Onjegin u Krakowu

Knego Vidović: Šokirala me vijest da ću pjevati s Mariuszom Kwiecienom

Svjetlana Hribar

Budući da sam u Rijeci pjevala Tatjanu tek jednom i s tim iskustvom došla u Krakow, osjećala sam svu težinu odgovornosti prema ljudima koji su mi ukazali povjerenje. Zato mi je bila dragocjena bezrezervna i velikodušna podrška Mariusza Kwieciena, koji je ne samo veliki umjetnik nego i sjajan kolega



RIJEKA » Ovog tjedna (srijeda i petak, 4. i 6. ožujka), na riječku opernu scenu vraća se »Evgenij Onjegin« Petra Iljiča Čajkovskog. Predstava je imala premijeru u prosincu, a riječka je publika u tom ciklusu samo jednom, u ulozi Tatjane, imala prilike čuti sopranisticu Anamariju Knego Vidović. Zablistala je na prvoj reprizi i ostala u pamćenju onih koji su toj predstavi nazočili.



  Pod naslovom »Iznenađenje iz opere«, o nastupu Anamarije Knego Vidović World.press.com prenosi:   »Apsolutni dragulj ove večeri bila je nama nepoznata pjevačica u ulozi Tatjane. O Anamariji Knego (sopran), vjerojatno je malo ljudi čulo (osim u Hrvatskoj, odakle dolazi). Nadam se da će se to uskoro promijeniti. Dame i gospodo, to je nešto posebno! Mlada umjetnica, s lijepim glasom, jaka, stabilna i tehnički nevjerojatno mirna, u ulozi Tatjane koja je iznimno zahtjevna uloga, kako glazbeno i tehnički, tako i emocionalno i glumački. U svim tim područjima Knego je blistala! Aria Tatjane, kad u svojoj spavaćoj sobi iskazuje osjećaje Onjeginu, bila je demonstracija vokalnog umijeća najvišeg reda! Ona vlada glasom u svim registrima nijansirajući dinamički raspoloženja od dramatičnog forte, do potresne tuge. Možemo se samo nadati da ćemo ponovo imati prigodu diviti se umijeću ove izuzetne umjetnice.«   Internet stranica Krakowske opere pak, donosi dio kritike za dvije operne izvedbe »Evgenija Onjegina« u kojima je kao gost, u naslovnoj ulozi nastupio slavni bariton Mariusz Kwiecien:   »… Krakowska publika priredila mu je stojeće ovacije! Kao i 2010. godine kada je nastupio na premijeri! Tri godine kasnije, pjevao je ovu ulogu u Metropolitan Operi u New Yorku. … Uz njega je, prilikom najnovijeg gostovanja u Krakowu, nastupila Anamarija Knego, solistica HNK-a Ivana Zajca iz Rijeke, u ulozi Tatjane. Mlada i nevjerojatno talentirana pjevačica debitirala je ovom ulogom u Krakowu.   U tekstu »Onjegin sa zvijezdama«, Anna Wozniakowska – uz hvalospjeve Mariuszu Kwiecienu – kaže kako je Tatjanu mlada Riječanka Anamarija Knego pjevala delikatnom ali snažnom izražajnošću.   O dvije izvedbe »Onjegina« u Krakowu, objavljeni su osvrti u nizu medija – svi redom, dakako, na prvom mjestu hvale fenomenalnog Mariusza Kwieciena, ali njemu o bok postavljaju Anamariju Knego, kao istinsko iznenađenje i veliki potencijal – hvale njenu samozatajnost a izražajnost kakva se očekuje od Tatjane, njenu tehničku sigurnost, prelijep glas i emotivnu izvedbu, smatrajući ju pjevačicom o kojoj će se još čuti!


   U međuvremenu se dogodilo nešto što bi moglo u cjelosti promijeniti karijeru ove mlade Riječanke, koja je – unatoč prirodnim predispozicijama i dobroj školi – donedavno bila sasvim nepoznata i u rodnom gradu.




   Anamarija Knego Vidović prošlog je mjeseca pjevala Tatjanu u Krakowu, u istoj inscenaciji koju gledamo u Rijeci, ali kao partnerica Mariusza Kwieciena, jednog od najpoznatijih baritona današnjice koji je nastupio u naslovnoj ulozi!


   Kako je došlo do tog angažmana i koje uspomene nosi s dvije predstave u Krakowu, pitali smo Anamariju Knego, koju ćemo u petak, 6. ožujka, ponovo gledati kao Tatjanu na riječkoj sceni.


Poziv na gostovanje


– Na probi za »Onjegina« u HKD-u, uz redatelja Michala Znanieckog bio je i njegov agent, koji mi je rekao da uzima podatke od svih pjevačica koje u toj produkciji pjevaju Tatjanu, pa je tako zapisao i moj mail. Za nekoliko dana mi se javio i pitao bi li pjevala dvije predstave u Krakowu. Pitala sam u našoj direkciji Opere mogu li izostati tjedan dana zbog tog gostovanja, a kad sam dobila potvrdu, počela sam se pripremati. Nisu mi rekli s kim ću pjevati, valjda da se ne uplašim i odustanem.


   Da stvar bude bolja, baš nekoliko dana prije toga, gledala sam Mariusza Kwieciena s Annom Netrebko i zaključila kako je ovaj poljski umjetnik doista s razlogom zvijezda najvećih opernih kuća – od Metropolitana do londonskog Covent Gardena. Smrznula sam se od šoka, kad sam saznala da ću pjevati s njim.


   Ali šansu nisam propustila!


   Otputovala sam u Poljsku, dočekali su me ljubazno i s velikom se pažnjom odnosili prema meni, a Kwiecien je ne samo fantastičan pjevač i glumac, već i divan kolega: puno mi je pomogao i na probama i na predstavama. Vidio je da sam napeta, hrabrio me od prve probe i govorio da će sve biti u redu.


   Imali smo dvije probe s dirigentom i dvije orkestralno-režijske probe. Kad sam došla, upozorili su me na ruskog dirigenta Evgenija Wolinskog, koji je angažiran zbog svog dubokog poznavanja djela Čajkovskog. Govorili su mi da je maestro Wolinski vrlo pedantan, što se pokazalo istinitim, ali nije tražio ništa više od onoga što je napisao Čajkovski. Rad s njim bio je izuzetno iskustvo – iscrpan i temeljit, ali tako smiren i bez ijednog povišenog tona! Uopće govoreći, svi su bili tako ljubazni nastojeći mi olakšati i uljepšati rad, da sam bila istinski dirnuta. Naravno da sam i ja dala sve od sebe! Ali da je bilo lako – nije!


Podrška partnera


Predstava je naizgled ista kao ova u Rijeci, ali je njihova scenografija ipak bogatija – ima zrcala, koja su riječkoj predstavi zbog nekog razloga izostavljena. Ali bez obzira na inscenaciju, meni su – kao Tatjani – te dvije predstave bile sasvim drugačije od riječkih, jer je asistentica redatelja Zofia Dowjat dala Mariuszu Kwiecienu potpunu slobodu kreacije uloge, što je moralo utjecati i na moje ponašanje na sceni. On je zaista jak karakter, igra svoj lik vrlo šarmantno, tako da je između nas kao partnera odmah stvoren prirodan, spontan odnos. Budući da sam u Rijeci pjevala Tatjanu tek jednom i s tim iskustvom došla u Krakow, osjećala sam golemu odgovornost prema svim ljudima koji su mi ukazali povjerenje, pa mi je jako pomoglo što sam imala tako bezrezervnu i velikodušnu podršku partnera.


   Krakowska opera bila je na obje predstave puna do posljednjeg mjesta – Mariusz Kwiecien je Krakowljanin, publika ga otkako se vinuo među operne zvijezde nema priliku slušati onoliko koliko bi željela, a Onjegina je pjevao na premijeri 2010. godine i tek sad ponovo, posljednjih dana siječnja i prvog veljače.


Kemija na sceni


Na obje se predstave, u III. činu u našem duetu pred finale, desila glumačka kemija, osjećala sam da je svojim načinom pjevanja iz mene izvukao maksimum, a nakon toga su uslijedile ovacije pri čemu su ljudi vrištali iz gledališta – nisam mogla vjerovati! Mislila sam, to je sve zbog njega, ipak je on njihova zvijezda, ali nakon predstave su mi došli čestitati mnogi ljudi govoreći da takvog Mariusza nisu nikada slušali, da smo jedan drugome čitavo vrijeme podizali ljestvicu interpretacije koja je na kraju završila ovacijama gledališta. Ja mogu samo reći da je činjenica da on tako sjajno kreira svoju ulogu, za mene bila veliki poticaj.


   Nakon predstava razgovarala sam s agentom koji me i preporučio krakowskoj operi – on ima daljnje planove samnom, ali ja moram pripremiti neke uloge za koje smo se dogovorili. Budući da je solistička karijera za mene novost, do ove godine sam pjevala u zboru i tek manje uloge u predstavama, zapravo nemam na repertoaru velike role, u kojima bi me agent želio plasirati na pozornice opernih kuća s kojima surađuje. Vidjet ćemo što će biti dalje, a za sada me raduje što u petak ponovo pjevam Tatajanu pred riječkom publikom, kaže Anamarija Knego Vidović, mlada umjetnica koja je na pragu karijere doživjela iznimno priznanje i veliki uspjeh.


Pomični zidovi


Krakowska je opera jedna od vodećih kuća u tom dijelu svijeta, a prema pisanju dnevnog lista Gazeta Wyborcza, jedno od prvih muzičkih kazališta koje ide ususret zahtjevima suvremenog gleatelja u pogledu akustike. Arhitekt zdanja projektirao je pomične zidove koji naštimavaju zvuk u dvorani slično kao što se štimaju instrumenti, tako da se posjetitelji predstava osjećaju okruženi zvukom.


   Krakowska operna kuća utemeljena je 1954. godine, i desetljećima je nudila vrhunske predstave s najpoznatijim pjevačima i dirigentima. No upravo zato se godinama i suočavala s nedostatnim prostornim uvjetima i održavala predstave na više scena u gradu. Konačno je otvorena nova zgrada s dvije operne pozornice – velika za 760 gledatelja i komorna scena za 150 posjetitelja, na kojima se izvode operne i baletne predstave, dvjestotinjak dana u godini, pred – statistike kažu – 98 posto rasprodanim gledalištem!