Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 16° 2n
Sutra: 16° 16° 2n
19. rujna 2019.
Mezzosopranistica

Intervju Ivana Srbljan: 'Carmen me prisilila da uđem duboko u svoju srž i emotivna mjesta u sebi

Credit: D. ŠOKČEVIĆ
Credit: D. ŠOKČEVIĆ
Autor:
Objavljeno: 22. srpanj 2019. u 15:35 2019-07-22T15:35:27+02:00

Iako se razlikuje od libreta opere, Mériméeova novela »Carmen« ključna je za razumijevanje te uloge. On opisuje Carmen kao ženu koja je svakoj svojoj mani pridodala neku vrlinu, a to je nešto čemu današnji suvremeni čovjek teži 

RIJEKA - Opera riječkog HNK-a Ivana pl. Zajca priprema novu produkciju Bizetove »Carmen«, koja će u sklopu festivala Ljetna klasika 1. kolovoza biti izvedena u pulskom amfiteatru. Ova »Carmen« režirana je posebno za Arenu, a njezine scenografske i svjetlosne intervencije pulski će amfiteatar transformirati u dramatične španjolske krajolike i arenu za koridu. Uoči nastupa u Puli, razgovaramo s mezzosopranisticom Ivanom Srbljan koja će pjevati naslovnu ulogu.

Prvi veliki uspjeh postigli ste ulogom Carmen u dvorani »Lisinski«, za koju ste dobili i Rektorovu nagradu Sveučilišta u Zagrebu. Što vam je tada značilo pjevati Carmen i kakva vas sjećanja vežu uz to vrijeme?

– Imala sam sreću da sam debitirala na opernim daskama s možda najvećom ulogom koju jedan mezzosopran može pjevati. Nakon toga sam pjevala razne mezzosopranske uloge i, naravno, svaka ima neki svoj izazov, ali Carmen je daleko najzahtjevnija - prije svega kondicijski - od svih ostalih uloga u mom repertoaru. Sjećam se da sam je tada željela pjevati, ali sam je se istovremeno i bojala. Osjećala sam veliko poštovanje prema toj ulozi. Nisam se u to doba još mogla poistovjetiti s njom, a opet me privlačilo da uronim u tako veliku i kompleksnu ulogu. To je bila prva u nizu produkcija koje su nastale u suradnji nekoliko fakulteta.

I bila je s jedne strane vizionarski pothvat, a s druge strane su mnogi bili skeptični prema tome što i kako radimo. Kod velike literature, a naročito operne, ljudi su često opterećeni tradicijom i nekim uvriježenim načinom »kako se to radi«. Te predrasude i pravila, koja nam se umeću u svijest, stvorili su u meni mnoge sumnje. Naravno, i tada sam vjerovala da pristup svakoj ulozi treba biti individualan i intuitivno sam osjećala što je ispravno, ali razina buke onih, koji nam govore što je nemoguće i koji s rezervom gledaju na tuđi rad, bila je velika.

Tada sam naučila koliko je važno dati podršku umjetnicima i koliko je važno imati slobodna krila, a mi smo imali podršku mentora. I koliko je hrabrosti potrebno da bismo izašli iz okvira u kojima se nalazimo i u koje nas društvo želi staviti. Kao mladi studenti shvatili smo koju snagu imamo kao ljudi. Mi smo ti koji kreiramo sebe i svoju stvarnost. Uvijek imamo pravo izbora i sloboda nam je puno bliže nego što nam se ponekad čini. A sloboda je upravo glavni motiv opere Carmen.

Splitska, riječka i finska Carmen

Zatim ste Carmen pjevali u HNK-u Split, pa u riječkom HNK-u te u Finskoj. Možete li usporediti te tri Carmen?

– Ja, naravno, nisam ista osoba koja sam bila kad sam prvi put pjevala Carmen. Iako sam neizmjerno ponosna na onu prvu studentsku kreaciju, ponosna sam i na svaku sljedeću koja mi se dogodila. Srećom, ta uloga mi se svako malo vraća. Kroz različite autorske timove i različite postave dobila sam priliku istraživati slojeve te uloge i ulaziti u nju iz različitih kutova gledanja. Splitska predstava je bila puno tradicionalnija, integralna..., riječka je bila potpuno minimalistička, ogoljena, komorna… Što je oksimoron: Carmen i komornost. Svi znamo što je Carmen u opernom svijetu. Ali uspjeli smo dobiti veliku intimnost i izdvojiti najvažnije elemente ljudskih odnosa, karaktera i ponašanja – ono što ljude čini ljudima.

A finska Carmen je bila dosta eklektična i ona mi je dala potvrdu da sam na dobrom putu u onome kako radim. Reakcije publike su bile sjajne i shvatila sam da je to što radim na način na koji radim doista autentično, iskreno i ispravno. A jedini put za kreiranje umjetnosti je autentičnost.

Iako se razlikuje od libreta opere, Mériméeova novela »Carmen« ključna je za razumijevanje te uloge. On opisuje Carmen kao ženu koja je svakoj svojoj mani pridodala neku vrlinu, a to je nešto čemu današnji suvremeni čovjek teži. Današnja self-help literatura na sva zvona govori o prihvaćanju sebe, a Mérimée je o tome pisao prije skoro 200 godina. Govoreći o njenom pogledu kao ogledalu duše, a ta duša je umilna i gruba te slatka i surova u isto vrijeme. Imala je sve kontraste koje je mogla imati u sebi. To je bila nit vodilja u svim mojim interpretacijama ove uloge. Carmen me prisilila da uđem duboko u svoju srž i da odem na emotivna mjesta u sebi na koja se možda nikad ne bih usudila otići.

Drugačija perspektiva

Po čemu će biti posebna Carmen koju sada pripremate za Arenu u Puli? Jeste li ulozi pjevački i glumački pristupili na novi, drugačiji način?

– Što se tiče moje pripreme i rada, ona se ništa posebno ne razlikuje od ostalih Carmen. No ova režija prebacila je Carmen na tribine, tako da će gledatelji imati drugačiju sliku od one uobičajene u pulskoj Areni.

Atraktivna inscenacija

Kakvi su vam dojmovi o inscenaciji? Što publika može očekivati?

– Kako će među nama na tribinama sjediti publika, zapravo smo uspjeli zadržali komornu Carmen u iznimno velikom prostoru kao što je Arena. Carmen govori o miljeu razbojnika, o ljudima koji su na rubu zakona, ali oni kao takvi imaju cijelu svoju paletu emocija, kao i bilo koji drugi čovjek naravno. Obzirom na ovu inscenaciju i komornost koju ona stvara, ne možemo se skrivati iza velike operne glume na velikoj sceni. Svatko od nas izvođača mora proniknuti i ući u srž samog sebe i pronaći te ljude u takvim životnim okolnostima i situacijama koje su im dane. Mislim da publika može očekivati fascinantnu priču kojoj smo pristupili minuciozno, dramski, bez obzira na grandioznost prostora u kojem igramo.

Sjajni autori ove inscenacije Marin Blažević, Selma Banich, Sandra Dekanić i Alan Vukelić stavljaju pred nas izvođače veliki izazov s kojim se ne bismo mogli nositi bez velike podrške koju nam pruža kompletan tehnički tim HNK-a Ivana pl. Zajca. Jako sam ponosna na činjenicu da su nositelji svih uloga u operi Carmen solisti i članovi našeg opernog ansambla i moji dragi kolege. Mislim da će ta inscenacija biti izuzetno atraktivna što se tiče publike, a i mislim da će u ovom pristupu zablistati u punom svjetlu zbor i orkestar Opere, Balet HNK-a Ivana pl. Zajca te će nam se na sceni pridružiti i dječiji zbor »Kap«. U svakom slučaju, pozivam sve da dođu i uživaju u onome što će vidjeti i čuti.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.