Slatko nasilje

Retrospektiva Sanje Iveković 18. rujna u newyorškoj MoMA-i

Hina

Stotinjak instalacija, fotografija, performansa i video radova Sanje Iveković postavit će se na trećem katu slavnog muzeja smještenog na Manhattanu, a i samu je umjetnicu iznenadilo koliko je materijala sakupljeno za taj opsežan i zahtjevan projekt



ZAGREB – Newyorški muzej moderne umjetnosti MoMA ugostit će od 18. prosinca do 26. ožujka veliku retrospektivnu izložbu »Slatko nasilje« Sanje Iveković, jedne od najznačajnijih suvremenih hrvatskih umjetnica s respektabilnom međunarodnom karijerom, koja će u New Yorku predstaviti oko četiri desetljeća svoga rada.


Stotinjak instalacija, fotografija, performansa i video radova Sanje Iveković postavit će se na trećem katu slavnog muzeja smještenog na Manhattanu, a i samu je umjetnicu iznenadilo koliko je materijala sakupljeno za taj opsežan i zahtjevan projekt.


»Kada se urame, čak i koncepti dobiju na težini«, rekla je Sanja Iveković za Hinu uoči skorašnjeg otvorenja izložbe, dodavši kako je za New York otišlo čak trinaest sanduka s njezinim radovima, što smatra i pomalo neobičnim jer pripada generaciji koja se zalagala za dematerijalizaciju umjetnosti.




Kao feministkinja, aktivistica i video autorica, Iveković se na umjetničkoj sceni pojavila nakon 1968., kada se dio umjetnika udaljio od institucionalnih pravila i suprotstavio službenoj umjetnosti. Ta umjetnica »nudi fascinantan pogled na političku moć, uloge spolova i paradokse koji su urezani u kolektivnom sjećanju jednoga društva«, ističe se u najavi na stranicama MoMA-e.


Iveković je rekla da je do izložbe u New Yorku došlo zahvaljujući kustosici Roxani Marcoci iz Odjela za fotografiju MoMA-e, koja je prije desetak godina došla u Zagreb kako bi organizirala izložbu hrvatskih umjetnika »Here Tomorrow«. Marcoci je tada vidjela je moj rad, oduševila se i počela raditi na tome da mi se u newyorškom muzeju napravi izložba, objašnjava Iveković.


Muzeji poput MoMa-e bili su mi nedostižni kada sam se tek počela baviti umjetnošću i nikada nisam očekivala da ću i ja tamo izlagati, rekla je Iveković, ustvrdivši kako joj je, od same činjenice da izlaže na tako utjecajnom mjestu i da joj se retrospektiva već nekoliko mjeseci najavljujuje u američkim medijima, veći uspjeh rad na novim umjetničkim projektima.


I ranijih godina imala sam retrospektive u važnim europskim muzejima u Barceloni, Berlinu i Koelnu, to mi nije nešto novo, a veći mi je izazov raditi nove radove, istaknula je Iveković.


Kao jedan takav koji će predstaviti u MoMA-i izdvojila je ‘site specific’ rad »Izvještaj o CEDAW-u SAD«, u okviru kojega će po atriju muzeja pobacati crveni zgužvani papiri s tekstom o tome kako SAD još nije ratificirala UN-ovu Konvenciju o uklanjanju svih oblika diskriminacije žena.


SAD je jedna od rijetkih zemalja u svijetu i jedina demokratska zemlja koja nije ratificirala taj ugovor, naglasila je Iveković, dodavši da mnogi to ne znaju, zbog čega je osobito zanimljivo što će taj rad predstaviti upravo američkoj publici.


I u tom je radu Iveković nastavila sa svojom praksom da surađuje s lokalnim aktivističkim i ženskim organizacijama, a položaj žena u društvu i inače je jedna od njoj najvažnijih tematskih preokupacija. Dok se sedamdesetih bavila utjecajem masovnih medija, nakon devedesetih se fokusirala na transformaciju iz socijalističkih u nove političke sustave.


U MOMA-i će se predstaviti više od stotinu radova iz njezine dugogodišnje karijere, među ostalim, video rad »Slatko nasilje« (1974.), po kojemu je izložba nazvana, »Osobni rezovi« (1982.), »Opća opasnost« (1995.) i serija fotografija »Dvostruki život« (1975-1976.).


U okviru izložbe organizirat će se panel diskusija o feminizmu, umjetnosti i politici, predavanja i razgovori, a u susret izložbi izvodit će se njezin performans »Praksa čini majstora« (1982.).