Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 20° 6
Sutra: 20° 20° 6
21. listopada 2019.
Opera

14. Riječke ljetne noći: Aida će biti spektakularna

Foto: Sergej Drechsler
Foto: Sergej Drechsler
Autor:
Objavljeno: 13. srpanj 2017. u 17:57 2017-07-13T17:57:19+02:00

Tijekom jednog od pokusa kojem smo prisustvovali, pažnju su nam odmah privukli kostimi Sandre Dekanić – raskošni i prikladni sadržaju ove opere, a opet funkcionalni i decentni. U naslovnoj ulozi Aide nastupit će Kristina Kolar, a u ulozi Radamesa talijanski tenor Renzo Zulian

RIJEKA Na pozornici HNK-a Ivana pl. Zajca održavaju se probe za operu »Aida«, koja će u koprodukciji riječkog »Zajca« i Festivala Opatija premijerno biti izvedena u sklopu Riječkih ljetnih noći 20. srpnja na opatijskoj Ljetnoj pozornici. »Aida« je opera talijanskog skladatelja Giuseppea Verdija i jedna je od najpoznatijih svjetskih opera. Libreto je napisao Antonio Ghislanzoni, a praizvedena je u egipatskom Kairu 24. prosinca 1871. pod ravnanjem Giovannija Bottesinija. Kako piše u najavi novog riječkog uprizorenja, predstave »Aide« prečesto naginju cirkusu u kojem su dramski sukobi zagušeni masivnim ilustrativnim dekorom i masama nespretnih statista.

– Verdijevu tragičnu operu o ljubavi i domoljublju koji razdiru proturječne i kompleksne karaktere Aide, Amneris i Radamesa stoga ćemo osloboditi režijskog postupka gomilanja te u fokus postaviti dramatiku odnosa troje glavnih dramskih likova, a da ovoj operi svih opera ipak ne oduzmemo monumentalnost. Upravo u napetosti između spektakularnih prizora ratobornog političko-vjerskog veličanja u prvom planu i dramatičnih dueta koji prizivaju komornu predstavu u pozadini spektakla, pronalazimo dramaturški izazov naše izvedbe »Aide«. Nova i obljetnička riječko-opatijska »Aida« radi se upravo za specifičan prostor opatijske Ljetne pozornice. Njena će izvedba biti središnjim događajem obilježavanja 60 godina Ljetne pozornice na kojoj je upravo »Aida« bila prva izvedena opera – navedeno je u najavi predstave.

Tijekom jednog od pokusa kojem smo prisustvovali, pažnju su nam odmah privukli kostimi Sandre Dekanić – raskošni i prikladni sadržaju ove opere, a opet funkcionalni i decentni. Inscenacije »Aide« obično su vrlo spektakularne, s mnogo dekora i brojnim izvođačima. Zato dramaturga i redatelja Marina Blaževića pitamo kakva će biti ova »Aida«?

Foto: S. DRECHSLER

(Ne)konvencionalna režija

– Također će biti spektakularna, ali ćemo spektakl postići tako da na sceni nemamo slonove i razne druge životinje koje prečesto u ostalim režijama »Aide« više djeluju kao neki safari teatar nego kao ozbiljna operna inscenacija. Spektakularnost, bez koje »Aida« ne može, postići ćemo nekim drugim sredstvima. Ne bih otkrivao sve detalje, ali za početak mogu reći da su simbolički kostimi izuzetno raskošni, dok ćemo nekim scenografskim intervencijama specifičan prostor Ljetne pozornice u Opatiji, koji je već sam po sebi spektakularan, učiniti još spektakularnijim. Za ovu režiju »Aide« rekao bih da će biti konvencionalna na nekonvencionalni način.

Ono što je presudno važno, uvijek kad radim u operi bitno mi je potenciranje dramske radnje i dramskih odnosa među likovima. U tom smislu cijeli prostor organiziran je na neki način dramaturški. Scenska radnja i mizanscena nisu smišljeni dekorativno i ilustrativno, jer im svrha nije »promet« na pozornici, nego dramaturška logika – osvrnuo se Blažević.

U naslovnoj ulozi etiopske kraljice Aide nastupit će Kristina Kolar, prvakinja Opere HNK-a Ivana pl. Zajca, čiju je dosadašnju vrlo uspješnu opernu karijeru na neki način obilježila upravo Aida koju je pjevala u nekoliko različitih produkcija:

– Aidu sam prvi put pjevala u HNK-u Zagreb, kad sam iz mezzosoprana prešla u sopranski fah. To je bila koprodukcija zagrebačkog i riječkog HNK-a. Zatim sam je pjevala u SNG-u Maribor, a s tom produkcijom 2014. godine bili smo mjesec dana na turneji po Japanu. Tada sam bila u podjeli s plejadom izvrsnih opernih pjevača. Zatim smo s mariborskom »Aidom« nastupili na festivalu u talijanskom Oderzu, a Aidu sam pjevala i u poljskom Poznanju. Prošle godine izvela sam ju i na festivalu San Vito al Tagliamento, a prije tri godine pjevala sam Aidu na Splitskom ljetu. Splitsku »Aidu« režirao je Dražen Siriščević, a predivne kostime kreirao je Juraj Zigman.

Oprobani Radames

Sve ove »Aide« bile su različite i recimo »klasične«. Ova koju sada radimo u Rijeci je nova i drugačija. Meni je najvažnije da ulogu proživim i otpjevam je kako treba. Uloga Aide na neki je način postala moj zaštitni znak. Jako sam vezana uz tu ulogu i nakon 30-ak predstava jednostavno mi se uvukla pod kožu. Što se tiče same uloge, ne treba mi mnogo da uđem u taj lik, jer je Aida »upisana« u moje tijelo. Samo treba biti pjevački u formi – kazala nam je Kristina Kolar.

Foto: S. DRECHSLER

U ulozi egipatskog vojskovođe Radamesa je talijanski tenor Renzo Zulian. Nastupao je u brojnim talijanskim kazalištima, u Španjolskoj (Teatro de la Maestranza in Seville), Francuskoj (Opera Toulon), Japanu (New National Theatre in Tokio) i Njemačkoj (Staatstheater Stuttgart). Posljednjih sezona gost je Opere SNG-a Maribor, gdje je pjevao uloge Vojvode od Mantove (Rigoletto), Radamesa (Aida), Rodolfa (La bohème), Don Alvara (Moć sudbine) i druge.

U povodu riječko-opatijske »Aide« Renzo Zulian kaže da je režija vrlo intimistička, čime je u prvi plan stavljena sama glazba i naglašena je njena vrijednost.

– Mislim da je takav koncept jako dobar za pjevače, jer mogu dati maksimum u prostoru koji nije »zagušen« brojnim rekvizitima. Ulogu Radamesa već sam pjevao mnogo puta i to je uloga kao stvorena za mene – ističe Zulian.

Operom »Aida« ravnat će Tibor Bogányi, a u ostalim ulogama su Luka Ortar (Kralj Egipta), Amanda Stojović (Amneris), Robert Kolar (Amonasro), Slavko Sekulić (Ramfis), Olga Kaminska (Velika svećenica) i Marko Fortunato (Glasnik). Scenograf je Dalibor Laginja, kostimografkinja Sandra Dekanić, oblikovatelj svjetla Dalibor Fugošić, za scenski pokret zadužena je Selma Banich, a asistent dirigenta je Igor Vlajnić. Asistenti režije i dramaturgije su Kim Kerfoot i Edward Moore, koncertni majstor je Anton Kyrylov, a vokalnu pripremu radi Nicoletta Olivieri. U izvedbi sudjeluju Orkestar i zbor Opere te Balet Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.