Gledatelji sudjeluju

Treći festival “Zoom” otvorila predstava “novi čovjek” njemačke grupe “Ligna”

Kim Cuculić

Predstava njemačke grupe odustaje od uobičajene pozornice i glumaca, a gledatelji su ti koji se stavljaju u poziciju »glumaca«, odnosno onih koji putem uputa s uređaja za slušanje sami kreiraju izvedbeni materijal



RIJEKA » Predstava »Novi čovjek« njemačke grupe »Ligna« otvorila je treći festival »Zoom«. U organizaciji udruge »Drugo more« festival se ove godine održava do 12. rujna, a u fokusu su predstave s njemačkog govornog područja. Na programu je osam predstava iz Austrije, Njemačke, Kosova, Slovenije i Hrvatske. Riječ je o predstavama koje donose drugačije kazališne estetike, koje se odmiču od klasičnog koncepta teatra i propituju nove mogućnosti kazališnog medija.


Predstava »Novi čovjek«, održana u riječkoj »Harteri«, tako odustaje od uobičajene pozornice i glumaca, a gledatelji su ti koji se stavljaju u poziciju »glumaca«, odnosno onih koji putem uputa s uređaja za slušanje sami kreiraju izvedbeni materijal. Na temelju kazališnih koncepata Bertolta Brechta, Rudolfa von Labana i Vsevoloda Mejerholjda, dok je jedna od inspiracija i Charlie Chaplin, razvija se ideja o »novom čovjeku« i »utopijskom tijelu«.


Njemačka predstava istražuje četiri različita faktora od kojih je četvrti presjek prva tri. Bertolt Brecht razvija takozvane poučne komade (Lehrstücke) u kojima gestikulacije, društveni statusi pa i društvo u cjelini igraju važnu ulogu. Plesač Rudolf von Laban predlaže Bewegungschöre, odnosno zborove kretanja, u kojima vibracije kolektiva raspršuju samu moć. Mejerholjd u Sovjetskom Savezu eksperimentira s biomehaničkim vježbama za glumce kako bi im obnovio tijela i na taj način postigao novu vrstu subjektivnosti, te konačno komičar Charlie Chaplin koji nailazi na sve te utopijske vizije i njihova obećanja.




Tijekom predstave posjetitelji slušaju radiodramu koja se bavi s već spomenuta četiri estetska faktora i predlaže gestikulacije i pokrete prema različitim nacrtima »novoga čovjeka«. Pritom publika ne sluša istovremeno istu stvar, već je podijeljena u grupe u kojima svaka grupa petnaest minuta sluša jedan od četiri faktora. Nakon petnaest minuta program se mijenja i uloga prelazi na drugu grupu. Na kraju svaka grupa odsluša i testira sve faktore. Igraju istu predstavu četiri puta, ali u različitim ulogama i istovremeno su i glumci i promatrači. Sudionici riječke izvedbe prešetavali su »Harterom«, pljeskali, oponašali pokrete jedni drugih, ležali na strunjačama, premještali stolice, upirali se u zidove… kreirajući na kraju jedinstveno utopijsko tijelo koje se gibalo prostorom u ritmu glazbe.


Bilo je to nesvakidašnje, pa i zabavno, iskustvo za publiku koja je najčešće u poziciji pasivnog promatrača zbivanja na pozornici. Grupa» Ligna« osnovana je 1997. godine, a čine ju medijski i izvedbeni umjetnici Ole Frahm, Michael Hueners i Torsten Michaelsen, koji od 1990-ih rade na neprofitnoj radio postaji u Hamburgu. Sve njihove predstave povezuje odnos prema publici; publika je kolektiv producenata koji utječe na razvoj samog performansa i omogućava događaje koji su neočekivani i koji utječu na regulaciju izvedbenog prostora.