Kazino kapitalizam

U riječkom MMSU otvorena izložba “Izvolite ispraznite svoje džepove”

Hina

Snimio Vedran KARUZA

Snimio Vedran KARUZA



 Izložba “Izvolite ispraznite svoje džepove” na kojoj su izložena djela dvadeset pozvanih umjetnika,  te autora radova iz fundusa Muzeja moderne i suvremene umjetnosti Rijeka (MMSU), otvorena je u petak navečer u MMSU, a kako su istaknuli organizatori izložbe, tematsko ishodište izložbe je  “kazino kapitalizam”,  jer govori o suvremenom kapitalizmu, porastu spekulativnih načina poslovanja i rizičnim modelima ulaganja.


 Prema ideji kustosice Ksenije Orelj, MMSU se izložbom osvrće na umjetničke radove koji se bave kockarskom dinamikom financijskih institucija, porastom spekulativnih načina poslovanja i rizičnih modela ulaganja, te hirovitim odnosima kreditora i dužnika. Obećanja spasa i znakovi potonuća, vrhunci i litice globalnog financijskog prometa, uz hitre oscilacije između socijalne euforije i socijalne panike, čine karakteristične prizore izložbe, stoji u tekstu kataloga.


 Izloženi su radovi nastali uglavnom kroz posljednje desetljeće u kojima se obećanje neograničenog rasta i prosperiteta, najavljeno uspostavljanjem otvorenog tržišta pokazuje iluzornim. Tome dodajemo smutljive načine obrtanja kapitala, upitnu vrijednost novca i gotovo svemoćnu ulogu financijskog sektora u kreiranju slike stvarnosti, u kojoj parametri minimuma i maksimuma, realnih mogućnosti i onih projiciranih izvan konteksta, postaju napregnuti do krajnjih granica, navodi Orelj.




  Radovi na izložbi su klasična ulja na platnu, video instalacije, dokumentirani projekti u javnom prostoru, fotografije i video materijali. Tako Siniša Labrović izlaže seriju svojih digitalno obrađenih fotografija u kojima umjesto zgrada institucija centara moći u Hrvatskoj postavlja prizore idličnih krajolika, odnosno “obećanog raja”, Petar Brajnović u radu “Dolina odluke” shematiziranu kartu svijeta postavlja na rotirajuću ploču, a oko nje su pojmovi iz proročkih starozavjetnih knjiga, poput boli, propasti, užasa, nevolje a Gildo Bavčević koristi simbol disko kugle i blještavilo koje proizvodi, pri čemu odbljesak stvaraju novčići umjesto stakalaca.


 Dvojac Matthew Cornford i David Cross u radu “Crni narcis” generiraju virtualni planinski krajolik iz grafikona i financijskih analiza, Christian Jankowski je dokumentirao svoje upite televizijskim proročicama o uspjehu njegova nastupa na Venecijanskom bijenalu, a  švedski umjetnik Ola Pehrson je potaknuo lokalne zborove u nekoliko gradova na svijetu da kao notni zapis svojih izvedaba koriste kretanja vrijendosti dionica na NASDAQ burzi.


Na izložbi sudjeluju još i Tomislav Brajnović, Kristina Benjocki, Jasmina Cibic, Mirna Kutleša, Udruga KVART – Boris Šitum, Milan Brkić, Rino Efendić , Gabriel Lester, Lukáš Jasanský & Martin Polák, Hans Richter, Nika Rukavina, Anetta Mona Chişa & Lucia Tkáčová, Kristian Kožul & Damir Žižić, Darija Žmak Kunić.


Izložba je otvorena do 23. listopada,