislav Kurelec.


– Fulir je postao kulturna, možda i povijesna činjenica grada i zemlje – kazao je Kurelec. Podsjetio je na više od 120 filmskih uloga Bašića, a više od pola snimio ih je u inozemstvu.


Istaknuo je da je glumio na čak pet stranih jezika – engleskom, njemačkom, francuskom, talijanskom i slovenskom – i na svima je bio uspješan. Bio je iznimno radin glumac, a Kurelec je podsjetio i na Bašićevu ulogu Feđe u »Rondu« Zvonimira Berkovića za koju je nagrađen Zlatnom arenom u Puli, kazavši da je to njegova možda i najdorađenija uloga.– U domaćem filmu često nije bilo pravih uloga za njega. Simbolizirao je građanski svijet koji nije bio jako popularan – zaključio je Kurelec.

Iz glazbeničke obitelji




Akademik i dramaturg Boris Senker prisjetio se osnovnih biografskih crta i kazališne karijere Bašića. Činilo se da nije predodređen za glumca, bio je iz glazbeničke obitelji. Svirao je kontrabas, kazao je Senker, a zapravo je u sastavu bio zadužen za šarmiranje općinstva. Zbog sukoba s profesorom ruskog jezika u drugom je razredu izbačen iz svih srednjih škola u Zagrebu, pa je završio pomorski tehnikum u Rijeci. Upisao je ekonomiju, prevodio je poslovnim ljudima, surađivao je u novinama i »postao prvi Zagrepčanin i kajkavac koji je uspio upisati glumu u Zagrebu«.


Prisjetivši se brojnih kazališnih uloga Bašića, Senker je zaključio da je Bašićevo životno djelo »Teatar u gostima«, koji je osnovao i vodio 30 godina i u kojemu je ostvario 20 režija i 16 uloga. Utjelovio je tip kojega je glumio samo on; tip nespretnog opsjenara koji precijeni svoje sposobnosti i time ugrozi sebe i druge, ali nikada fatalno.– Hvala mu na snovima – kazao je Senker.

Za intendanticu HNK-a Dubravku Vrgoč »opraštamo se od velikog glumca koji nije samo glumio u teatru, nego je živio u teatru«. Podsjetila je da je 1955. godine završio studij glume i došao u HNK, gdje je ostao 12 godina. Doveo ga je Bojan Stupica, a radio je s kazališnim velikanima poput Branka Gavelle, Vlade Habuneka, Božidara Violića, Georgija Para, Koste Spaića, Dina Radivojevića i bio »dio velikog, velikog, velikog perioda hrvatskog teatra«.


»Daj se saberi«


– Danas imamo drugačiji teatar, a nadamo se da ćemo biti veliki kao oni – zaključila je Vrgoč. Posljednja se od Bašića oprostila vidno dirnuta Mirjana Bohanec, njegova partnerica u filmu »Tko pjeva zlo ne misli«. Prisjetila se kako je režiser Krešo Golik prije snimanja filma posjeo četiri glavna glumca – Bašića, nju, Miju Oremović i Franju Majetića – za stol i oni su mjesec dana čitali tekst i zabavljali se.

– Relja je bio iznimno pažljiv, baš kao i Mia Oremović, i za menje i Franju Majetića koji smo prvi put radili na filmu uvijek je našao pravu riječ – kazala je Bohanec, koja se prisjetila i glasovite ljubavne scene iz filma, koju su ponavljali 13 puta.


– Relja mi je rekao: »Daj mala prestani i daj se saberi« i onda smo ju snimili – rekla je Bohanec. I ona se osvrnula na Bašićevu temeljitost, radinost, predanost poslu, ali i činjenicu da je zapamćen kao Fulir. – Ostat će zapamćen kao pojam fulira, a u stvarnosti nikada nije fulirao – zaključila je Bohanec.