Redatelj o "Kletvi"

Oliver Frljić: Predstava u Varšavi je velik uspjeh, objede su stvar konzervativne represije

Hina

Snimio Sergej DRECHSLER / NL arhiva

Snimio Sergej DRECHSLER / NL arhiva

»Kazalište je umjetnost, a satira legitiman način umjetničkog izražavanja i, kad vlast ne razumije satiru, to je prvi znak da društvo polako skreće prema autokratskom modelu upravljanja«, kazao je Frljić



ZAGREB Predstava »Kletva« hrvatskog redatelja Olivera Frljića, čije je prikazivanje u varšavskom kazalištu Teatr Powszechny izazvalo burne reakcije poljske Katoličke crkve i konzervativne sredine, prema Frljićevim je riječima naišla na odlične reakcije publike i kritike, a prašina koju je podigla u konzervativnim poljskim krugovima i najavljene tužbe stvar su sve dubljeg naginjanja toga društva autokratskom konzervativizmu.


»Kazalište je umjetnost, a satira legitiman način umjetničkog izražavanja i, kad vlast ne razumije satiru, to je prvi znak da društvo polako skreće prema autokratskom modelu upravljanja«, kazao je Frljić u razgovoru za Hinu.


»To je ono što se nažalost događa u Poljskoj, gdje je jedna nesloboda zamijenjena drugom. Trenutno je u Poljskoj sporno sve što je kritično prema odnosu crkve i države, a ta se predstava bavi upravo time. Mislim da je nedopustivo da država, sudstvo ili državni represivni aparat odlučuju što umjetnost jest a što umjetnost nije«, napomenuo je.




Mediji su prenijeli da je poljsko državno odvjetništvo u srijedu pokrenulo istragu zbog kazališne predstave Olivera Frljića koju su Katolička crkva i konzervativne sredine u toj zemlji nazvale bogohulnom. Državno odvjetništvo najavilo je otvaranje odvojene istrage o poticanju na zločin protiv predsjednika stranke na vlasti Pravo i pravda (PiS), Jaroslawa Kaczynskog, a navodno i brojni pojedinci namjeravaju podnijeti pojedinačne tužbe zbog javne povrede vjerskih osjećaja.


Frljić je za predložak uzeo tekst poljskog autora iz XIX. stoljeća Stanislawa Wyspianskog koji govori o složenim odnosima Poljaka sa svemoćnom Katoličkom crkvom.


Kao sporne prizore mediji navode to što jedna glumica u predstavi simulira oralni seks s kipom u prirodnoj veličini sv. Ivana Pavla II., a na kip se kasnije stavlja natpis »Zaštitnik pedofila«.


Također, u jednom od završnih prizora jedna glumica spominje mogućnost skupljanja novca od gledatelja za plaćenog ubojicu koji bi smaknuo predsjednika PiS-a i zatim govori da joj je redatelj Oliver Frljić rekao da izbaci tu scenu jer predstavlja zločin kažnjiv zatvorskom kaznom.


Frljić je istaknuo da je predstava napravljena s ciljem da testira koje su danas šanse umjetničkih sloboda u Poljskoj, »a one su jako jako sužene«.


»Ne razumijem ljude koji ne shvaćaju da sve ono što kažemo na sceni nije automatski stajalište autora i nije automatski poziv na nekakvu konkretnu akciju, da je sve to kazalište, a nije politika ili nešto drugo«, kazao je redatelj, koji je u Poljskoj već imao susret s cenzurom, kada je 2013. godine ravnatelj Starog teatra Jana Klata iz Krakova zabranio njegovu predstavu »Nebožanska komedija«, dok je gostovanje njegove predstave »Naše nasilje i vaše nasilje» 2016. u gradu Bydgoszczu u Poljskoj također šokiralo gledatelje te je »dobila« nekoliko prijava.


Ovaj put, uprava kazališta stala je čvrsto iza Frljića, naglasivši u priopćenju kako »predstava daje riječ različitim ideološkim stajalištima i treba se razmatrati kao cjelovito umjetničko djelo, a ne kao skup nepovezanih odvojenih prizora«.


Redatelj ističe da je dobila i podršku većine mainstream medija, gdje je naišla na izvrsne kritike.


»Iza nje je stao i velik dio poljske javnosti o čemu se u Hrvatskoj, naravno, ne govori. U vodećem dnevnom listu izašla je sjajna kritika, a sve druge kritike koje su se pojavile su unisono pohvalile predstavu, pune su superlativa. Jedan od kritičara je napisao da u bilo kojoj drugoj zaopadnoeuropskoj zemlji ta predstava ne bi bila nikakav problem«, kazao je.


U Poljskoj, međutim, svi glumci imaju dosta neugodnosti, prijeti im se, objavljuju se njihove fotografije, poziva se da ih se fizički napadne.


»Anonimni pojedinci i grupe raspituju se gdje se mogu dobiti njihove adrese; jedna glumica je na privatni broj dobivala prijeteće poruke. To je dobra slika stanja tog društva«, istaknuo je Frljić.


No, predstava se zasad nastavlja normalno igrati, a svaka je izvedba dupkom popunjena, tvrdi: sinoćnja je izvedba završena ovacijama, glumci su prekidani aplauzima.


Predstava ima i humanitarni karakter – dio prihoda od karata izdvaja se za pomoć organizaciji koja se bavi žrtvama katoličke pedofilije u Poljskoj.


»Naime, jedna od tema predstave je pedofilija u katoličkoj crkvi, što je jedna od tema koja se u Poljskoj ‘gura pod tepih’. Stoga je nakon izvedbe u srijedu u kazalištu upriličen razgovor o pedofiliji s predstavnicima organizacije koja se bavi žrvama katoličke pedofilije, a u njemu je sudjelovao i jedan novinar koji je napisao niz članaka o pedofiliji u redovima katoličkih svećenika«, rekao je.


»Mislim da ta predstava može biti problematična samo u jednom konzervativnom i zatvorenom društvu kao što je to poljsko, ili hrvatsko društvo. Slične stvari sam prolazio u Rijeci«, istaknuo je na kraju redatelj, koji upravo počinje rad na jednoj novoj produkciji u Muenchenu, u Njemačkoj.