Otvorenje

23. REVIJA LUTKARSKIH KAZALIŠTA Bizarna opereta ”Petar Kuštravi” oduševila riječku publiku

Kim Cuculić

Foto S. Drechsler

Foto S. Drechsler



RIJEKA Na otvorenju 23. Revije lutkarskih kazališta u HKD-u na Sušaku prikazana je predstava »Petar Kuštravi« u produkciji Slovenskog narodnog kazališta Nova Gorica. Ovu »bizarnu operetu« (The Tiger Lillies, Julian Crouch, Phelim McDermot) režirala je Ivana Đilas, a dramaturginja je Ana Kržišnik Blažica. »Petar Kuštravi« u hrvatskom je prijevodu poznat kao »Janko Raščupanko«, a u originalu je to Struwwelpeter – jedan od najomiljenijih junaka njemačke dječje literature – kojega je u 19. stoljeću izmislio Heinrich Hoffmann. U ovoj zbirci priča u stihovima može se, primjerice, čitati o čuvenom Zappelphilippu koji je izazvao bijes svojih roditelja jer je sa stola na pod povukao stolnjak zajedno sa svim šalicama i tanjurima koji su bili na njemu (u slovenskoj predstavi ovo je prava horor scena). Ili o Suppenkasparu, koji odbija jesti juhu i na kraju zbog toga umire. Ili o djevojčici Paulinchen, koja se igra vatrom iako joj je to bilo zabranjeno, i na kraju izgori do cipela. Likovi su i drugi neposlušni dječaci i djevojčice, koji su se pobunili protiv svijeta odraslih i za to bili kažnjeni krajnje okrutno.


Crni humor


»Struwwelpeter« je jedan od najpopularnijih njemačkih izvoznih proizvoda, pa se nameće pitanje radi čega je upravo ova knjiga toliko popularna? Književni stručnjaci smatraju da je to zbog toga jer je ovim pričama prekinut romantični klišej o djetetu, a mališanima su podareni i stvarni osjećaji poput straha, koji postaje alat za podučavanje djece dobrom ponašanju i poslušnosti. U predstavi »Petar Kuštravi«, koja je namijenjena uzrastu 11+, motivi iz priča su dodatno naglašeni, izobličeni do groteske i morbidnosti te začinjeni crnim humorom. Okrutne smrti sasvim male djece ipak su ublažene time što je komad zamišljen kao »predstava u predstavi«. Tako se prema zamisli scenografkinje i oblikovateljica lutaka Barbare Stupice šokantni prizori odvijaju unutar malog kabaretskog kazališta, s glazbenicima koji glazbu izvode uživo i konferansjeom, dok su likovi djece napravljeni u lutkarskom mediju. Kostimografkinja Jelena Proković odjenula je izvođače u stilizaciju starinskih, crno-bijelih kostima, a njihova bijela napudrana lica naglašavaju grotesknost (predstava vizualno i atmosferom priziva filmsku poetiku Tima Burtona i njegova »Edwarda Škarorukog«).


Sjajni su i glazbeni aranžmani Boštjana Narata, Blaža Celareca i Jožija Šaleja, kao i koreografija Maše Kagao Knez. Izazovu »bizarne operete« – u kojoj podjednako dobro glume, pjevaju i plešu, izvrsno su odgovorili glumci Ana Facchini, Kristijan Guček, Peter Harl, Gorazd Jakomini, Patrizia Jurinčič Finžgar, Jure Kopušar, Matija Rupel, Marjuta Slamič i Andrej Zalesjak, kao i glazbenici Blaž Celarec, Boštjan Narat i Joži Šalej. Njihova preciznost izvedbe i dosljednost u tumačenju likova upravo su zadivljujući, za što su i dobili zasluženo dugotrajan pljesak riječke publike.


Različite poetike




Na službenom otvorenju Revije obratila se Magdalena Lupi Alvir, ravnateljica Gradskog kazališta lutaka Rijeka, koja je kazala da su zastupljene raznovrsne forme za sve uzraste te predstave različitih poetika. Na programu su interaktivne predstave, plesne i predstave teatra objekata, ali i one s klasičnim lutkama u suvremenijem kontekstu. Novost ovogodišnje Revije je uvrštenje dijela programa vezanog uz projekt Europske prijestolnice kulture 2020. godine, i to njegovog programskog pravca Dječja kuća, u kojem intenzivno sudjeluje GKL Rijeka. Ovim povodom Emina Višnić, direktorica Rijeke 2020, istaknula je da je Gradsko kazalište lutaka Rijeka važan partner projekta Rijeka – EPK 2020, a Reviju je službeno otvorio riječki gradonačelnik Vojko Obersnel.


Ove godine na programu je 18 predstava iz Hrvatske, Slovenije, Italije, Poljske, Austrije i Češke, a potrajat će do 10. studenoga. Kao popratni program u Galeriji »Kortil« otvorena je izložba interaktivnih svjetlosnih instalacija Visualije Group iz Pule pod nazivom »Čarobni vrt«. Izložba se sastoji od tri instalacije: Čarobni vrt, Carstvo svjetla i muzike te WARP-a. »Čarobni vrt« zamišljen je kao svjetlosna instalacija koja spaja prirodnu ljepotu s tehnologijom svjetla i zvuka. Ova interaktivna instalacija predstavlja magičan vrt biljaka i svjetlosnih gljiva, koje oživljavaju aktivacijom kontrolnog senzora. Instalacija je zamišljena kao ponuda glazbenih instrumenata koje je moguće svirati na zabavan način. Posjetitelj stvara vlastitu kombinaciju tonova, a eksperimentiranjem glazbenim instrumentima oživljava se zvučni i svjetlosni efekt. WARP! je interaktivna svjetlosna instalacija natjecateljskog karaktera u obliku dva sobna bicikla postavljenih jedan do drugog; prvi natjecatelj koji pedaliranjem stigne do cilja, obojit će cijeli krov »svojom« bojom te se potom događa kratki svjetlosni performans.