Snimio Vedran KARUZA
Izložba “Izvolite ispraznite svoje džepove” na kojoj su izložena djela dvadeset pozvanih umjetnika, te autora radova iz fundusa Muzeja moderne i suvremene umjetnosti Rijeka (MMSU), otvorena je u petak navečer u MMSU, a kako su istaknuli organizatori izložbe, tematsko ishodište izložbe je “kazino kapitalizam”, jer govori o suvremenom kapitalizmu, porastu spekulativnih načina poslovanja i rizičnim modelima ulaganja.
Prema ideji kustosice Ksenije Orelj, MMSU se izložbom osvrće na umjetničke radove koji se bave kockarskom dinamikom financijskih institucija, porastom spekulativnih načina poslovanja i rizičnih modela ulaganja, te hirovitim odnosima kreditora i dužnika. Obećanja spasa i znakovi potonuća, vrhunci i litice globalnog financijskog prometa, uz hitre oscilacije između socijalne euforije i socijalne panike, čine karakteristične prizore izložbe, stoji u tekstu kataloga.
Izloženi su radovi nastali uglavnom kroz posljednje desetljeće u kojima se obećanje neograničenog rasta i prosperiteta, najavljeno uspostavljanjem otvorenog tržišta pokazuje iluzornim. Tome dodajemo smutljive načine obrtanja kapitala, upitnu vrijednost novca i gotovo svemoćnu ulogu financijskog sektora u kreiranju slike stvarnosti, u kojoj parametri minimuma i maksimuma, realnih mogućnosti i onih projiciranih izvan konteksta, postaju napregnuti do krajnjih granica, navodi Orelj.
Radovi na izložbi su klasična ulja na platnu, video instalacije, dokumentirani projekti u javnom prostoru, fotografije i video materijali. Tako Siniša Labrović izlaže seriju svojih digitalno obrađenih fotografija u kojima umjesto zgrada institucija centara moći u Hrvatskoj postavlja prizore idličnih krajolika, odnosno “obećanog raja”, Petar Brajnović u radu “Dolina odluke” shematiziranu kartu svijeta postavlja na rotirajuću ploču, a oko nje su pojmovi iz proročkih starozavjetnih knjiga, poput boli, propasti, užasa, nevolje a Gildo Bavčević koristi simbol disko kugle i blještavilo koje proizvodi, pri čemu odbljesak stvaraju novčići umjesto stakalaca.
Dvojac Matthew Cornford i David Cross u radu “Crni narcis” generiraju virtualni planinski krajolik iz grafikona i financijskih analiza, Christian Jankowski je dokumentirao svoje upite televizijskim proročicama o uspjehu njegova nastupa na Venecijanskom bijenalu, a švedski umjetnik Ola Pehrson je potaknuo lokalne zborove u nekoliko gradova na svijetu da kao notni zapis svojih izvedaba koriste kretanja vrijendosti dionica na NASDAQ burzi.
Na izložbi sudjeluju još i Tomislav Brajnović, Kristina Benjocki, Jasmina Cibic, Mirna Kutleša, Udruga KVART – Boris Šitum, Milan Brkić, Rino Efendić , Gabriel Lester, Lukáš Jasanský & Martin Polák, Hans Richter, Nika Rukavina, Anetta Mona Chişa & Lucia Tkáčová, Kristian Kožul & Damir Žižić, Darija Žmak Kunić.
Izložba je otvorena do 23. listopada,