Foto M. Aničić
Pjevački nastup Mršinih posljednja je u nizu vježbi koje ova obitelj već neko vrijeme prakticira na poticaj kćeri Petre
RIJEKA Dugo se u Malom salonu nije čuo tako iskren i veliki pljesak publike kao u petak navečer, na otvorenju izložbe »Vježbanje obitelji« umjetnice Petre Mrše koja je sa članovima svoje obitelji majkom, ocem, sestrom i bratom stala pred mikrofon da bi ispred mnogobrojnih posjetitelja koji su dupkom ispunili prostor galerije svi zajedno otpjevali jednu pjesmu i time izložbu proglasili otvorenom.
Snažnim aplauzom i povicima odobravanja publika je obitelj pozivala na bis, ali ne zbog izuzetnih pjevačkih ili zabavljačkih sposobnosti, već zbog odvažnosti, snažnog osjećaja obiteljskog zajedništva, međusobne pripadnosti, uvažavanja i ljubavi koju su Mrše demonstrirali ne bi li i druge potakli da razmisle mogu li odnose sa sebi bliskim ljudima produbiti, unaprijediti, učiniti ih iskrenijima, oteti ih rutini svakodnevice.
Diplomski rad
Pjevački nastup Mršinih posljednja je u nizu vježbi koje ova obitelj već neko vrijeme prakticira na poticaj kćeri Petre koja je najprije diplomirala sociologiju na Filozofskom fakultetu i psihologiju na Hrvatskim studijima u Zagrebu, da bi potom upisala i studij fotografije na Akademiji dramske umjetnosti. Svojedobno je objasnila kako je to učinila jer je nakon diplome dospjela u svojevrsnu krizu, zbog osjećaja da joj je studij ne samo proširio vidike i znanja, nego i ukalupio poglede, a druge strane, ima roditelje koji su neprestano isticali da se u životu mora baviti nečim što voli, jer ništa drugo nema smisla.
Projekt »Vježbanje obitelji« Petrin je diplomski rad na studiju fotografije, ali objedinjuje sve njezine interese jer njime sagledava i propituje odnose unutar primarne obiteljske zajednice kao socijalno uvjetovane kategorije, društvenog konstrukta čije se funkcije, značenje, shvaćanje i način organizacije mijenjanju u različitim povijesnim kontekstima, a time i uloge te međusobne relacije članova obitelji na čije stavove i ponašanja u današnjem vremenu snažno utječu masovni mediji.
Produbljivanje odnosa
Petra na izložbi prikazuje 38 fotografija svoje obitelji u različitim situacijama. Međutim, to nisu slike obitelji kakve nam, bilo u lijepom ili u ružnom izdanju, plasiraju filmovi, serije ili novine, niti su fotografije koje predstavljaju grupni portret obitelji Mrša i njihovu svakodnevicu. To su fotografije koje pričaju o nastojanju jedne obitelji da unaprijedi svoje odnose, ali ne tako što bi u pripovjednom ili ispovjednom tonu govorile o njihovim usponima i padovima, srećama i veseljima, krizama ili dramama.
Na fotografijama članove obitelji vidimo kako izvode neke neobične, na prvi pogled čak pomalo luckaste radnje za koje nam kažu da su služile produbljivanju njihovih odnosa, a sve su snimljene na Velebitu, na četverodnevnom obiteljskom izletu koji je organiziran baš s takvom nakanom. Na jednoj od fotografija imamo ih tako priliku vidjeti kako vrlo neobično odjeveni stoje na obroncima planine. Na drugoj svi u kupaćim kostimima, s turbanima na glavama u pognutom stavu čuče iznad vode.
Iz niza tako režiranih prizora u kojima Mrše nastupaju kao glumci u vlastitoj predstavi nije moguće dokučiti stvarne odnose i dramske zaplete u obitelji koja svoju intimu ne podastire javnosti, ali je dovoljno otvorena da bi se razgolitila toliko da stavi na znanje da je i njihova obitelj jedna od onih kakve se ne prikazuju u reklamama. Obitelj u kojoj nije sve idealno, u kojoj je ponekad i dosadno i bolno i naporno, nipošto kriminalna i problematična, ali svakako obitelj kojoj bi godilo više istinske bliskosti, obitelj čiji se članovi više ne poznaju dovoljno.
Nove uloge
Petrine fotografije dokumentiraju htijenje jedne takve, rekli bismo po svemu normalne obitelji da poradi na vlastitoj bliskosti, prakticiranjem niza aktivnosti koje će ih izmaknuti s davno utabanih staza obiteljske rutine i kolotečine. Svatko je prema vlastitim potrebama i željama odabrao aktivnost koja mu je bitna i važna, ali je do tada nije dijelio s ostatkom obitelji, da bi u tome po prvi put sudjelovali zajedno.
– Svi smo mi osobe koje rastu i mijenjaju se pod utjecajem novih životnih iskustava, kazala nam je Petra. No, tvrdokorni obiteljski odnosi često ostaju isti, ne prate te individualne promjene, jer u krugu obitelji uporno igramo davno naučene uloge. Na taj način odnosi postaju lažni. To sam pogotovo osjetila otkako živim u Zagrebu. Dolazeći kući puno sam puta pomislila kako članovi moje obitelji zapravo ništa ne znaju o meni i razmišljala kako bismo mogli uspostaviti iskrenije odnose. Predložila sam ekperimentalnu situaciju u kojoj ćemo se jedni drugima predstaviti u svjetlu aktivnosti koje su nam veoma bitne, a do tada ih nismo zajedno radili. To iskustvo snažno je utjecalo na kvalitetu obiteljskog odnosa, jer su se uvođenjem novih aktivnosti počeli otapati davno naučeni obrasci ponašanja. Sve što smo otprije znali nadogradili smo novima saznanjima jedni o drugima, ali i o sebi samima, kaže umjetnica koja, naravno, ne misli da je suštinsku promjenu moguće postići jednokratnim izletom u prirodu. Riječ je o procesu, treningu, o vježbanju obiteljskih odnosa koje s vremena na vrijeme treba provjetriti da bi se pročistili, što nije lako i bezbolno, ali dokazano pomaže.
– Kad isprobate situacije kojih se inače bojite ili su vam neugodne i shvatite da se ništa strašno nije dogodilo, to djeluje oslobađajuće, produbljuje osjećaj bliskosti, jer možete biti kakvi jeste, nema potrebe da glumatate. Naravno, nije sve išlo glatko. Iako su roditelji uvijek za akciju, pa su prihvatili i ovu situaciju, u početku su je doživjeli neozbiljno, kao da se idemo igrati, što je pak mene dovelo u situaciju potpunog kraha i želje da od svega odustanem. Tek tada su se više potrudili i počeli ozbiljno sudjelovati, mada je u početku znalo biti i mučno, priznaje Petra.
Knjiga
Na otvorenju izložbe u Malom salonu predstavljena je i netom objavljena knjiga s tekstovima kustosice Nataše Šuković i same umjetnice koja na vrlo pristupačan način objašnjava ideju cijelog projekta. Knjiga je objavljena u suizdavaštvu MMSU-a, dubrovačke Art radionice Lazareti, MKC-a Split i Galerije Kranjčar iz Zagreba. Tekstovi su hrvatskom i engleskom jeziku, a knjiga sadrži i fotografije drugih obitelji koji su se odazvali projektu. Umjetnica je naime pokrenula web stranicu Rehearsing family putem koje je i druge obitelji pokušala potaknuti na promjenu rutinskih obrazaca življenja. Ondje je sugerirala i tridesetak aktivnosti koje se mogu prakticirati tijekom zajedničkih obroka, ili u slobodno vrijeme sa svrhom zabave, jačanja intimnosti, širenja horizonata i borbe protiv ustajalosti zatvorenog prostora.
To nisu univerzalne recepture za poboljšanje obiteljskih odnosa niti ih treba doslovno shvatiti. Radi se samo o poticaju drugim obiteljima da razmisle o kvaliteti vlastitih odnosa i odvaže se učiniti nešto potpuno drukčije od svega što su do sada isprobali ili vidjeli kod drugih obitelji, stvarnih ili onih kakve prikazuju mediji.
Promjena
O dobrobiti Petrinog projekta za cijelu obitelj na otvorenju izložbe govorio je i otac umjetnice za kojeg iz knjige saznajemo da je prije ovog eksperimenta slovio kao najpametniji u obitelji. Iz njegova izlaganja shvatili smo da je to značilo kako zna što je najpametnije i za druge članove obitelji, ali i to da mu je vježbanje pomoglo osvijestiti kako će djeci više pomoći ukoliko prihvati da se njihovi interesi, potrebe, želje i planovi ne moraju podudarati s njegovim projekcijama njihove sretne budućnosti. Skoro svi znamo koliko je to važna promjena!
Petrino »Vježbanje obitelji« u Malom salonu može se razgledati do 25. listopada, a obitelj u nazivu izložbe podrazumijeva svaku zajednicu koja to nama predstavlja, koja nas emotivno hrani, koja nam treba pomoći da se razvijemo u potpune ličnosti i steknemo osjećaj pripadnosti, da bismo tako osnaženi imali snage i odvažnosti nositi se sa životnim izazovima i boriti za vlastite vrijednosti.