Operna premijera

“Carmen” za četiri pjevača i orkestar na maloj sceni

Svjetlana Hribar

Snimio Sergej DRECHSLER

Snimio Sergej DRECHSLER

Carmen« adaptirana za malu scenu bit će ogoljena od dekora i kostima, svega što odvlači pažnju od drame, a četiri glavna lika opere ponijet će mladi pjevači, od kojih je troje iz riječkog ansambla



RIJEKA  Operni studio HNK-a Ivana pl. Zajca, koji djeluje pod nazivom »Drama u operi«, predstavit će 21. veljače na sceni Hrvatskog kulturnog doma na Sušaku svoj prvi projekt – Bizetovu »Carmen« adaptiranu za malu scenu.


  Glazbenu režiju komornog izdanja jedne od najpopularnijih opera uopće potpisuje pijanist Filip Fak; koreorežiju Selma Banich, dramaturgiju Marin Blažević, a svjetlo Alan Vukelić. Suradnica na koreografiji bila je Mila Čuljak, a kostime je izabrala Manuela Paladin.  

  – Ovaj specifičan projekt neka je vrsta stava nove uprave riječkog kazališta koja želi dramsko i dramatično staviti u fokus opernog djela, na način ogoljavanja svega što odvlači pažnju od drame, pa i dekora i kostima – rekla je Milena Jerneić na konferenciji za novinare jučer u kazalištu.


  – Ovo je prvi projekt nove uprave riječke Opere, jer je »Onjegin« bio dio programa bivše intendantice Nade Matošević.    

Četiri lika


– Komorna izvedba Bizetove »Carmen« proizašla je iz pitanja budućnosti opere danas i njena promišljanja u odnosu prema uvriježenom spektakularnom pristupu – rekao je ravnatelj Opere Marin Blažević.




  – U izvođačkom smislu sveli smo ju na četiri glavna lika koje će ponijeti mladi pjevači, svi osim tenora iz našeg ansambla: Carmen će pjevati Ivana Srbljan, Escamilla Dario Bercich, Micaelu Anamarija Knego, a Don Jose će biti Bože Jurić Pešić. Nastupit će uz komorni orkestar Opere HNK-a Ivana pl. Zajca koji čine Filip Fak (klavir), Tea Grubišić Mihalić (I. violina), Vesna Kolacio(II. violina), Valeria Vashchenko (viola), Petar Kovačić (violoncello), Valter Veljak (kontrabas), Đeni Trdić Barić (flauta), Branimir Rizoniko (oboa), Fabrizio Maschio (klarinet), Voktor Kaminskij (fagot) i Marijan Lincmajer (udaraljke).


  Pijanist Filip Fak, koji potpisuje muzičko vodstvo, između ostalog je istaknuo da se radi se o adaptaciji koja »odgovara našem čitanju i viđenju opere, a koja – odbacujući zbor i sporedne likove ove opere – fokus postavlja na karaktere i sudbinu glavnih lica«. Selma Banich kaže da je konceptualni dramaturški okvir bio osnova za istraživanje u kojem su ravnopravno sudjelovali svi članovi autorskog tima, sa zadatkom oživjeti operu izvan inscenacije spektakla. Mila Čuljak pohvalila je pjevače napominjući da su zajedničkim snagama uspjeli da glas i tijelo zažive u čitavom prostoru scene, dok je Alan Vukelić otvorenim prostorom omogućio izvođačima da ovladaju scenom do maksimalnih granica.    


– Svjesni da Rijeka »bruji« da nam opera »nije na srcu«, moram još jednom napomenuti da smo zbog izuzetno velikih dugova koje smo naslijedili morali otkazati neke reprize u studenom i prosincu prošle godine. To je razdoblje iza nas, i sada se okrećemo projektima u Operi.   Nakon »Carmen« uslijedit će premijera opere »Oedipus Rex« Stravinskog , obnova »Traviate« s novom pjevačkom podjelom i pod dirigentskim vodstvom Tibora Bogányija, a u svibnju premijera Mozartove opere »Don Giovanni«. Između premijera opernih naslova na programu će se naći i vrlo važni koncerti, pod ravnanjem maestra Ville Matvejeva, gosta ove operne sezone u Rijeci.   Tijekom kalendarske godine još ćemo izaći s premijerama opera »La vida breve« Manuela de Falle i »Andrea Chenier« Umberta Giordana, a već imamo i fiksirane naslove za 2016. godinu – Handelov »Giulio Cesare« s Dianom Haller i Verdijev »Otello«, u koprodukciji s Cankarjevim domom i u režiji Olivera Frljića – kazao je Marin Blažević.


Intenzitet izvedbe


Ivana Srbljan, koja je već pjevala Carmen (u studentskoj produkciji i u najnovijoj splitskoj predstavi) kaže da joj je drago da je imala priliku raditi na ovakav način u Rijeci:  

  – Upravo fokusiranje na dramu koja se događa Carmen razbilo je sve moje predrasude prema komornoj i scenski adaptiranoj verziji kakvu radimo, jer mi se čini ne samo da je protok radnje logičan i razumljiv, već da ovaj način pridonosi snazi izvedbe. Posebno sam sretna što smo radili s tako tolerantnom ekipom koja nas je dovela do fizičkog u izvedbi, a da pjevanje nije dovedeno u pitanje – rekla je Ivana Srbljan.


  Bože Jurić Pešić napomenuo je kako ga je svedenost radnje na četiri lika dovela do intenzivnijeg proživljavanja uloge Don Josea; Anamarija Knego kaže da je u ovoj inačici dobila slobodu i uspjela iznijeti sve ono što emotivno osjeća da pripada Micaeli, dok je Dario Bercich govorio o izazovu pjevanja na metar od publike, pri čemu se svaka emocija vidi i pjevač mora biti do kraja iskren u interpretaciji.


  Ovakvih je inscenacija bilo i ranije – rekao je Marin Blažević – radili su ih veliki redatelji poput Petera Brooka, tako da svake sezone namjeravamo raditi jedan projekt na maloj sceni, omogućavajući publici da vidi operu »s druge strane«, što bi posebno moglo biti atraktivno mladoj publici, jer će ih izravno uvući u scenska događanja.