BYRON: Kompaktna predstava visoke kazališne razine

»Byron« ima hipnotični učinak na gledatelja – Miro Gavran majstor je dramatskih intriga, a Darko Domitrović se lakoćom poigrava melodijskim linijama i harmonijskim sklopovima – njegova prijemčljiva glazba publiku nosi do ushita
Nedavno s Apsirtida otplovih do zagrebačke »Komedije« da uživo vidim i čujem njena »Byrona«. I ne bijaše mi žao, jer me se taj mjuzikl – koji za dramaturški predložak ima dovitljivo ispletenu venecijansku epizodu legendarno razuzdanog engleskog poete-romantičara, buntovnika, mediteranskog putnika i zavodnika Georgea Gordona Byrona – dojmio kao sjajan kazališni komad, vrijedan lovorika kojim ga je obasula zagrebačka publika.
O »Byronu« se, dakle, već čulo i pročulo, no i iz ovih obala par natuknica odakle i kako je to bilo krenulo. Idejni začetnik je skladatelj Darko Domitrović koji je zaintrigirao spisatelja Miru Gavrana da se upusti u pisanje libreta. Suradnja ovog tandema je do konačnog glazbeno-dramaturškog uradka potrajala nekoliko godina (!) dok nisu bili iznjedrili mjuzikl konačno postavljen u kazalištu »Komedija« u režiji Ivane Čoh. A u njihovom uradku riječ je o sljedećem:
Efektno glazbeno štivo
Lord Byron, koji se bio zatekao u Veneciji u vrijeme političkih previranja nakon raspada Napoleonova imperija i preuzimanja venecijanskog teritorija od Habsburškog carstva, angažira se na strani Karbonara, liberalne frakcije risorgimenta, aktivne na podrivanju austrijske vlasti s ciljem nacionalnog ujedinjenja Italije. U Veneciju na dužnost vojnog gubernatora stiže nabusit habsburški general s kćerkama Brigittom i mlađom Mariom, koje su obje opčarane Byronovim pjesništvom i muževnom reputacijom.
U toj konstelaciji autori pletu kazališnu igru – Maria žudi za susretom s Byronom, kojem šalje romantična ljubavna pisma, no u tom je nastojanju presretne Brigitta koja bez pol muke, a na račun naivne sestre, »zbari« pjesnika i revolucionarnog heroja. A sve to u vrijeme karnevala kad se takve nepodopštine mogu lako izmuljati.
Dakako, Miro Gavran, majstor dramatskih intriga, ovu dramaturšku okosnicu u sporednim ulogama komada frizira epizodnim spletkama te ostvaruje živahnost kazališnog kazivanja, a publiku draži u očekivanju raspleta njihovih nedaća.
S glazbene strane, »Byron« Darka Domitrovića dojmio me se kao eklektično, no sveudilj zanimljivo i efektno glazbeno štivo. Skladatelj domišljato uranja u psihologiju likova u rasponu od opernog zamaha arija sestrinskih heroina do operetske komike. On je podjednako učinkovit u skladanju za zbor i za plesne točke u kontekstu glazbene karakterizacije događanja političkog previranja, Byronovih mediteranskih putešestvija i živopisnog venecijanskog karnevalskog pripetavanja.
U »Byronu« napose dolazi do izražaja skladateljeva maštovitost u poigravanju modalitetima glazbenog teksta. Domitrović se lakoćom, sveudilj u žanru mjuzikla, poigrava melodijskim linijama i harmonijskim sklopovima koje boji šarolikom glazbenom paletom; ponekad predvidljivim, no počesto u intrigantnim, premda u dramatskom kontekstu suvislim, modulacijama. Njegova je glazba prijemčljiva i publiku nosi do ushita.
Razvedena priča
Ne glede na naslovnicu, u ovom kazališnom komadu – bar kako sam ga dokučio – riječ je više o sučeljavanju karaktera i moralnih vrijednosti koje personificiraju dvije sestre, obožavateljice šepavog lorda, nego o apostrorifanom glavnom liku kojem autori baš i ne pridaju legendarnu ikonoklastičnu karizmu: dojmio me se, naime, tek bahato deklarativan i samodopadan. U tom je okviru operetni prvak »Komedije« Đani Stipaničev interpretirao Gavran-Domitrovićeva Byrona glumom i zapjevom suvereno korektno i upečatljivo.
U predstavi kojoj sam nazočio, izvedbu »Byrona« su pak ponijele Sandra Bagarić kao Brigitta i Danijela Pintarić kao Maria. Domišljata Brigitta je neodoljiv, na tanjuru samoposlužen plijen ženskaru Byronu. Sandra Bagarić je igra zanosnim, neodoljivim šarmom, a krivnju prema sestri iskrenom poniznošću.
Tome nasuprot, Danijela Pintarić je romantična, naivno zaljubljena Maria, a u poraznom srazu sa sestrom čvrsta je i dostojanstvena. Skladatelj Domitrović objema je podario u opernoj maniri istančane arije za scensko briljiranje, pri čemu se eterično kristalni sopran Danijele Pintarić nadvio nad neodoljivom senzualnošću mezza uvijek zavodljive Sandre Bagarić.
Razvedena priča Mire Gavrana pruža izazov interpretima. Kako je cijelokupni glumački ansambl ove produkcije na impresivno visokoj profesionalnoj razini, izvjestitelj je na mukama koga zbog okvira teksta uskratiti spomenom. No, kako to u takvom kazališnom žanru već biva, pažnju publike plijene komičarski likovi, pri čemu se domišljatim gegovima ističe Nedim Prohić kao ravnatelj policije, a Nina Kaić Madić je zapjevom i plesom koketno vrckava Leonessa da Venezia. Jasna Bilušić se pak iskazuje u dramatski profinjenoj interpretaciji elegantne dame s prošlošću promašene ljubavi u ulozi vlasnice hotela inuendo naziva »Amor«.
Decentni erotski ples
Redateljica Ivana Čoh oblikovala je Domitrovićev i Gavranov uradak u kompaktni mjuzikl visoke kazališne razine. No, kako bi to uspio izrasti uspješni mjuzikl bez atraktivne koreografije, scenografije, kostima i svjetlosnog oblikovanja?! Ključ uspjeha ove produkcije kazališta »Komedija« leži u zavidnoj inventivnosti i sinergiji tih komponenti, dakako.
Praktički komorni plesni ansambl od tek tri para u koreografiji Bojana Valentića i u atraktivnim kostimima Elvire Ulip i Ive Šimunović dočarava prizore od stiliziranog mediteranskog folklornog tancanja do šaroliko maskirane, punokrvne karnevalske lascivnosti. U efektnoj epizodi ukomponiran je crno-bijeli, decentni erotski ples na svili dueta Mateje Ivanković i Emila Kuzminskog. U maglovitim kanalima Venecije klize gondole, a iz guste magle izranjaju buntovni revolucionari i živopisno dekadentne maškare. Scenograf Stefano Katunar pak daje doprinos i efektnim tableau prikazima redateljice.
»Byron« ima kaleidoskopsku dimenziju i hipnotični učinak na gledatelja. Visokoj kvaliteti izvedbe kojoj sam nazočio u velikoj je mjeri doprinjeo dirigent orkestra i zbora kazališta »Komedija« maestro Dinko Appelt, koji je amplificirani sastav scenskih izvoditelja i orkestra nadahnuo čvrstim vođenjem raznobojnih naglasaka glazbenih sklopova aranžera Ante Gela.
Iz kategorije: Kazalište
Pogledaj sve-
Loše stanje slavne zgrade
EUROPSKA PRIJESTOLNICA KULTURE? Urušio se balkon riječkog kazališta, glavni ulaz zatvoren
-
Keka u "Barufima"
Mlada pulska glumica Nika Ivančić: 'Bez pripreme nema uloge'
-
Nova premijera
"U svakom slučaju": Nova premijera u "Zajcu" propituje poziciju baletnih umjetnika starijih od 40

- Drago Kraljević: NATO potresa ozbiljna kriza
- Ugovor pred potpisom: EPK dobiva zgradu Exportdrva, bit će izgrađen i zip line od Trsata do Delte!
- Sukobu Jandrokovića i Milanovića nema kraja: Evo što su si danas izdijelili
- RAZGOVOR S NIKICOM GABRIĆEM O ideologiji se može raspravljati kad imate posla i – pun tanjur
- Konobar koji je služio predsjednike: 'Rekli su mi da brzo postavim stol za dvoje, a onda sam ugledao Tita...'
- Uhićena vozačica koja se automobilom zabila u terasu punu gostiju: Odjednom je nastao kaos, čula se vriska, galama, plač
- Generali u mirovini protiv Lepe Brene: 'U Areni se dogodilo javno sramoćenje hrvatskog naroda'
- Kraljevski doručak: Pripremite carski drobljenac za odličan početak dana
- UHIĆENJA U BUJAMA Policija i USKOK pretresli poslovne prostore i kuću agenta tvrtke PD Auto Marketing
- Putin: Mogla bi se dogoditi druga Srebrenica!
- OPASNA VREMENA Prije 28 godina JNA napustila Rijeku: Iz Beograda je stigla naredba za napad na grad, ali...
- BLAGDANSKA UŽIVANJA Božićne rum kuglice gotove u tren oka
- Za nju kažu da je "najbolje tijelo Instagrama": Manekenka nevjerojatnih oblina fotkala se potpuno gola
- Ako ste kupili ovu salamu u Lidlu, oprez. Povlače je s tržišta
- DR. SLAVKO SAKOMAN U PULI Priča da je kanabis lijek obična je glupost. Tinejdžeri su od trave vidjeli reptile i babu Čaratangu
- Najviše biračkih mjesta u Mostaru: U BiH će biti otvorena 44 biračka mjesta za hrvatske predsjedničke izbore
- "Treba javiti Nijemcima da je pozdrav Heil Hitler sasvim OK. Hrvatskoj nije sporno veličanje fašizma"
- Josipović: 'Svakog normalnog trebalo bi biti sram onoga što radi predsjednica; Škoro je za nju televizor u boji'
- DAVOR ŠTERN 'U socijalizmu su se, nažalost, znanje i rad vrednovali više nego u današnjoj Hrvatskoj'
- Kraj jedne tradicije? Inspekcija zabranila dežurstva učenika na ulazu u škole
- Generali u mirovini protiv Lepe Brene: 'U Areni se dogodilo javno sramoćenje hrvatskog naroda'
- Odvjetnička društva su u zadnjih deset godina na ovrhama zaradila dva do tri Pelješka mosta
- DR. SLAVKO SAKOMAN U PULI Priča da je kanabis lijek obična je glupost. Tinejdžeri su od trave vidjeli reptile i babu Čaratangu
- Europska komisija predstavila "Green Deal", plan je promjena načina života za spas planeta
- Najviše biračkih mjesta u Mostaru: U BiH će biti otvorena 44 biračka mjesta za hrvatske predsjedničke izbore
- "Treba javiti Nijemcima da je pozdrav Heil Hitler sasvim OK. Hrvatskoj nije sporno veličanje fašizma"
- DAVOR ŠTERN 'U socijalizmu su se, nažalost, znanje i rad vrednovali više nego u današnjoj Hrvatskoj'
- RAZGOVOR S NIKICOM GABRIĆEM O ideologiji se može raspravljati kad imate posla i – pun tanjur
- Pretraži članke