Yin Yang je kineski suvremeni slikar koji je odavno prešao granice Kine i stekao međunarodnu reputaciju. Posjeduje poseban umjetnički pečat, personalnost i autentičnost – na vrlo sugestivan način donosi priču o kineskim rudarima, o čemu progovara jezikom kroničara s bogatim vlastitim iskustvom
Veliki izložbeni projekt pod nazivom »Godina konja« predstavljen je u travnju ove godine u muzejsko-galerijskom prostoru Sveta srca i u Muzeju suvremene umjetnosti Istre u Puli. Ovaj važan projekt obuhvaća četiri samostalne izložbe značajnih kineskih umjetnika – to su Li Zhuo, Shi Liru, Yin Yang i Zhou Yingchao – koji su, svaki svojim udjelom, bitni kreatori suvremene kineske likovne umjetnosti, po mnogima jedne od najvitalnijih i najkreativnijih scena u svijetu.
Životna predanost
Yin Yang je kineski suvremeni slikar koji je odavno prešao granice Kine i stekao međunarodnu reputaciju. Posjeduje poseban umjetnički pečat, personalnost i autentičnost. Yang na vrlo sugestivan način donosi priču o kineskim rudarima, o čemu progovara jezikom kroničara s bogatim vlastitim iskustvom. Njegove velike realistično-ekspresionističke kompozicije zagasita su kolorita i izrazito snažne naracije, koja s profinjene distance progovara o teškom rudarskom životu i nesrećama koje ga prate.
Do realizacije izložbe u Rijeci došlo je zahvaljujući Anti Gliboti, autoru značajnih knjiga i studija o kineskim suvremenim umjetnicima, primjerice o Zhangu Xiogangu, Wangu Guangyi, Yangu Shaobinu, Wangu Qingsongu, Yueu Minjunu i drugima. Za Rijeku nije slučajno odabran upravo Yin Yang jer, kako ističe ravnatelj MMSU-a Slaven Tolj – motivi rudara, radništva i rada povezuju ovog kineskog umjetnika s Rijekom kao radničkim i industrijskim gradom.
Yin Yang posvetio je većinu svojih radova rudarskom svijetu. Na više načina – od ekspresionizma do hiperrealizma – on tematizira težak rudarski život. Veliki portreti, još veća platna rudarskih postrojenja, rudari iza žica i mreža, vagoni crvenog ugljena natopljenog krvlju, rudarska okna i grupni portreti – sve su to teme koje Yang vjerno preslikava na svoja platna.
Bez bijesa i osude
– Yin Yang rođen je 1953. godine. Rodio se kad se rodila i nova Kina. Otac mu je bio oficir, a majka je potekla iz carske obitelji. Nakon revolucije proglašeni su opasnim segmentom kineskog društva i završili su na prisilnom radu. Yangova obitelj živjela je u velikoj bijedi, pa je još kao dječak morao raditi u rudnicima. Bio je to iznimno težak život jer su kineski rudnici poznati u svijetu po visokoj smrtnosti. Tu svoju egzistencijalnu dramu Yin Yang počeo je risati na komadiće papira i kartona.
Već su njegovi rani radovi bili zapaženi i izloženi su na jednoj regionalnoj izložbi. Vidio ih je ravnatelj Nacionalnog muzeja iz Pekinga te mu je ponudio studiranje na akademiji. Patnju kroz koju je prolazio Yang je pretvorio u ljubav, a nesreću u umjetnička djela – osvrnuo se Glibota.
Izložba u MMSU-u i Malom salonu nije postavljena prema kronološkom kriteriju, već se kustos Ante Glibota vodio idejom vizualnih cjelina. Među njegovim slikama ima i apstraktnih i figurativnih, a premda se služi pretežito crnom i sivom, unutar njih postoje mnoge nijanse, što ga ipak čini koloristom. Glibota Yanga opisuje i kao umjetnika velika senzibiliteta, nazivajući ga pjesnikom, slikarom i filozofom koji poziva na filozofsko-meditativne refleksije.
Važno je istaknuti i da u Yangu nema bijesa i osude, što bi bilo sasvim razumljivo, već on temi rudnika i rudara prilazi s dostojanstvom. Na svojim slikama on iznova proživljava svoju tjeskobnu životnu avanturu u rudnicima, međutim svojim djelima Yin Yang odašilje poruku ljubavi i koegzistencije. Kao grad industrijske prošlosti i radništva, Rijeka se može prepoznati u motivima slika ovog istaknutog kineskog umjetnika, što je i pozivnica za razgledavanje ove iznimne izložbe.