Legenda hrvatskog kazališta

“Kazališno doba Pere Kvrgića”: Samozatajni čovjek i veliki glumac

Hina

Kvrgić je okupljene na predstavljanju počastio izvedbom monologa Kir Janje iz istoimene tragikomedije Jovana Sterije Popovića, premijerno izvedene daleke 1956. u Zagrebačkom dramskom kazalištu, u režiji Branka Gavelle



ZAGREB Samozatajni čovjek i veliki glumac koji s istim autoritetom glumi i »ozbiljne« dramske uloge i one komično intonirane, Pero Kvrgić arhetipsko je uobličenje glumca koji postoji izvan svakog vremena i prostora – rečeno je u Zagrebu na predstavljanju monografije »Kazališno doba Pere Kvrgića«, koja nudi najsveobuhvatniji pregled kazališnog stvaralaštva i glumačke karijere jednog od najvećih hrvatskih glumaca. Monografija je ranije ove godine, u srpnju, predstavljena javnosti u Dubrovniku, sklopu Dubrovačkih ljetnih igara. 


    – Teško je reći da je Pero Kvrgić obilježio jedno određeno povijesno razdoblje jer svojom je dugovječnošću na hrvatskim pozornicama postao osoba za sebe u povijesti hrvatskog kazališta – kazao je na predstavljanju autor uvodne studije Hrvoje Ivanković. »Ta knjiga pokušava govoriti o svim brojnim ulogama koje je ostvario, te kontekstualizirati sve faze njegove bogate umjetničke karijere«, dodao je. 


    Fenomen Kvrgićeve umjetnosti čine njegova sposobnost da sam nosi i lošije predstave, snaga koju unosi i u najmanje epizodne uloge dajući im novu dimenziju, te množina lica koju nosi ispod svoje »životne« maske koja mu daju sposobnost unošenja životne punoće i najartificijelnijim i najpovršnijim ulogama – istaknuo je Ivanković. Sve se to odražava u kritičkoj recepciji njegovih ostvarenja. 




   Upravo je ta kritička recepcija temelj Ivankovićeve studije koja čini prvi dio knjige, nastala na temelju brojnih zapisa, kritika i ogleda o Kvrgiću, kao teatrološki pregled Kvrgićeva umjetničkog stvaralaštva. Tim tekstovima kao kontrapunkt Ivanković nudi Kvrgićeva vlastita sjećanja i zapise, te interpolirajući te tekstove kontekstualizira njegove uloge dajući im autobiografsku notu. 


   Slijedi izbor tekstova 12 autora koji analiziraju Kvrgićev model glume. Tu su među ostalima tekstovi Vlade Gotovca, Nikole Batušića, Mani Gotovac, Fabijana Šovagovića te Božidara Violića, redatelja u čijim je predstavama Kvrgić ostvario neke od svojih ponajboljih uloga. Tekstovi su nastali u širokom vremenskom rasponu, a jedino je tekst teatrologinje Nataše Govedić posebno naručen za tu knjigu. Sve je to praćeno s više od 180 fotografija nekih od poznatijih i manje poznatih prizora iz brojnih Kvrgićevih uloga koje su obilježile hrvatski teatar, dok manji broj pokriva i njegov filmski opus. Knjigu u nakladi Dubrovačkih ljetnih igara zaokružuje dodatak s biografijom te popisom Kvrgićevih uloga i nagrada od 1947. do danas. 


   Kvrgić je okupljene na predstavljanju počastio izvedbom monologa Kir Janje iz istoimene tragikomedije Jovana Sterije Popovića, premijerno izvedene daleke 1956. u Zagrebačkom dramskom kazalištu, u režiji Branka Gavelle.