Otvorenje izložbe u MMSU

Transformacije hotelske arhitekture na Jadranu

Nela Valerjev Ogurlić

Snimio Ivica TOMIĆ

Snimio Ivica TOMIĆ

zložba nudi povijesni prikaz većih turističkih odmarališta jadranske obale i opisuje njihovu transformaciju nakon raspada Jugoslavije, po okončanju socijalističke samouprave i u počecima privatizacije



RIJEKA  U Muzeju moderne i suvremene umjetnosti večeras u 20 sati bit će otvorena izložba »Turizam u socijalizmu i nakon – transformacije hotelske arhitekture na hrvatskoj obali Jadrana«.


  Turizam je jedan od ključnih segmenata hrvatskog gospodarstva, a bitan dio turističke infrastrukture koji je i danas u upotrebi izgrađen je tijekom socijalističke modernizacije nakon Drugog svjetskog rata. Posebno se to odnosi na veće hotele i odmarališta, nastale u vrijeme turističkog buma 60-ih i 70-ih godina prošlog stoljeća, dok je u proteklih dvadesetak godina izgrađen jedva zamjetan broj objekata.


  Izložba nudi povijesni prikaz većih turističkih odmarališta Jadranske obale i opisuje njihovu transformaciju nakon raspada Jugoslavije, po okončanju socijalističke samouprave i u počecima privatizacije. Danas se ti prostori, od kojih su neki dojmljive prostorne kvalitete, mogu vidjeti u različitim preobrazbama, ovisno o lokaciji i ciljevima novih vlasnika. Pojedini su zanemareni i propali, pojedini se obnavljaju, a pojedini, doduše malobrojni, sasvim su transformirani i upotpunjeni luksuznim pogodnostima s ciljem produljivanja kratkotrajne ljetne sezone.




 


 Arhitektura vrhunske kvalitete


Izložba počinje natpisom koji citira riječi jugoslavenskog predsjednika Tita »Dođite i uvjerite se sami« kojima je promovirao odmarališta izgrađena pod palicom socijalističke radničke samouprave. Bili su to prostori za susrete različitih naroda, a poruka o uspjehu jugoslavenskog, to jest trećeg načina, dopirala je do domaće populacije, ali i do posjetitelja Istoka i Zapada.  

  Jedan od njih bio je i autor izložbe, austrijski kustos Michael Zingangel koji se na jučerašnjoj konferenciji za novinare prisjetio i osobnih uspomena iz djetinjstva i studentskih dana kad se ljetujući na hrvatskoj obali susreo s modernom turističkom arhitekturom vrhunske kvalitete kakva se u Austriji nikada nije razvila, jer je tamošnja turistička infrastruktura uglavnom rustikalna.


  Središnji organizacijski element izložbe duga je vremenska linija koja grafički prikazuje broj turističkih noćenja u Hrvatskoj koji je ujednačeno rastao od 1955. godine, naglo se smanjio osamdesetih i stropoštao 1991. kad je počeo rat u Hrvatskoj. Linija ujedno ističe najvažnije političke odluke koje su utjecale na razvoj turizma i izgradnju najvažnijih objekata.


 


 Povijest prostornog planiranja


Paralelno su izložena dva postera, od kojih jedan prikazuje ruševno jugoslavensko vojno odmaralište Kupari, s grafitima nacionalističkog sadržaja, a drugi unutrašnjost luksuznog hotela Lone Maistra u Rovinju, koji se ističe kao vrhunski primjer suvremene kreativne industrije u Hrvatskoj.


  Drugi strukturni element izložbe sastoji se od niza materijala vezanih uz specifične »case studies«, koji se bave važnim pitanjima hrvatskog turizma, počevši od aspekata društvenog turizma, planiranja gradnje odmarališa i hotela velikih razmjera do važnosti unutarnjeg dizajna i umjetnosti, ali i apartmana u privatnom vlasništvu, pravnim aspektima te »turističkim ruševinama«. Izloženi su razni planovi, modeli i fotografije koji ilustriraju povijest prostornog planiranja i transformaciju okoliša nakon raspada Jugoslavije, dok zvučni zapisi govore o političkoj i gospodarskoj pozadini privatizacije u Hrvatskoj.


  Izložba je već gostovala u Berlinu i Grazu, a kao kustos suradnik Zinganelu se pridružuje arhitekt Maroje Mrduljaš pod čijim će vodstvom 25. ožujka biti održane i dvije panel diskusije. Na jednoj će arhitekti i urbanisti koji su bili aktivni protagonisti modernizacije hrvatske obale govoriti o svojoj ulozi i vrijednostima koje su zastupali, a druga će biti posvećena današnjem hrvatskom turizmu, s fokusom na arhitektonsku i prostornu problematiku.