Dodjela

Nagrade hrvatskog glumišta: Tek dvije otišle u ruke Riječana

Davor Mandić

Od brojnih kategorija tek su dvije nagrade otišle u ruke onih koje se može asocirati uz »Zajca«. Najbolja predstava u cjelini je »Kiklop« u režiji Saše Anočića, koji je dobio i nagradu za najboljeg redatelja



Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca ne može se podičiti velikim brojem nagrada na ovogodišnjoj dodjeli Nagrada hrvatskog glumišta Hrvatskog društva dramskih umjetnika. Od brojnih kategorija tek su dvije nagrade otišle u ruke onih koje se može asocirati uz »Zajca«. Giorgio Surian laureat je u kategoriji najboljeg umjetničkog ostvarenja u operi (muška uloga) za ulogu Macbetha u operi »Macbeth« Giuseppea Verdija pod dirigentskim vodstvom Marca Boemija, u režiji Marina Blaževića, i za ulogu Falstaffa u operi »Falstaff« Giuseppea Verdija pod dirigentskim vodstvom Villea Matvejeffa, u režiji Marina Blaževića i »Zajčevoj« produkciji.


I druga nagrada otišla je Operi »Zajca«; laureat u kategoriji izuzetnog opernog ostvarenja mladih umjetnika do 30 godina je Ivan Šimatović za ulogu Zrinjskog u operi »Nikola Šubić Zrinjski« Ivana pl. Zajca, pod dirigentskim vodstvom Villea Matvejeffa, u režiji Dore Ruždjak Podolski i u »Zajčevoj« produkciji.


Glumac Krunoslav Šarić za dramu i maestro Nikša Bareza za operu laureati su Nagrade hrvatskoga glumišta za 2019. za svekoliko umjetničko djelovanje. Glumačka energija i posvećenost profesiji jedna je od glavnih karakteristika umijeća glume Krunoslava Šarića koji je odigrao bezbroj uloga, većih i manjih, od rola u suvremenim domaćim komadima, najkraći je sažetak obrazloženja nagrade. Svakom svojom ulogom, istaknuto je, Šarić je dokazao kako je pravi umjetnik, glumac koji svoj posao shvaća kao druženje s velikim piscima i redateljima, kao i sa svojim kolegama glumcima – druženje koje svima na sceni i onima u gledalištu uvijek pruža iskrenu emociju i radost igranja.


«Kiklop« na tronu




Enciklopedijsko znanje, predanost pažljivom i preciznom iščitavanju glazbene partiture, koncepcijska razrađenost orkestralne fakture i detaljno izrađivanje svih glazbenih nijansi, samo su neke od karakteristika velikih umjetničkih dosega tijekom duge i plodne dirigentske karijere maestra Nikše Bareze. Skladatelj, njegov stil, njegove specifičnosti i odlike uvijek su bile glavna preokupacija maestra Bareze koji nastoji na najbolji način interpretirati notni zapis bez obzira radilo se o snimkama ili o nastupu u živo, samo su neke od rečenica iz obrazloženja nagrade maestru Barezi.


Najboljom dramskom predstavom u cjelini u 2019. godini proglašen je »Kiklop« Ranka Marinkovića u režiji Saše Anočića i produkciji Gradskog dramskog kazališta Gavella iz Zagreba, a nagradu za tu predstavu predala je predsjednica HDDU-a Perica Martinović. I najbolje redateljsko ostvarenje asocirano je uz ovu predstavu, jer je laureat u toj kategoriji upravo Saša Anočić.


Nagradu za najbolje umjetničko ostvarenje u drami (ženska uloga) dobila je Olga Pakalović za ulogu Olge u predstavi »Konstelacije« Nicka Paynea u režiji Aide Bukvić i koprodukciji Teatra Exit iz Zagreba, Osječkog ljeta kulture 2018. i Gradskih galerija Osijek. Za najbolje umjetničko ostvarenje u drami (muška uloga) nagrada je pripala Radi Šerbedžiji za ulogu Georgea u predstavi »Tko se boji Virginije Woolf« Edwarda Albeea u režiji Lenke Udovički i koprodukciji Kazališta Ulysses iz Zagreba i Beogradskog dramskog pozorišta.


Nagrada za najbolju lutkarsku predstavu ili predstavu za djecu i mlade pripala je predstavi »Tonček i Točkica« Ericha Kästnera u režiji Anje Maksić Japundžić i produkciji Gradskoga kazališta Žar ptica iz Zagreba.


Nagradu za najbolji praizvedeni suvremeni hrvatski dramski tekst ili najbolju dramatizaciju, adaptaciju, dramaturšku obradu teksta ili dramaturgiju predstave dobila je Ana Marija Veselčić za tekst »Domaši« premijerno izveden u Gradskom kazalištu lutaka Split u koprodukciji s Umjetničkom akademijom u Splitu.


Bijenalna nagrada


Za najbolje glumačko ostvarenje u radiodrami, koja se dodjeljuje bijenalno, nagrada je pripala Mariji Kolb za ulogu u radiodrami »Tuga« Les Hommes Aproximatifs u režiji Stephanie Jamnicky. Goran Rukavina dobio je nagradu za najbolju režiju TV serije za rad na seriji »Počivali u miru«.


Za najbolju kazališnu scenografiju nagradu je dobila Zdravka Ivandija za dramu »Geranium« Ive Vojnovića u režiji Marine Pejnović i produkciji 70. Dubrovačkih ljetnih igara i u predstavi za djecu i mlade »Bajka o ribaru i ribici« Aleksandra Sergejevića Puškina/Ane Prolić, u režiji Ane Prolić i produkciji Gradskog kazališta »Zorin dom« Karlovac.


Nagrada za najbolju kazališnu kostimografiju dobila je Dženisa Pecotić za predstavu za djecu i mlade »Tonček i Točkica« Ericha Kästnera u režiji Anje Maksić Japundžić i produkciji Gradskog kazališta Žar ptica iz Zagreba.


Nagrada za izniman doprinos kazališnoj umjetnosti pripala je ansamblu i autorskom timu predstave Flex, u koprodukciji KunstTeatra iz Zagreba i Umjetničke organizacije Punctum iz Zagreba, u režiji Ivana Penovića za sve njezine segmente, za inovativni pristup, novi smjer kazališta i specifično shvaćanje svijeta i trenutka u kojem živimo.Nagradu za najbolju predstavu u cjelini u operi dobila je »Čarobna frula« Wolfganga Amadeusa Mozarta pod dirigentskim vodstvom Nikše Bareze, u režiji Krešimira Dolenčića i produkciji HNK-a u Zagrebu. Nagrada za najbolje dirigentsko ili redateljsko ostvarenje pripala je Ivi Lipanović za dirigiranje opere »Nabucco« Giuseppea Verdija u režiji Georgija Para i Jelene Bosančić i produkciji HNK-a u Splitu za 64. Splitsko ljeto.

Balet


Nagradu za najbolju umjetničko ostvarenje u operi (ženska uloga) dobila je Ivana Lazar za ulogu Kraljice noći u operi »Čarobna frula« Wolfganga Amadeusa Mozarta pod dirigentskim vodstvom Nikše Bareze, u režiji Krešimira Dolenčića i produkciji HNK-a u Zagrebu.


Najbolja baletna predstava u cjelini u 2019. je »Smrt u Veneciji« na glazbu Gustava Mahlera u koreografiji Valentine Turcu i u izvedbi zagrebačkoga HNK-a. Za najbolje koreografsko ili dirigentsko ostvarenje u baletu nagradu je primila Valentina Turcu za koreografiju iste predstave. Nagradu za najbolje baletno umjetničko ostvarenje (ženska uloga) dobila je Iryna Chaban Bilandžić za ulogu Medore u baletu »Gusar« na glazbu Adolpha Adama u koreografiji Aivarsa Leimanisa i izvedbi Hrvatskog narodnog kazališta Split, a za najbolje umjetničko ostvarenju (muška uloga) Tomislav Petranović za ulogu Vikonta De Valmonta u baletu »Opasne veze« na glazbu Josepha Haydna u koreografiji Giorgia Madije i ulogu Rudolfa Habsburškog u baletu »Elizabeta Bavarska – Sissi« na glazbu Bedricha Smetane u koreografiji Patricea Barta i izvedbi HNK-a u Zagrebu.