Kultni strip u teatru

Alan Ford u ZKM-u: Ne predaj se nikad, osim kad moraš

Maja Hrgović

Najviše mi je bilo stalo do toga da uhvatim esenciju jezika Bunkera i Brixija; jezik koji je i pomaknut i poetičan, a usklađen s crtežom. Ući u ključ tog jezika bio je najveći izazov; trudio sam se iz stripova izvući čim više »bisera« kako bi tekst bio autentičan – rekao je Harjaček



ZAGREB  Alan Ford, strip uz koji su odrastale generacije u Jugoslaviji, »seli« se na kazališne daske: večeras će u Zagrebačkom kazalištu mladih premijerno biti odigrana istoimena predstava u režiji Darija Harjačeka, koja nudi panoramski pregled prvih pedeset epizoda, s naglaskom na temu sprege politike i kriminala te lik Superhika, obrnutog Robina Hooda koji uzima siromašnima i daje bogatima.


Na konferenciji za novinare u ZKM-u se govorilo o izazovima rada na predstavi, koju ravnateljica kazališta Dubravka Vrgoč opisuje kao prevođenje iz jednog medija u drugi i pokušaj da se vidi kako priča o Alanu Fordu može funkcionirati u ovom vremenu.


– Najviše mi je bilo stalo do toga da uhvatim esenciju jezika Bunkera i Brixija; jezik koji je i pomaknut i poetičan, a usklađen s crtežom. Ući u ključ tog jezika bio je najveći izazov; trudio sam se iz stripova izvući čim više »bisera« kako bi tekst bio autentičan – rekao je Harjaček, koji je sam kao adolescent gorljivo čitao ovaj strip o ekipi TNT, umjetnicima u gladovanju.




Sačuvane su tako slavne fraze iz Alana Forda: »Bolje je živjeti sto godina kao milijunaš, nego sedam dana u bijedi«, »Ako želiš pobijediti u trci, moraš stići prvi«, »Ne predaj se nikad, osim kad moraš«, »Tko spava, nije budan« i tako dalje.


– Alan Ford je strip koji govori o bijedi, o materijalizmu, bogatstvu, ljudskoj izopačenosti, socijalnoj nepravdi… No, prije svega, gledajući iz perspektive njegova glavnog junaka, Alan Ford je priča o dobroti; protagonist po svojoj prirodi ne može vjerovati da ljudi mogu biti bilo kakvi nego dobri i to mu daje za pravo da unatoč svojoj bijedi bude istinskim miljenikom sreće. No takvu sreću nitko i ne želi, ističe Harjaček.


Dramaturginji predstave Katarini Pejović zanimljiva je priča o kontekstu i recepciji fenomena Alana Forda, stripa Magnusa i Bunkera, prvi put objavljenog u Jugoslaviji 1972. godine, koji je dopirao do svakog urbanog djeteta i tinejdžera od Vardara do Triglava.


– Riječ je o ozbiljnoj i dubokoj vezi koja je, bez obzira na duljinu trajanja, ostavila trajne posljedice na svima njoj izloženima. Simptomi tog neizlječivog stanja mogu se iščitati u svjetonazoru začinjenom crnim humorom kao serumom za svaku perspektivu, od one najuzvišenije do one najbeznadnije – kaže Pejović.


U predstavi glume Filip Nola (Alan Ford), Jasmin Telalović (Bob Rock), Doris Šarić Kukuljica (Broj Jedan), Zoran Čubrilo (Sir Oliver), Damir Šaban (Jeremija), Maro Martinović (Grunf), Milivoj Beader (Superhik), Rajko Bundalo (Šef).