Foto: Silvano Ježina
Leo Littrow svojim talentom zavređuje biti uvrštena među najbolje slikare krajolika s kraja 19. i početka 20. stoljeća, a u Rijeci će biti predstavljene slike koje vjerojatno više nikad nećemo vidjeti
RIJEKA Samo tjedan dana nakon otvaranja retrospektive Tomislava Gotovca u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti, riječka je publika pozvana na još jedan spektakl, ali ovaj put na izložbu klasične umjetnosti. Muzej grada Rijeke priređuje retrospektivnu izložbu gotovo zaboravljene riječke slikarice Leontine Littrow (1856. – 1925.), vršnjakinje Bukovca, Medovića i Crnčića, koja svojim talentom zavređuje biti uvrštena među najbolje slikare krajolika s kraja devetnaestog i početka dvadesetog stoljeća.
Izložba je naslovljena »Leontine Littrow – slikarica svjetla«, a svečanost otvaranja održat će se u petak u 20 sati uz veličanstveni vatromet. S krova Muzeja bit će ispaljeno čak dvjesto raketa, a priprema se i koncert klasične glazbe na otvorenom. Kvartet Veljak nastupit će s djelima Straussa, Vivaldija, Brahmsa, mađarskim plesovima… Čak sedmero konobara restorana »Kukuriku« posluživat će goste biranim zalogajčićima i pićima.
Ovo je prava prilika da se dame pojave u toaletama, a gospoda u odijelima s leptir-mašnama, jer prema mišljenju ravnatelja Muzeja Ervina Dubrovića, slikarica i njena djela takvu pompu zaslužuju.
Kustosi Muzeja grada Rijeke prvi put su čuli za slikaricu 1997. godine kad su iz ostavštine znamenite riječke obitelji Meynier, nekadašnjih vlasnika riječke Tvornice papira, otkupljene dvije slike potpisane imenom Leo Littrow – jedna s motivom opatijske ribarske lučice Dražice, a druga s prizorom iz Venecije. To ih je potaknulo na sustavna istraživanja koja su se zahuktala 2015. kad su u suradnji s bečkom galerijom Kolhammer & Mahringer krenuli u zajedničko istraživanje i prikupljanje građe, pripremu opsežne monografije te kritičke retrospektive.
Iscrpna monografija
Na izložbi će biti prezentirano stotinjak djela umjetnice nastalih u rasponu od 50-ak godina. Slike su mahom u vlasništvu bečkih kolekcionara i vjerojatno ih više nikad nećemo vidjeti, jer se nalaze u privatnim vilama i dvorcima, a vrlo ih je malo u zbirkama javnih institucija.
Samo četiri rada na izložbi dolaze iz muzejskih kolekcija. Uz dvije slike iz zbirke Muzeja grada Rijeke, to su još dvije posuđene iz Pomorskog muzeja u Piranu te Narodnog muzeja Slovenije. Ova je izložba stoga doista jedinstvena prilika da se upoznamo s opusom slikarice kvarnerskih i dalmatinskih marina, pergola, vrtova i parkova.
Često je boravila i u Beču, kod strica Carla von Littrowa i njegove žene Auguste, spisateljice koja je sredinom devetnaestog stoljeća bila zaštitnica mladih umjetnika. Njezin umjetnički salon obilazili su vodeći slikari tog vremena s kojima se Leontine odmalena družila.
Njezin slikarski talent prvi je uočio Hans Canon, jedan od vodećih majstora bečkog historicizma, no presudan utjecaj na umjetnicu ipak je imao pariški slikar Jean d’ Alheim. Najznamenitiji radovi Leontine Littrow su impresionističke slike iz posljednjih godina 19. i prvih godina 20. stoljeća. U Rijeci će biti izložene do 30. listopada.